اخبار داغ

۲۹ اسفند و مرور تجربه تلخ دکتر مصدق در اعتماد به آمریکا

۲۹ اسفند و مرور تجربه تلخ دکتر مصدق در اعتماد به آمریکا
تجربه تلخ دولتمردان غربگرای برجام زده و اعتماد بی جای آنها به آمریکا، و همچنین تدبر در تجربه تلخ اعتماد مصدق به آمریکایی ها گویای این واقعیت است که کلید عبور از تحریمها و تهدیدها ، منحصر در رجوع به فعال سازی تواناییهای ملت توام با اتخاذ مدیریت جهادی انقلابی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رسول رضایی ، پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن ۲۹ اسفند، تجربه تلخ دکتر مصدق در اعتماد به آمریکا را بررسی کرد و نوشت: 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
۱_  آخرین روز اسفند ماه که بیشتر مردم در حال و هوای خانه تکانی و عیدانه هستند ، از نظر تاریخ سیاسی کشور، حائز اهمیت فراوانی است ، که شوربختانه معمولا مورد غفلت و بی توجهی مردم و مسئولین قرار گرفته و از عبرتهای درس آموز آن به سادگی عبور مینماییم. ۲۹ اسفند ماه سالروز ملی شدن صنعت نفت با نقش آفرینی دکتر مصدق ، پدر معنوی جریان لیبرالهای غربگرای ایرانی میباشد. درست است که ملی شدن صنعت نفت جای افتخار و شادمانی دارد، اما اشتباهات بزرگ دکتر محمد مصدق در اعتماد به شیطان بزرگ _ آمریکا_  جای تاسف و عبرت آموزی فراوانی برای مردم و برخی دولتمردان غربگرای جمهوری اسلامی داشته و خواهد داشت. عبرتهایی تلخ که اگر به آن توجه و اعتنا میگردید، و اگر خوی استکباری و استعمارگرانه آمریکا به دست فراموشی سپرده نمیشد، چه بسا فجایعی نظیر اعتماد هفت سال اخیر دولتمردان به غرب، حسن ظن به امضای جان کری و تضمین انگاری آن ، تمسک جستن به طناب پوسیده مذاکره ، انجام توافق خسارت بار برجام، عقب نشینی یک طرفه از حقوق هسته ای، اتخاذ راهبرد ذلیلانه دیپلماسی انفعالی التماسی انظلامی استرحامی، دل خوش کردن به حزب دموکرات آمریکا و جو بایدن، ارسال پیاپی سیگنال مذاکره به طرف های بد عهد و پیمان شکن غربی، بی اعتنایی نسبت به فعال سازی ظرفیتهای عظیم داخلی، معطل نگه داشتن اقتصاد و شرطی کردن آن برای انجام توافقات منتهی به برجام،  و ... هرگز اتفاق نمی افتاد ، و کشور دچار نابسامانیهای متعدد اقتصادی ، افزایش فقر و بیکاری، تورم لجام گسیخته، بحرانهای رکودی تورمی، کوجک شدن سفره اقشار ضعیف، تعمیق بی عدالتی، و ... نمیگردید.
,
۲_   مقام معظم رهبری در آستانه روز مبارزه با استکبار در آبان سال ۹۲ ،  به غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی ها در طول تاریخ پرداخته و در عبرتی تاریخی به تشریح مسئله اعتماد دکتر مصدق به آمریکایی ها در سال ۱۳۳۲ اشاره می کنند. رهبر معظم انقلاب پیرامون خبط و خطای تاریخی دکتر مصدق در اعتماد به آمریکای جهانخوار ، چنین میفرمایند : "هر ملّتى به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّى آن کسانى که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدّق به آمریکایى‌ها اعتماد کرد؛ براى اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیس‌ها نجات بدهد، به آمریکایى‌ها متوسّل شد؛ آمریکایى‌ها به جاى اینکه به دکتر مصدّق که به آنها حسن ظن پیدا کرده بود کمک کنند، با انگلیس‌ها هم‌دست شدند، مأمور خودشان را فرستادند اینجا و کودتاى ۲۸ مرداد را راه انداختند. مصدّق اعتماد کرد، کتکش را [هم‌] خورد؛ حتّى کسانى که با آمریکا میانه‌شان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربه‌اش را خوردند.» (بیانات رهبری ۱۲/۸/۹۲)
,
 
,
۳_ عبرت گیری از تاریخ تلخ اعتماد دکتر مصدق به آمریکا این گزاره را پررنگ میسازد که مِن بعد، آنچه خود داریم را ز بیگانه تمنا نکرده، بلکه به جای مذاکره با کدخدا و دست توسل به بیگانه زدن ، مذاکره با کارگر ایرانی، گفتگو با تولید کنندگان داخلی، نشستن پای درد دلها آنها و تلاش برای رفع موانع کسب و کار را در صدر اولویتهای خود قرار داده، و در صدد تسهیل اعطاء مجوز تولید به جوانان باانگیزه و تولید کنندگان داخلی بوده، رفع موانع تولید از جلوی پای کارخانجات و کارگاه های کوچک و زود بازده را وجهه همت خود سازیم. امید  است که در آستانه سال جدید، و در پرتو روشنگری نخبگان و آگاهان جامعه، رویکرد غربگرایی دکتر مصدق و اعتماد ساده لوحانه او به آمریکا، بیش از ‌پیش مورد نقد و تحلیل و بررسی قرار گرفته شود، و با عبرتگیری‌ از این واقعه تاریخی، مسئولین و دولتمردان محترم در اتخاذ راهبرد غلط «مذاکره، سازش، دیپلماسی التماسی» و چشم امید داشتن شان به کدخدا، تجدید نظر نموده، از بیراهه ذلت آور "اعتماد به دشمن" و آویختن به طناب پوسیده "مذاکره" دست برداشته، از این به بعد کلید حل مشکلات اقتصادی و راهکار عبور از تحریمها و تهدیدها را در ژنو و لوزان و نیویورک و واشنگتن و ... جستجو ننمایند.
,
 
,
۴_ با توجه به تجربه تلخ دکتر مصدق در اعتماد به آمریکای بدعهد، باید این بشارت را به ملت ایران داد که ظرفیت انتخابات ریاست جمهوری خردادماه در سال ۱۴۰۰ فرصتی است برای یک توبه سیاسی اجتماعی در ابعاد ملی ، و موقعیتی است برای اینکه عموم مردم در ایام انتخابات بصیرت و هوشیاری بیشتری به خرج داده،  با عبرت گیری از انباشت تجربه تلخ برجام، دولتمردان لیبرال غربزده را از عرصه تصمیم گیری کشور اخراج نموده، مسئولین غربگرا، خودکم بین، ناکارآمد، تنبل، کاخ نشین، تجملگرا، خودخواه، منفعل، اعتماد کننده به غرب، و پشت میز نشین و ... را از صحنه مدیریت اجرایی کشور کنار زده، و به جای آن مدیرانی ساده زیست، با ایمان، ولایی، رهرو حقیقی خط امام خمینی، اهل گفتمان مقاومت، پرانگیزه، با روحیه جهادی و تفکر انقلابی ، و با رویکرد درونگرایی و اعتماد کننده به جوانان و به ظرفیتهای دخلی را جایگزین سازند.
,
۵_ تجربه تلخ دولتمردان غربگرای برجام زده و اعتماد بی جای آنها به آمریکا، و همچنین تدبر در تجربه تلخ اعتماد مصدق به آمریکایی ها گویای این واقعیت است که کلید عبور از تحریمها و تهدیدها ، منحصر در رجوع به فعال سازی تواناییهای ملت توام با اتخاذ مدیریت جهادی انقلابی است. مردم و مسئولین محترم باید با تقویت دشمن شناسی و ارتقاء شجاعت و بصیرت ملی خود، به این فهم از واقعیت نائل آیند که کلید حل مشکلات وابسته به اتخاذ راهبرد درونگرایی است. دولتمردان جمهوری اسلامی‌میبایست اتکا به جوانان باانگیزه، معنویت گرا، دانشمند، ماهر، خلاق و مبتکر میهنمان را در دستور کار خود قرار داده، فعال سازی ظرفیتهای فراوان داخلی، مبارزه با موانع کسب و کار، حمایت از تولید ملی، مقابله با فساد و رانت و ارتشاء و قاچاق، و ترویج خودباوری و اعتماد به نفس ملی را در اولویت برنامه ریزی های خود قرار دهند.
,
 
,
انتهای پیام؛ 
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه