اخبار داغ

کارشناس جامعه شناسی سیاسی:

همه پرسی ۱۲فروردین بر پایه مردم سالاری و مبتنی بر آرای مردمی رقم خورد/ برگزاری رفراندوم و مشارکت سیاسی بزرگ ترین بُعد توسعه سیاسی یک کشور

همه پرسی ۱۲فروردین بر پایه مردم سالاری و مبتنی بر آرای مردمی رقم خورد/ برگزاری رفراندوم و مشارکت سیاسی بزرگ ترین بُعد توسعه سیاسی یک کشور
"معصومه محمدی" پژوهشگر و کارشناس جامعه شناسی سیاسی، گفت: انقلاب اسلامی اولین انقلابی است که مردم را در انتخاب سرنوشت خودشان شریک کرد و بر این اساس انجام دادن رفراندوم و مشارکت سیاسی بزرگ ترین بعد توسعه سیاسی یک کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "معصومه محمدی" پژوهشگر و کارشناس جامعه شناسی سیاسی در گفتگو با خبرنگار ۸دی در رابطه با همه پرسی نظام جمهوری اسلامی در ۱۲فروردین سال ۱۳۵۸، اظهار کرد: انتخابات، رای گیری یا رفراندومی که یازدهم و دوازدهم سال ۱۳۵۸ انجام شد، اولین قدم وحرکت مردمی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، یک حرکت مردمی بر مبنای مشارکت دادن توده ی مردمی برای انتخاب سرنوشت خودشان.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی ,
 
,
برگزاری رفراندوم و مشارکت سیاسی بزرگ ترین بعد توسعه سیاسی یک کشور است
, برگزاری رفراندوم و مشارکت سیاسی بزرگ ترین بعد توسعه سیاسی یک کشور است, برگزاری رفراندوم و مشارکت سیاسی بزرگ ترین بعد توسعه سیاسی یک کشور است,
 
,
وی افزود: اگر از همین بعد بخواهیم ورود کنیم می بینیم که انقلاب اسلامی اولین انقلابی است که مردم را در انتخاب سرنوشت خودشان شریک کرد. چون انجام دادن رفراندوم و مشارکت سیاسی بزرگ ترین بعد توسعه سیاسی یک کشور است.
,
 
,
این کارشناس جامعه شناسی سیاسی ادامه داد: انقلاب اسلامی توانست این اولین حرکت و اولین قدم را خیلی خوب بردارد و این باعث شد بیشترین حد مردم در این رفراندوم شرکت کنند به طوری که ۹۸/۲ درصد به جمهوری اسلامی رای آری دادند. حتی آن زمان اعلام می شود که شما مختارید هر نظامی را که می خواهید بر روی برگه بنویسید. یعنی حتی حق انتخاب هم به مردم داده شد، این یعنی حضور فعال توده ی مردم.
,
 
,
محمدی افزود: در یک جامعه اگر یک نظام سیاسی بخواهد به موفقیت برسد باید حمایت قشر کارگر و طبقه پایین جامعه را داشته باشد. در ایران طبقه مستضعف بیشترین حمایت را از انقلاب اسلامی انجام داد. چرا که دیگر خسته شده بودند از وابستگی به کشورهای سلطه گر و از نظر امام حکومتی پیروز است که بتواند حامی مستضعفین باشد.
,
 
,
نظر امام خمینی در رابطه با جمهوری دموکراتیک اسلامی!
, نظر امام خمینی در رابطه با جمهوری دموکراتیک اسلامی!, نظر امام خمینی در رابطه با جمهوری دموکراتیک اسلامی!,
 
,
وی ادامه داد: بعد از برگزاری رفراندوم ۱۲فروردین وقتی آرا شمرده می شود و نظام جمهوری اسلامی نام می گیرد. طرفدارانی بودند که بر این اعتقاد بودند که جمهوری اسلامی ایدئولوژی اش به روش دموکراتیک است و خواستار این بودند که جمهوری دموکراتیک اسلامی نام گذاری شود اما امام مخالفت کردند و فرمودند "جمهوری اسلامی"، نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر.
,
 
,
محمدی بیان کرد: درست است که دموکراتیک به معنی انتخاب نظام حاکم توسط مردم است. اما اعتقاد امام بر این بود که نظامی به وجود بیاوردند که برخواسته از خود مردم و هدایت شده توسط آن ها باشد. چون واژه دموکراتیک در برخی کشورها وجود داشت اما فقط واژه ی آن به کار می رفت و مردم نقشی در سرنوشت شان نداشتند.
,
 
,
وی با بیان اینکه انتخابات دوازدهم فروردین بر پایه مردم سالاری برگزار شد، گفت: جمهوری یعنی توده ی مردمی، یعنی مشارکت توده ی مردم، و نظام جمهوری اسلامی یعنی توده ی مردم مسلمانی که ایرانی هستند. یعنی واژه هایی که کنار هم گذاشته شد به معنی انتخاب یک نظام توسط خود مردم برای سرنوشت خودشان بود.
,
 
,
این پژوهشگر بیان کرد: انتخابات ۱۲ فروردین بر پایه مردم سالاری و ارزش نهادن بر توده ی مردم و بر خواسته های آن ها و انجام دموکراسی رقم خورد، دموکراسی که مبتنی بر آرای عمومی مردمی بود.
,
 
,
وی بیان کرد: فرصتی ایجاد شد برای مردم کشور مان که هر کدام از آن ها که یک "منِ" جدا هستند بتوانند خودشان را به یک "ما" واحد تبدیل کنند‌. یک مشارکت سیاسی مترقی بود که می توان گفت خالی از دخالت هرگونه عوامل خارجی یا فتنه های داخلی ایجاد شد و نمونه کاملی از نظام مردم سالاری بود.
,
 
,
وضعیت برگزاری رفراندوم در زمان شاه
, وضعیت برگزاری رفراندوم در زمان شاه, وضعیت برگزاری رفراندوم در زمان شاه,
 
,
این کارشناس حوزه جامعه شناسی سیاسی افزود: ما در زمان شاه رفراندومی نداشتیم، فقط دو نمونه رفراندوم من به نظرم می رسد که در زمان شاه انجام شده باشد، یک در دوره نخست وزیری دکتر مصدق بود که در خصوص انحلال مجلس هفدهم انجام شد و دیگری هم بهمن ماه سال ۱۳۴۱ در خصوص اصلاحات شاه انجام شد‌. اما رفراندومی نبود که مردم بتوانند مشارکت خوبی داشته باشند و خودشان ناظر باشند بر تصمیماتی که گرفته می شود.
,
 
,
وی بیان کرد: اما انقلاب اسلامی رفراندوم متفاوتی را توانست اجرا کند که بازتاب های متفاوتی را هم در کشورهای اسلامی داشت‌.
,
 
,
مشروعیت یک حکومت به پشتوانه مردمی آن است
, مشروعیت یک حکومت به پشتوانه مردمی آن است, مشروعیت یک حکومت به پشتوانه مردمی آن است,
 
,
این کارشناس بیان کرد: یک حکومت به دلیل حمایت و پشتوانه مردمی دارای مشروعیت می شود. مشروعیتی که دارای قدرت، نفوذ و اقتدار است و از طریق همین مشروعیت توانست تاثیر بسزایی در کشورهای اسلامی منطقه بگذارد و بسیاری از کشورها مثل لیبی و مصر از انقلابی که در کشور ما به وجود آمد متاثر شدند و ما یک سری جنبش هایی را در این کشورها دیدیم.
,
 
,
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی به نوعی در راستای عزت مندی مسلمان های جهان قدم برداشت و یک تحول عظیمی در کشورهای اسلامی به وجود آورد‌ و روزنه های بیداری و بصیرت را در کشورهای اسلامی به وجود آورد.
,
 
,
ولایت فقیه و ولایتمداری مردم؛ علت تداوم نظام جمهوری اسلامی
, ولایت فقیه و ولایتمداری مردم؛ علت تداوم نظام جمهوری اسلامی, ولایت فقیه و ولایتمداری مردم؛ علت تداوم نظام جمهوری اسلامی,
 
,
محمدی با بیان اینکه اگر بخواهیم از این منظر بررسی کنیم که این اتفاق سال ۵۸ پیش آمده چطور توانسته ۴۰ سال دوام داشته باشد و تا حال ادامه داشته باشد، می توان گفت: از نظر من به خاطر همین حمایت های توده ی مردمی است و این اعتماد و اطمینان متقابلی که به قضیه رهبری و ولایت فقیه دارند. مردم حکومتی را می‌خواستند که بر پایه احکام دینی و بر پایه های نظام اسلامی باشد و می توان گفت ولایت فقیه این مشخصات و نشانه ها را دارد.
,
 
,
وی بیان کرد: علت تداوم نظام جمهوری اسلامی هم فقط وجود ولایت فقیه و این بازتاب ها و کنش های قوی که بین مردم و ولایتمداری آن ها پیش می آید، است.
,
 
,
این کارشناس جامعه شناسی سیاسی در پاسخ به سوال خبرنگار ۸دی مبنی بر اینکه "مردم را می توان قدرت نرم جمهوری اسلامی دانست و این مردمی بودن حکومت، چقدر می تواند به دولتمردان و نخبگان جامعه در دستیابی به اهداف و چشم اندازی که مد نظرشان است کمک کند"، گفت: یک جامعه تشکیل یافته از مردم آن جامعه است. یعنی اگر بخواهیم جامعه ای را تعریف کنیم یعنی توده ای از مردم که در کنار هم زندگی می‌کنند و برای برطرف شدن نیازهایشان با یکدیگر تعامل هستند.
,
 
,
جامعه ای موفق است که در آن گردش نخبگان وجود داشته باشد
, جامعه ای موفق است که در آن گردش نخبگان وجود داشته باشد, جامعه ای موفق است که در آن گردش نخبگان وجود داشته باشد,
 
,
محمدی افزود: این مردم هستند که خودشان باید سرنوشت خودشان را انتخاب کنند ولی همین مردم اگر بخواهند به شکل قوی‌تر در نظام سیاسی حاکم بر کشور خودشان تاثیرگذار باشند باید وابسته به توده ها و حزب هایی باشند که از طرف خودشان حمایت شود. و در درون این ها نخبگانی حضور داشته باشند که گردش از سمت پایین به سمت بالا صورت بگیرد. یعنی نیازهای مردمی از سمت این نخبگان به سمت کسانی که در راس حکومت قرار دارند انتقال داده شود و بعد از بازنگری و برطرف شدن آن ها، مجددا از طریق همین افراد به سمت پایین جامعه انتقال داده شود. یعنی باید یک گردش مستمر و دایمی در جهت برطرف کردن نیازهای مردم وجود داشته باشد.
,
 
,
وی تصریح کرد: حالا باید ببینیم نیازهای توده ی مردم آیا فقط این است که می خواهند یک نظامی بر آن ها حکومت کند؟! یا اینکه بدین شکل نیست. بیشترین نیاز و خواسته ی مردم جامعه، برطرف شدن نیازهای معیشتی آنها است. حفظ هویت، فرهنگ و سنت دینی و مذهبی آنها است و ارزش نهادینه شدن این مسائل منجر به حمایت قوی تر مردم نسبت به حکومت می شود.
,
 
,
وی گفت: حکومتی که بیاید از این ها دفاع کند یعنی از سنت، دین و فرهنگ جامعه دفاع کند، زمانی که این حمایت دو طرفه باشد این ها مثل زنجیر در یکدیگر قفل می شوند و هیچ عامل داخلی که بخواهد به شکل فتنه باشد یا عوامل خارجی که به شکل دخالت بیگانه باشد نمی تواند در آن رسوخ پیدا کند.
,
 
,
محمدی خاطرنشان کرد: این را عرض کنم خدمت تان‌ جامعه ای موفق است که در آن گردش نخبگان وجود داشته باشد، اگر جامعه ای گردش نخبه وجود نداشته باشد این خواسته ها به شکل سرگردان می شود و می توان گفت به شکل حباب روی آب به وجود می آید و بعد از یک مدتی از بین می روند. چون از طریق نخبگان است که می توان این مسائل و مشکلات ریشه یابی شود و بازتاب داده شود به کسانی که در نظام برای رفاه، امنیت و منافع مردم کار می کنند.
,
 
,
وی بیان کرد: نخبگانی که برآمده از خود مردم هستند، این ها کسانی نیستند که خارج از مردم باشند، این ها هم افرادی هستند که از خود مردم انتخاب می‌شوند و در ایران و در جمهوری اسلامی این اتفاق افتاده، ما مجلس را داریم، شورای نگهبان را داریم و بسیاری از مراکز را داریم که برخواسته از خود مردم هستند و مردم آن ها را انتخاب کردند و کسانی که توسط خود مردم انتخاب می‌شوند ملزم هستند به برآورده کردن نیازهای مردم.
,
 
,
تعامل متقابل مردم و نخبگان توسعه سیاسی جامعه را رقم می زند
, تعامل متقابل مردم و نخبگان توسعه سیاسی جامعه را رقم می زند, تعامل متقابل مردم و نخبگان توسعه سیاسی جامعه را رقم می زند,
 
,
وی افزود: اگر این احترام متقابل، این برطرف کردن نیاز متقابل وجود داشته باشد صد درصد آن جامعه، جامعه ای می شود که به سمت توسعه سیاسی پیش می رود، توسعه سیاسی یکی از پیشرفته‌ترین مسائل جامعه شناسی است و آن جامعه، موفق ترین جامعه در نظام بین الملل شناخته می شود.
,
 
,
محمدی در پایان به ضعف عملکرد احزاب در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما عملکرد احزاب ضعیف است، فعالیت شان معمولا معطوف به زمان انتخابات است و به شکل دوره ای می آیند و محو می شوند، این در حالی است که در دستورالعمل شان آمده که احزاب باید در تمامی استان‌ها شعبه داشته باشند، در طول سال فعالیت کنند و به نوعی درون خودشان نخبه پروری کنند‌ و به خواسته ها و نیازهای مردم برسند.
,
 
,
لزوم تقویت مشارکت‌ مردمی در جهت توسعه سیاسی اجتماعی کشور
, لزوم تقویت مشارکت‌ مردمی در جهت توسعه سیاسی اجتماعی کشور, لزوم تقویت مشارکت‌ مردمی در جهت توسعه سیاسی اجتماعی کشور,
 
,
وی تصریح کرد: یک سری از مشکلاتی که الان وجود دارد و به خاطر آن اختلاف نظرهایی وجود دارد از این بابت است که مردم ما باید به این قضیه بیشتر دقت کنند‌. ببینید درون همه ی جوامع مشکلات و سختی هایی است. اما راه گریز از این سختی ها فقط اتحاد، همبستگی و تبدیل شدن "من" ها به "ما" است. اگر به یک "ما" واحد تبدیل شویم، تحت هیچ شرایطی هیچ عاملی نمی تواند این زنجیرها را پاره کند و بین آن ها نفوذ کند یا آن ها را سست کند‌. باید تلاش شود و این اتفاق بیفتد که این حزب ها با توجه به شرایطی که در قانون اساسی داریم و با توجه به قوانینی که در داخل کشور داریم حمایت بیشتری از آنها شود و مشارکت‌های مردمی در این ها در جهت توسعه سیاسی اجتماعی کشورمان بیشتر شود‌.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه