اخبار داغ

توجه نکردن به جلو و بی‌احتیاطی رانندگان از عوامل مهم تصادفات

توجه نکردن به جلو و بی‌احتیاطی رانندگان از عوامل مهم تصادفات
تصادفات یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور است که در بیشتر تصادفات عامل انسانی مانند بی‌احتیاطی، بی‌دقتی، خواب‌آلودگی رانندگان و رعایت نکردن قوانین و مقررات، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز دخیل بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از سال 1305 خورشیدی که «غلامحسین درویش» معروف به «درویش خان» در اثر برخورد درشکه اش با اتومبیل وارداتی خیابان های تهران جان خود را از دست داد، فاجعه ای به نام «تصادفات جاده ای» در ایران کلید خورد که سالیانه هزاران نفر از مردم کشور را به کام مرگ می فرستد و ده ها هزار نفر را معلول و مجروح می کند.

تصادفات رانندگی در ایران یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر است. از همین رو طبق آمار منتشر شده در 7ماهه نخست سال 1399 کاهش آمار متوفیان حوادث رانندگی را نشان می دهد اما همین آمار هم بسیار زیاد می باشد.
کاهش تعداد مصدومان تصادفات رانندگی
کاهش رفت و آمد های جاده ای در هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ باعث تغییر و کاهش ۱۴٫۶ درصدی متوفیان شد. این آمار در سال ۱۳۹۹ و تا پایان مهر ماه ۹۴۱۷ نفر اعلام شد درحالی که این آمار در مدت مشابه سال نود و هشت ۱۱۰۲۶ نفر بود.
همچنین تعداد مصدومان این حوادث بسیار چشم گیر است و باز هم کرونا و محدودیت های کرونایی تا حد زیادی تغییر ایجاد نموده است. در سال ۱۳۹۹ تعداد مصدومان ۱۷۲۹۲۹ نفر بود که این تعداد در مدت مشابه ۱۳۹۸ به ۲۲۸۱۴۹ نفر می رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,
,
,
, کاهش تعداد مصدومان تصادفات رانندگی, کاهش تعداد مصدومان تصادفات رانندگی,
,
,

هرچند این تعداد مصدوم و فوتی کماکان بسیار فجیع است و در مقایسه با آمار کشورهای توسعه یافته بالاست اما کاهش این تعداد بسیار قابل تامل است. پیش بینی می شود بعد از پایان دوران کرونا و عادی شدن رفت و آمد ها تعداد تصادفات مجددا رشد داشته باشد و مجددا تصادفات به علت اصلی کشته شدن ایرانی ها بدل شود و لزوم پیگیری اقدامات پیشگیرانه را بیش از پیش یادآور می شود.

فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساخت ها؟
در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده یی کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده اند. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ راننده یی که مهارت زیادی در زمینه ی آشنایی با خودرو و نحوه ی کنترل آن ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود.

,
,
, فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساخت ها؟ , فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساخت ها؟ ,
,

اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و مشروبات الکلی که انسان را از حالت عادی خارج می کند، از مهمترین دلایل بروز سوانح رانندگی است.

,

در تصادفات رانندگی نباید از نقش عابر پیاده به راحتی چشم پوشی کرد. زیرا برخی از عابران پیاده در شرایط مختلف رفتارهای پرخطری از خود بروز می دهند؛ به عنوان نمونه به جای عبور از خط عابر پیاده و پل های مخصوص عابران، از وسط خیابان رد می شوند و با این کار می توانند حادثه ساز شوند.

,

افزون بر عوامل مورد اشاره، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی دیگر از دلایل افزایش حوادث رانندگی، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏است. زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی، تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی که رانندگی می کنند، چند شغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تامین کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه می کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می زند.

,

رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه مندی به سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می روند.

توجه نکردن به جلو عامل اصلی تصادفات درون شهری
سرهنگ صدفی رییس پلیس راهور استان قم استفاده از تلفن همراه ، خوردن و آشامیدن و صحبت کردن با دیگر سرنشینان را از علل حواس پرتی وتوجه نکردن به جلو توسط رانندگان عنوان کرد و بر افزایش دقت در حین رانندگی تاکید کرد.

,
,
, توجه نکردن به جلو عامل اصلی تصادفات درون شهری, توجه نکردن به جلو عامل اصلی تصادفات درون شهری,
,

وی رعایت نکردن حق تقدم را دومین عامل مهم در علل تصادفات درون شهری استان قم عنوان کرد و گفت : دیده شدن خودرو و توجه به خودرو های دیگر و اطمینان در  ورود و خروج به راه اصلی و فرعی میتواند در کنترل این عامل موثر باشد.

,

سرهنگ صدفی با اشاره به خلوتی معابر و برخی جاده ها  بخاطر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی  مقابله کرونا از افزایش تصادفات خبر داد و گفت: خلوتی معابر نباید سبب شود تا رانندگان دچار وسوسه سرعت شده  و با سرعت غیر مجاز رانندگی کنند.

هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات
حوادث رانندگی موجب شکل گیری مشکلات فراوانی در زمینه های روانی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه می شود. هر چند در نگاه اول مرگ پایان حیات یک فرد یا خانواده در سانحه ی رانندگی است ولی آثار روحی و روانی از دست دادن عزیزان یکی از مشکلاتی است که سال های سال می تواند بازماندگان آنها را رنج دهد.

,
,
, هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات, هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات,
,

تصادفات رانندگی همیشه به مرگ ختم نمی شود؛ یکی از مهمترین پیامدهای این حوادث معلولیت و خانه نشینی افراد است که هزینه های زیادی برای خانواده و جامعه دارد. نگهداری معلولان، مشکلات روحی و روانی آنها و دور ماندن افراد آسیب دیده از کار و تحصیل از دیگر پیامدهای تصادف در کشور است.

در هر حال امیدواریم که در کنار نظارت های بیشتر توسط پلیس و راهداری، رانندگان هم موارد ایمنی را رعایت کنند تا شاهد تصادفات دلخراش و مرگ هموطنانمان در جاده های کشور نباشیم.

انتهای پیام

,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه