شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 09:14 منتشر شده در مورخ: 1400/01/14 شناسه خبر: 1720933
دلواپسی‌های بی پایان؛

ویروس جهش یافته پر قدرت‌تر می‌تازد/ مسافران چگونه از کرونا در امان باشند؟

ویروس جهش یافته پر قدرت‌تر می‌تازد/ مسافران چگونه از کرونا در امان باشند؟
هنوز سفرهای نوروزی در برخی نقاط ادامه دارد، سفرهایی که با توجه به افزایش آمار مبتلایان به نوع جهش یافته کرونا با دلواپسی‌هایی همراه است؛ بنابراین می‌طلبد که مردم به پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اقامتی و رستوران‌ها توجه کنند تا از این ویروس کشنده در امان بمانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ محدودیت‌ های تردد در شهرهای نارنجی و قرمز پابرجاست، اما در برخی شهرها مسافران نوروزی همچنان حضور دارند و برخی هم به تازگی سفرهایشان را شروع کرده اند.

این در حالی است که تاکید مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، بر عدم مسافرت و دید و بازدید در این روزهاست، آن هم در روزهایی که ویروس جهش یافته پر قدرت تر از نوع قبلی خود می تازد و در گوشه گوشه کشور افرادی را مبتلا کرده است.

از روزهای پایانی سال گذشته تاکید بر این بود که مردم در منازل و شهر خود بمانند تا از کرونا و نوع انگلیسی آن در امان باشند، اما در طول ایام تعطیلات اکثر راه‌ها و جاده‌ها باز بود و بسیاری از مردم به شهرها و مکان‌ های تفریحی مختلف سفر کردند.

این در حالی است که مقام های مسئول در وزارت بهداشت اعلام می کنند که متاسفانه اوج گیری خیز چهارم کرونا در سراسر کشور قطعی بوده و تعداد مبتلایان در اکثر نقاط کشور با سرعت در حال افزایش است، اما در عمل اقدامی برای ممنوعیت سفر انجام نشد، چراکه آن هایی که نوروز در محل کار بودند، به تازگی رخت سفر بسته اند.

با توجه به این مهم نیاز است به یکسری پروتکل های بهداشتی در مراکز اقامتی و رستوران ها توجه شود تا مسافران از کرونا و نوع جهش یافته آن در امان باشند.

چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای اقامتی

در همین راستا با مسعود فیروزکوهی، کارشناس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت و گویی انجام شد که با اشاره به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای اقامتی، به خبرنگار ما گفت: تاحد امکان سطوح در معرض تماس و قابل آلودگی در اتاق ها کاهش یابد، بنابراین پیشنهاد می شود ظروف، اقلام مینی بار، ملحفه، پتو و بالشت اضافه، فولدر های اطلاع رسانی، مجلات، گلدان و ... از این مراکز جمع آوری و به درخواست مهمان ارائه شود.
 
وی ادامه داد: همچنین می طلبد که کلیه سطوح در تماس با دست مهمان اعم از دستگیره ها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون، گوشی تلفن و امثالهم بصورت روزانه گندزدایی و سطوح قابل شست و شو در سرویس بهداشتی شامل کف و دیوارها، روشویی، وان، زیر دوشی، پرده دوش، کابین دوش و ... با حفظ ایمنی لوازم برقی به طور روزانه با مواد شوینده و آب داغ شست و شو شود.
 
این کارشناس افزود: کلیه منسوجات و کالای خواب شامل کاور لحاف، رو بالشتی، ملحفه ها، رومیزی، حوله و امثالهم بعد از چک اوت مهمان جهت شست و شو جمع آوری و در صورت مشاهده علائم بیماری در مهمان پدمحافظ تشک، پتو، رانر و ... نیز شسته شود.
 

تاکید بر گندزدایی سطوح
 
به گفته وی، باید مهر و سجاده، کتب ادعیه و ... داخل کاور قرار داده و درصورت استفاده مهمان گندزدایی شود. جهت نظافت و گندزدایی سطوح لازم است از دستمال های مختلف با رنگ های متفاوت استفاده کرده و دستمال تنظیف مرتب با آب داغ و مواد شوینده شسته شود، این روش در خصوص زمین شورهای پارچه ای و نخی صدق می کند.
 
فیروزکوهی گفت: در هنگام نظافت اتاق ها در و پنجره ها باز باشد تا تهویه بهتر صورت گیرد، صابون مایع یا جامد تکنفره و دیگر اقلام بهداشتی نیز تامین شود، در خصوص نحوه جمع آوری و تخلیه زباله نهایت دقت و حفاظت فردی رعایت و کیسه زباله داخل سطل های زباله مرتب تعویض شود.
 
وی اضافه کرد: شست و شوی منسوجات مانند ملحفه عفونی باید با حرارت بالا و استفاده از شوینده های قوی انجام پذیرد و پروتکل های حفاظت فردی در پرسنل لاندری شدید رعایت و فضاهای عمومی، میز پذیرش، تلفن عمومی لابی، دستگاه عابربانک و امثالهم باید مرتبا چندبار در روز گندزدایی شود.
 
این کارشناس ادامه داد: رختکن، سرویس های بهداشتی پرسنل و عمومی مرتب با آب داغ و مواد شوینده در تمام سطوح و زوایا شست و شو و سپس گندزدایی و در ورودی مراکز اقامتی، رستوران داخلی و مجاورت آسانسورها ماده ضدعفونی دست نصب شود.
 
وی اضافه کرد: کلید اتاق قبل و بعد از تحویل از مسافران به وسیله اسپری موجود در پذیرش ضدعفونی شود، جهت ایجاد شرایط ایمن در زمان ورود مهمانان به هتل ها انجام اقداماتی مانند اسپری موادضدعفونی روی لباس و چمدان ایشان یا تعبیه تونل مه پاش مواد ضدعفونی توصیه نمی شود و بهتر از روش های علمی و مناسب تر استفاده شود.

بایدها و نبایدها در رستوران ها
 
فیروزکوهی با اشاره به خدمات رستوران گفت: با توجه به ایام خلوتی و به منظور تمرکز خدمات بهداشتی دسترسی مهمانان به تمام فضای نشیمن لابی، رستوران یا صبحانه خوری به نحو شایسته محدود یا تا حد ممکن از خدمات روم سرویس استفاده شود.
 
 وی افزود: کف سالن یک بار در روز به وسیله زمین شور آغشته به مواد ضدعفونی و گندزدایی و منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند و همراه منو محلول ضدعفونی دست به مهمان داده شود تا در صورت تمایل دست خود را ضدعفونی کنند، ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی در معرض آلودگی محدود و رومیزی ها و لچکی ها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم‌ شود یا می توان از پوشش های یکبر مصرف استفاده کرد.
 
این کارشناس با بیان این که تمامی ظروف بازگشتی از میز مهمان حتی در صورت عدم استفاده با آب گرم شسته شوند، گفت: بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل بصورت بسته بندی و در ظروف یکنفره ارائه و نان به صورت بسته بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.
 
وی ادامه داد: حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف استفاده و دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود، تاحدامکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: با توجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه ها دقت بیشتری صورت گیرد، در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم در جهت پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.
 
وی با بیان این که زمان فعالیت روم سرویس افزایش یابد تا در حد امکان مسافران در اتاق از خدمات غذا و نوشیدنی استفاده کنند، گفت: مسافران جهت حفظ سلامت خود فقط از خدمات واحدهای اقامتی دارای مجوز که به طور کامل بهداشتی شده اند، استفاده کنند.

لزوم استفاده از روش های اینترنتی برای رزرو اتاق
 
فیروزکوهی افزود: مسافران تا حد ممکن از روش های اینترنتی جهت رزرو اتاق استفاده کننده و به توصیه رانندگان تاکسی جهت استفاده از خدمات اقامتی واحدهای بدون مجوز عمل نکنند، پس از انجام مراحل پذیرش و ارائه مدارک و تکمیل فرم های پذیرش حتما دست ها را طبق پروتکل شست و شو دهید.
 
وی با اشاره به این که پس از استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی دست خود را طبق پروتکل های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بخوبی شست و شو داده و خشک یا از محلول ضد عفونی دست استفاده کنید، افزود: پس از خرید هرنوع کالا یا ماده غذایی بسته بندی خارج از مراکز اقامتی، قبل از استفاده بسته بندی آن گندزدایی شود.
 
این کارشناس ادامه داد: تا حدممکن از خدمات غذایی رستوران های داخل مراکز اقامتی استفاده کنید و پس از هربار خروج از واحد اقامتی حتما دست ها را به خوبی شست و شو دهید، پرسنل شاغل در واحدهای اقامتی به منظور محافظت از سلامت گردشگران و به دستور مقامات بهداشتی از پروتکل های حفاظت فیزیکی و فردی استفاده می کنند، در این خصوص با آن ها همکاری کنید.
 
وی افزود: در صورت بروز علائم سرماخوردگی در خود یا اعضای خانواده مراتب را جهت مساعدت و راهنمایی به پذیرش اعلام و جهت افزایش اطمینان و ایمنی در فضاهای عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنید.

انتهای پیام/
https://www.dana.ir/1720933
ارسال نظر
نظرات