اخبار داغ

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت‌وگو با دانا؛

«تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» فقط همت و اراده می‌خواهد/ تحقق شعار سال باعث حل مشکلات اقتصادی می‌شود

«تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» فقط همت و اراده می‌خواهد/ تحقق شعار سال باعث حل مشکلات اقتصادی می‌شود
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان اینکه شعار امسال بسیار دقیق انتخاب شده است، گفت: تحقق «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» نیازمند همت و اراده است و بزرگ‌ترین کمک دولت فعلی در این مدت کوتاه از عمرش این است که فقط مشکل و مانع جدیدی بر سر راه تولید ایجاد نکند.
[

محمدرضا سبزعلیپور کارشناس اقتصادی و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛در مورد رهنمودهای مقام معظم رهبری، پیام نوروزی ایشان و شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی را واکاوی و لازم الاجرا دانست و اظهار کرد: نام گذاری و انتخاب شعار سال‌ها از جانب هبری با بررسی دقیق مشکلات و کارهای انجام شده، طی یک سال و همچنین حاصل عملکردهای مسئولان و دولتمردان در سال سپری شده، صورت می‌گیرد، لذا هرگز نامگذاری سال‌ها بدون مطالعه و احساسی نیست.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: مثلاً پس از بررسی اوضاع و احوال سال ۹۷، برای سال ۹۸ شعار "رونق تولید" انتخاب شد، زیرا در آن مقطع از زمان نیازمند مقابله با دشمن و پیروزی در «جنگ اقتصادی» بودیم و رونق تولید نیز یکی از اساسی‌ترین روش‌های مقابله با نفوذ و دشمن و تحریم های اقتصادی و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی ایران بود.
,
  
,
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: به همین دلیل کشور به رونق تولید نیاز داشت تا چرخ صنایع و کارخانجات با سرعت بیشتری بچرخند و تولید ملی نیز روز به روز افزایش یابد، در نتیجه نیازمند جهش تولید بودیم تا از این طریق موجب افزایش تولید و در نتیجه رشد اشتغال و نهایتاً تقویت اقتصاد ملی شود؛ از همین رو مقام معظم رهبری برای سال ۹۹ هم شعار "جهش تولید" را انتخاب کردند و همگان منتظر نتایج مثبت این نامگذاری بودند تا جهش تولید رخ داده و به تبع آن بخشی از مشکلات اقتصادی ایران مرتفع شود.
,
 
,
 
,
قدرتمند شدن اقتصاد ایران در گرو صنعتی شدن و افزایش تولیدات است
, قدرتمند شدن اقتصاد ایران در گرو صنعتی شدن و افزایش تولیدات است, قدرتمند شدن اقتصاد ایران در گرو صنعتی شدن و افزایش تولیدات است,
 
,
سبزعلیپور ادامه داد: معتقدم قوی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران که رهبری نیز به کررات بر آن تأکید داشته و دارند، در گرو صنعتی شدن و افزایش تولیدات داخلی آن‌هم تولیدات با کیفیت است که با توجه به استعداد و ظرفیت‌های وسیعی که در کشور وجود دارد و با ارادۀ و خرد جمعی، مدیریت صحیح و تدوین و اِعمال سیاست‌های درست می‌توان این مسیر را طی و به اهداف مورد نظر دست یافت.
,
 
,
وی تاکید کرد: کشورمان همه چیز دارد و به نوعی، جواهری بی همتا در دنیا است؛ سومین ذخایر انرژی و نفت و گاز جهان، معادن بی‌نظیر، منابع خدادادی، آثار تاریخی و جاذبه‌های توریستی جغرافیایی و طبیعی، آب و هوای چهار فصل، فرش، پسته، زعفران، خاویار، و... این‌همه داشته‌ها و نعمات پروردگار، ایران را به یکی از بی‌نظیرترین و ثروتمندترین کشورهای دنیا مبدل کرده است.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی گفت: ایران همچنین کارآفرینان خوش فکر و توانمند دارد که در حال حاضر نیز چرخش بخشی از چرخ اقتصاد کشور در این اوضاع سخت و تحت تحریم به دست توانمند همین‌ها میچرخد؛ اما مشکل اساسی اینجاست که عمداً و یا از روی نادانی و سهواً نه تنها کارآفرینان داخلی را جدی نگرفته و به کار نمی‌گیریم؛ بلکه با رفتار نادرست، متأسفانه آنان را ناراحت، دلنگران و ناامید هم می‌کنیم و همین برخوردهای نادرست و توهین آمیز و جدی نگرفتن کارآفرینان و صاحبان صنایع موجب کاهش تولید و به تبع آن باعث کُند شدن گردش چرخ اقتصاد ایران می‌شود.
,
 
,
 
,
ایران یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان می‌شود، اگر.../ متأسفانه دولت از اهداف تبیین شده و منافع ملی دور شد
, ایران یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان می‌شود، اگر.../ متأسفانه دولت از اهداف تبیین شده و منافع ملی دور شد, ایران یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان می‌شود، اگر.../ متأسفانه دولت از اهداف تبیین شده و منافع ملی دور شد,
 
,
سبزعلیپور اضافه کرد: با وجود چنین کشور ثروتمندی که داریم اگر تولید هم جهش پیدا کند و مشکلات اقتصادی نیز رفته رفته مرتفع شود، اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد که در آن صورت ایران به یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان مبدل خواهد شد و دیگر هیچ کشوری حتی آمریکا نیز توان درگیری و تحریم ایران را نخواهد داشت.
, با وجود چنین کشور ثروتمندی که داریم اگر تولید هم جهش پیدا کند و مشکلات اقتصادی نیز رفته رفته مرتفع شود، اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد که در آن صورت ایران به یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان مبدل خواهد شد و دیگر هیچ کشوری حتی آمریکا نیز توان درگیری و تحریم ایران را نخواهد داشت.,
 
,
وی اشاره کرد: بر این اساس هدف مقام معظم رهبری نیز از انتخاب شعار "جهش تولید" برای سال ۹۹ نیل به همین اهداف و تحقق "اقتصاد مقاومتی" و قدرتمند شدن اقتصاد ایران بود.
,
 
,
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تصریح کرد: متأسفانه در سال ۹۹ باز هم دولت به امورات حاشیه‌ای بیشتر توجه کرد و از اهداف تبیین شده و منافع ملی دور شد، به طوری که کم کاری و بی تدبیری وزارتخانه‌های اقتصادی کاملاً مشهود بود و مسئولین و دولتمردان چندان به حمایت از تولید و صنایع نپرداختند تا جهشی در تولیدات ملی اتفاق بیافتد و عملکرد دولت در ارتباط با جهش تولید نه در شأن ایران و ایرانی بود و نه مورد رضایت رهبری.
,
 
,
 
,
چرا جهش تولید رخ نداد؟/ علت انتخاب تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی چه بود؟
, چرا جهش تولید رخ نداد؟/ علت انتخاب تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی چه بود؟, چرا جهش تولید رخ نداد؟/ علت انتخاب تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی چه بود؟,
 
,
سبزعلیپور گفت: سیاست‌های نادرست، چشم به غرب دوختن و به خارجی‌ها امیدوار بودن و همچنین عملکردهای غلط دولت موجب شد تا کشور ثروتمند و قدرتمند و بی‌نظیر ایران آن‌هم با این‌همه منابع و جمع زیادی کارآفرین بزرگ و توانمند نه تنها چندان پیشرفتی نکند، بلکه غرق در مشکلات اقتصادی هم باشد.
,
 
,
وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی و عملکرد مسئولان و دولتمردان باعث شد تا رهبری انقلاب برای سال ۱۴۰۰ شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی را انتخاب کنند که تعیین این شعاری برای سال جدید نشان از اهمیت ویژه رهبری به اقتصاد و علی الخصوص به رشد و جهش تولید داخلی است.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: شعار امسال بسیار مهم و اساسی است و چنانچه به طور صحیح و دقیق اجرا و محقق شود، قطعاً تحول بزرگی در اقتصاد ایران و رفع مشکلات اقتصادی بوجود می‌آورد.
, شعار امسال بسیار مهم و اساسی است و چنانچه به طور صحیح و دقیق اجرا و محقق شود، قطعاً تحول بزرگی در اقتصاد ایران و رفع مشکلات اقتصادی بوجود می‌آورد.,
 
,
سبزعلیپور فزود: انتخاب شعار سال‌جاری نشان دهنده این واقعیت مهم است که در سال گذشته عملکرد دولت راضی کننده نبوده و جهش قابل توجهی در زمینۀ تولید نیفتاد؛ به همین دلیل حسب دستور رهبری و برابر شعار امسال باید قوای سه گانه مخصوصاً دولت فعلی و دولت آینده در سال ۱۴۰۰ به طور ویژه از تولید و تولیدکننده و کارآفرینان حمایت و پشتیبانی کرده و تمام موانع و بوروکراسی‌های زائد در برابر تولید و فعالان اقتصادی را مرتفع و حذف کنند تا کارآفرینان و تولیدکنندگان روان‌تر و بی‌دغدغه و با سرعت بالایی چرخ‌های تولید، خدمات و... اقتصاد ایران را به حرکت درآورند.
,
 
,
 
,
شعار امسال بسیار دقیق و از اهمیت خاص و قابل توجهی برخوردار است
, شعار امسال بسیار دقیق و از اهمیت خاص و قابل توجهی برخوردار است, شعار امسال بسیار دقیق و از اهمیت خاص و قابل توجهی برخوردار است,
 
,
وی با بیان اینکه شعار امسال بسیار دقیق انتخاب شده و از اهمیت خاص و قابل توجهی برخوردار است، اظهار کرد: شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی جامع و وسیع انتخاب شده و در حقیقت چند اقدام اساسی و مهم در یک قالب و به صورت یک شعار اعلام شده که با شعار سال‌های پیشین تفاوت اساسی داشته و به نوعی از آن شعارها مهم‌تر و جامع تر است.
,
 
,
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران توضیح داد: شعار سال ۹۸ یعنی "رونق تولید" فقط رونق تولید را خواستار شده و شیوه و نحوه و راهکار این رونق مشخص نشده و به عهدۀ دولت گذاشته شده بود؛ هرچند در آن سال هم اقدامات اساسی و قابل قبولی از جانب دولت در جهت تحقق این شعار صورت نگرفت و تولید رونق چندانی نداشت اما بواسطۀ اینکه رفع مشکلات اقتصادی ایران در گرو رونق تولید و گردش چرخ صنایع و کارخانجات است و مبحث تولید بسیار مهم و حیاتی است، از همین رو مقام معظم رهبری برای سال ۹۹ مجدداً شعاری مرتبط با تولید و رونق تولید انتخاب کردند که نشان می‌دهد رهبری رونق تولید را چاره ساز مشکلات ایران می‌دانند.
,
 
,
سبزعلیپور تشریح کرد: در این راستا برای سال ۱۳۹۹ شعار جهش تولید انتخاب شد که در اصل معنای این شعار هم یعنی تولید ایران رونق گرفته و شکوفا شود یا به عبارتی جهش پیدا کند؛ اما سال ۹۹ هم به پایان رسید و همچنان عملکرد دولت جهت تحقق شعار "جهش تولید" در سال گذشته اصلاً راضی کننده نبود و "جهش" قابل توجهی در زمینۀ تولید نیفتاد!! و باز هم تولید رشد آنچنانی نکرد و مشکلات اقتصادی بیش از پیش دامن ایران و مردم را گرفت.
,
 
,
وی ادامه داد: به همین دلیل مقام معظم رهبری برای سال جدید شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی را انتخاب کردند تا باز هم با این شعار به نوعی اهمیت رونق، جهش و شکوفایی تولید و گردش پُر توان چرخ صنایع و کارخانجات کشورمان را یادآوری کنند.
, به همین دلیل مقام معظم رهبری برای سال جدید شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی را انتخاب کردند تا باز هم با این شعار به نوعی اهمیت رونق، جهش و شکوفایی تولید و گردش پُر توان چرخ صنایع و کارخانجات کشورمان را یادآوری کنند.,
 
,
 
,
شعار امسال، جامع تر و کامل‌تر است
, شعار امسال، جامع تر و کامل‌تر است, شعار امسال، جامع تر و کامل‌تر است,
 
,
این کارشناس اقتصادی در مورد اهمیت شعار امسال گفت: شعار امسال، جامع تر و کامل‌تر از شعار سال‌های ۹۸ و ۹۹ است و به جای اینکه فقط به رونق و یا جهش تولید بپردازد، به حمایت و پشتیبانی از صنایع، تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز تأکید کرده و خواستار مانع زدایی و رفع موانع از سر راه تولید و فعالان اقتصادی نیز شده است و همه مسئولان نظام باید هم و غم خود را در جهت تحقق تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی به کار گیرند.
,
 
,
سبزعلیپور افزود: برای تحقق شعار امسال در اولین قدم، دولت فعلی باید در ۴ ماه باقیمانده از دورانش به رونق و جهش تولید به چشم یک هدف و برنامۀ کارشناسی شده نگاه و تمام توان و امکانات دولت را به حمایت از تولید، تولیدکننده و کارآفرینان ایرانی معطوف کند و تا جایی که این دولت زمان و توان دارد باید با رفع موانع و کارشکنی‌ها، رضایت فعالان اقتصادی و کارآفرینان را بدست آورد.
,
 
,
 
,
دولت فقط مشکل و مانع جدیدی بر سر راه تولید و تولیدکننده ایجاد نکند/ چند پیشنهاد برای دولت آینده
, دولت فقط مشکل و مانع جدیدی بر سر راه تولید و تولیدکننده ایجاد نکند/ چند پیشنهاد برای دولت آینده, دولت فقط مشکل و مانع جدیدی بر سر راه تولید و تولیدکننده ایجاد نکند/ چند پیشنهاد برای دولت آینده,
 
,
وی یادآور شد: البته این دولت در این مدت کوتاهی که از عمرش باقی مانده، بیشتر از این هم نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ اگر در همین ۴ ماهی که از عمرش، فقط مشکل و مانع جدیدی بر سر راه تولید و تولیدکننده ایجاد نکند، بهترین و بزرگ‌ترین کمک را به تولید انجام داده است و بیشترین و مهم‌ترین اقدامات در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۰ بر عهده دولت آینده است که از دوم مردادماه یعنی ۴ ماه دیگر رسماً کار خود را به عنوان دولت سیزدهم آغاز خواهد کرد.
,
   
,
این کارشناس اقتصادی در مورد مورد مهمترین اقداماتی که دولت آینده جهت تحقق شعار باید انجام دهد، گفت: نخست رئیس جمهور منتخب، افراد و مدیران خوشنام، جوان و پرتوان، بی حاشیه، سالم، کارآمد و متعهد و متخصص، مدیر و مدبر و فرا جناحی را برای حضور در دولت و وزارتخانه‌ها انتخاب کند تا فارغ از جناح بندی‌های سیاسی فقط به فکر منافع ملی باشند و تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات اقتصادی و ارتقاء سطح زندگی مردم به کار بگیرند.
,
 
,
سبزعلیپور ادامه داد: دوم رئیس جمهور منتخب و تیم اقتصادی‌اش جهت همفکری و آگاهی از مشکلات و موانع کسب و کار و تولید باید با فعالان اقتصادی کشور نشست‌های پی در پی داشته باشند و دغدغۀ فعالان اقتصادی و کارآفرینان را سریعاً مرتفع کنند نه اینکه مانند دولت فعلی فقط یکبار ۵ الی ۶ نفر از فعالان اقتصادی را که طرفدارش هستند را جمع کند و دیدار کوتاه تبلیغاتی با آنها داشته باشد و بگوید که رئیس جمهور با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دیدار کرد.
,
 
,
وی تصریح کرد: دولت در گام سوم مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید، صادرات و واردات مواد اولیه را مرتفع و دستگاه‌هایی همچون گمرک، سازمان مالیاتی، سازمان استاندارد، ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، اتاق‌های بازرگانی، سفارتخانه‌ها، سازمان توسعه تجارت و... که در زمینه تولید و صادرات ذی‌مدخل هستند را خانه تکانی و ساختار آنها را با تفکر رشد و توسعه تولید و صادرات غیرنفتی پی ریزی کند.
,
 
,
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: دولت نظام پولی و بانکی ایران را باید بازبینی و تولید و صادرات محور کند و بانک‌ها را باید به نردبانی جهت رشد و توسعه تولید و صادرات ایران تبدیل کند نه مانع صنایع و کارآفرینان و تولیدکنندگان باشند؛ همچنین مشکل خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی را حل کند و به سمت تثبیت نرخ ارز حرکت کند و از نوسانات نرخ ارز و چندگانه جلوگیری و پرهیز کند.
,
 
,
سبزعلیپور با اشاره به اینکه دولت باید کارآفرینان و تولیدکنندگان را به سرمایه گذاری بیشتر تشویق و از سرمایه گذاران خارجی استقبال کند، گفت: دولت باید هر تولیدکننده‌ای که شریک و سرمایه گذار خارجی را به ایران بیاورد، امتیازات خاص بدهد و آن را را تشویق کند که وجود سرمایه گذاران خارجی در ایران مانع بزرگی بر سر تحریم‌های آتی کشورمان خواهد بود و دست دشمنان خارجی را جهت ضربه زدن به منافع ایران می‌بندد.  
,
 
,
 
,
 
,
مجلس تحرک و سرعت بیشتری از خود نشان دهد/ قوه قضائیه با فساد، رانت خواری و  مدیران خائن برخورد کند
, مجلس تحرک و سرعت بیشتری از خود نشان دهد/ قوه قضائیه با فساد، رانت خواری و  مدیران خائن برخورد کند, مجلس تحرک و سرعت بیشتری از خود نشان دهد/ قوه قضائیه با فساد، رانت خواری و  مدیران خائن برخورد کند,
 
,
وی اضافه کرد: در کنار فعالیت‌های دولت، قوه مقننه و نمایندگان مجلس هم باید اقدامات اساسی در جهت حذف قوانین قدیمی و بازدارنده، قوانین تسهیل کننده و کمک کننده به تولید و صادرات غیرنفتی را تصویب کرده و در خصوص بررسی قوانین کشور تحرک و سرعت بیشتری از خود نشان دهد.
, قوه مقننه و نمایندگان مجلس هم باید اقدامات اساسی در جهت حذف قوانین قدیمی و بازدارنده، قوانین تسهیل کننده و کمک کننده به تولید و صادرات غیرنفتی را تصویب کرده و در خصوص بررسی قوانین کشور تحرک و سرعت بیشتری از خود نشان دهد.,
 
,
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تحقق شعار امسال کمی همت، اراده و مردانگی می‌خواهد، گفت: اگر دولت نیز خواستار تصویب و یا اصلاح قوانینی در جهت تحقق شعار سال باشد، نمایندگان مجلس باید سریع موضوع را پیگیری و نسبت به تصویب آن قانون و یاری دولت و فعالان اقتصادی اقدام کنند.
,
 
,
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تأکید کرد: قوه قضائیه هم با فساد و رانت خواری و مسئولان و مدیران خائن و ضربه زننده به منافع ملی و ایجاد کننده مانع در برابر تحقق شعار سال و ناامید کردن کارآفرینان و تولیدکنندگان برخورد کند و زمینه را برای فعالیت سالم و بی دغدغه همراه با امنیت بالا و اطمینان بخش برای فعالان اقتصادی مهیا کند.
, قوه قضائیه هم با فساد و رانت خواری و مسئولان و مدیران خائن و ضربه زننده به منافع ملی و ایجاد کننده مانع در برابر تحقق شعار سال و ناامید کردن کارآفرینان و تولیدکنندگان برخورد کند,
 
,
سبزعلیپور در پایان بیان کرد: اگر قوای سه گانه علی الخصوص دولت آینده اقدامات را با دقت و با سرعت انجام دهند قطعاً در کوتاه‌ترین زمان شاهد رضایت کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان و حتی مردم عادی نیز خواهیم بود و چرخ تولید و صادرات و حتی بخش‌های دیگر اقتصاد ایران بخوبی خواهد چرخید و نهایتاً درآمدهای ارزی و ریالی کشور هم بیش از پیش رشد خواهد کرد.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه