اخبار داغ

اعتماد بیشتر مردم به طب کهن؛

معجزه طب سنتی در شرایط پسا کرونا

معجزه طب سنتی در شرایط پسا کرونا
مردم ایران و جهان در سال های اخیر پیوند ناگسستنی با طب کهن برقرار کرده اند که نسبت به سال های دور قابل وصف نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ طب رایج ایرانی یا همان طب سنتی از قدیم الایام در کنار بسیاری از طب های قدیمی جهان نظیر طب یونانی و هندی حرفی برای گفتن داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

زمینه اوج گیری طب سنتی در ایران را می توان دوران ساسانیان نامید چرا که با تاسیس مدرسه جندی شاپور در آن زمان بود که طب سنتی ایرانی با برقراری ارتباط اطبای ایرانی و اطبای هندی ریشه این طب را قوی کردند.

,

توجه ویژه مسلمانان به طب را می توان از آموزه های پیشوایان دین مبین اسلام نام برد، چرا که اسلام در خصوص بهداشت و پزشکی تاکیدات فراوانی دارد؛ نظام طبی بر پایه و اساس مختلفی استوار بوده است که نمونه آن را می توان به ویژگی های فلسفی، معرفتی و … اشاره کرد.

,

مکتب طبی یک مکتب توحیدی است و چون یک مکتب توحیدی، بایست از جایگاه علم طب نهایت استفاده را برد و برای عامه مردم نیز تشریح کرد.

,


تقسیم بندی علوم از دیدگاه حکماء

,
, تقسیم بندی علوم از دیدگاه حکماء, تقسیم بندی علوم از دیدگاه حکماء,

ابن بهریز، از حکماء طب در قرن سوم هجری، علوم را به دو دسته علوم علمی و علوم عملی تقسیم بندی کرده است که از منظر ایشان علم طب در جایگاه علوم علمی قرار گرفته است.

,

ابویوسف کندی در اواخر قرن سوم نیز علوم را تقسیم بندی کرده که علم شریف طب را در جایگاه علوم انسانی دسته بندی کرده است.

,

ابونصر فارابی در اواسط قرن چهارم در کتاب احصاء العلوم علم را به شش قسم کلی تقسیم کرده است که از جمله تقسیمات علم توسط ایشان علم زبان، منطق،ریاضیات علوم طبیعیه، علوم الهی و علوم مدنی تقسیم بندی شده که علم طب در زیر مجموعه علوم طبیعیه معرفی شده است.

,

شیخ الرئیس ابن سینا نیز در قرن پنجم هجری علم شریف طب را در زمره فروع قرار داده است.

,

در قرن ششم نیز امام محمد غزالی علم طب را در زمره علوم غیر شرعی تقسیم بندی کرده است و خواجه نصیرالدین طوسی نیز در قرن هفتم کامل ترین تعریفی از علوم داشته که در باب حکمت نظری و عملی تقسیم بندی کرده که علم طب را در ذیل حکمت نظری آورده است.

,

اگر بخواهیم تعریف امروزی از علم طب داشته باشیم می توانیم بگوییم علمی است که تغییرات بدن انسان را در جهت سلامت یا بیماری بررسی می کند؛ اما در قرن چهارم هجری طبیبی به نام ابوبکر اخوینی بخارایی تعریفی از علم طب داردکه تا کنون تعریفی کامل تر از ایشان بدست نیامده است.

,

اخوینی بخارایی که خودش را یکی از شاگردان رازی معرفی کرده  و یک طبیب بالینی محسوب می شود، در کتاب شریف هدیه المتعلمین فی الطب، علم طب را اینگونه معرفی کرده است: “بجشکی صناعتی بُود که سلامت آدمیان نگاه دارد و چون رفته بُود باز آرد به علم و عمل”

,

شیخ نیز در کتاب قانون می گوید، طب علمی است تا سلامتی موجود را حفظ کند و در صورت از دست رفتن آن را به بدن برگرداند.

,

اینک با تفاسیری که توسط حکماء و اندیشمندان از علم طب شده است می توانیم جایگاه والای این طب را در میان علوم دیگر قدر بدانیم.

,

شهروندان بندرعباسی در گفت‌وگو با هرمز، نظر خود را درخصوص جایگاه علم بیان کردند.

,

علی حسینی شهروند بندرعباسی در این رابطه اظهار کرد: پیش از دوران کرونا شناختی از علم طب و طب سنتی نداشتم، اما با آغاز ویروس کرونا و تدابیری که برای مقابله با این ویروس توسط اندیشمندان ارائه می شد توانستم اندک اطلاعاتی در خصوص این علم بدست بیاورم.

,

وی با بیان اینکه به صورت اندک شمار به عطاری ها گذرم خورده بود، گفت: پیش از این جهان بینی ام نسبت به طب، همان گیاهان دارویی بود؛ اما با توجه به نیازمان در شرایط کرونایی با خصوصیات بیشتر این علم آشنا شدم.

,

خانم رضایی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی طب سنتی را یکی از قوی ترین علوم درمانی معرفی و اظهار کرد: راه حل بسیاری از بیماری های کوچک و بزرگ در علوم طبی و سنتی وجود دارد.

,

رضایی با بیان اینکه سالم ترین روش درمان استفاده از گیاهان دارویی و مفردات آن است، خاطرنشان ساخت: علاوه بر درمان آسان می توان به کم هزنیه بودن درمان در علوم طبی اشاره کرد.

,

این شهروند بندرعباسی با بیان اینکه حتی برای درمان سرماخوردگی ساده نیز از علوم طبی استفاده می کنیم، گفت: بهترین نسخه های طبیعی سازگار با بدن انسان ها در این علم نهفته است.

,


تاثیر مستقیم داروهای گیاهی در درمان کرونا

,
, تاثیر مستقیم داروهای گیاهی در درمان کرونا, تاثیر مستقیم داروهای گیاهی در درمان کرونا,

سالاری یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی که از ویروس منحوس کرونا نجات یافته است، اظهار کرد: چندی پیش دچار بیماری کویید۱۹ شدم که با استفاده از داروهای گیاهی و دستورالعمل های طب سنتی در خصوص این بیماری توانستم بر این بیماری منحوس غلبه کنم و سلامت جسمانی ام را به طور کامل بدست آورم.

,

وی با بیان اینکه اگر از گیاهان دارویی در درمان این ویروس استفاده نمی کردم کارم به درازا می کشید، گفت: تجربه استفاده از گیاهان دارویی در درمان کرونا باعث شد نسبت به آگاهی بیشتر علوم طبی چند جلد کتاب در این خصوص خریداری کرده و هم اکنون به امر مطالعه پرداخته ام.

,

شهروند بندرعباسی افزود: جایگاه طب سنتی در کشورمان رو به رشد بوده و با حمایت مسئولان کشور می توان رسمیت بیشتری به علم کهن داد.

,

زارعی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی در این رابطه اظهار کرد: مردم دیگر از ارتباط های منفعلانه پزشک- بیمار به تنگنا رسیده اند و حتی هزینه های سرسام آور پزشکی نیز مردم را کلافه کرده است.

,

وی با بیان اینکه در علوم طبی چنین مواردی مطرح نیست، گفت: انسان ها علاقه بیشتر برای دانستن دارند و حتی با علومی که در حوزه طب سنتی کسب می کنند می توانند بدور از مراجعه به پزشک خود را درمان کنند و این چیزی است که با طب سنتی محقق می شود.

,

شهروند بندرعباسی ادامه داد: از نظر طب سنتی بیماری نتیجه تغییرات در مجموعه روحی،روانی، بدنی و حتی شرایط محیطی است که اطباء به دنبال برقراری توازن در بدن بیمار هستند.

,

زارعی با بیان اینکه هزینه های پزشکی در سال های آینده رشد چشم گیری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: فراگیری جمعی مردم نسبت به طب سنتی می تواند کمک شایانی در شناخت امزاج، اخلاط و درمان انسان ها کند.

,

شهروند بندرعباسی در پایان ضمن تقدیر از کسانی که به ترویج این علم در فضای مجازی پرداخته اند از دولتمردان و مسئولان مربوطه خواستار شد تا جایگاه این علم را بیش از پیش تحکیم بخشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه