اخبار داغ

وقتی اهالی روستا آستین همت بالا می‌زنند؛

حل مشکلات روستاها در گرو مشارکت مردمی/ رونق مهاجرت معکوس به "کنگ"، با فعال کردن ظرفیت گردشگری

حل مشکلات روستاها در گرو مشارکت مردمی/ رونق مهاجرت معکوس به "کنگ"، با فعال کردن ظرفیت گردشگری
روستای "کنگ" یکی از صدها روستایی است که طی چند سال گذشته با مشارکت مردم نه تنها از جمعیت آن کاسته نشده، بلکه هر روز شاهد بالا رفتن مهاجرت معکوس به این روستای زیبا و تاریخی هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ روستا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های تولید مواد غذایی نقش بی‌بدیلی در رفع نیازهای اساسی کشور بر عهده دارند. بر اساس آمار ۹۰% محصولات کشاورزی در روستاها تولید می‌شود و در صورت تضعیف روستاها، زنجیره غذایی مردم به خطر می‌افتد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

متأسفانه طی یک دهه گذشته به دلیل خشک‌سالی‌های متوالی و با اعمال برخی سیاست‌های اشتباه از سوی دولت شاهد تشدید مهاجرت از روستاها به مناطق شهری بودیم که این امر باعث ایجاد مشکلات فراوان در تأمین مواد غذایی و ایجاد حاشیه شهر در کلان‌شهرها شده است.

,

اما آیا تنها دولت مقصر خالی شدند روستاها بوده یا عوامل دیگری نیز در این امر دخیل است. روستای کنگ که به ماسوله خراسان معروف است یکی از صدها روستایی است که طی چند سال گذشته با مشارکت مردم نه تنها از جمعیت آن کاسته نشده، بلکه هر روز شاهد بالا رفتن مهاجرت معکوس به این روستای زیبا و تاریخی هستیم.

,

, ,

جواد نیک سیر، دهیار روستای کنگ در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: اصلی‌ترین نیازهای هر منطقه داشتن زیرساخت‌های اولیه در قسمت‌های مختلف است از این رو خوشبختانه ۷۰ درصد مردم روستای کنگ مشارکت جدی در احیا و پیشبرد امورات عمرانی و زیر ساختی روستا دارند و اگر این مشارکت وجود نداشت تاکنون روستای کنگ مانند بسیاری از روستای دیگر خالی از سکنه شده بود.

,

وی ادامه داد: اگر به ده سال گذشته روستای کنگ نگاه کنیم، می‌بینیم این روستا گاز و آب لوله‌کشی نداشته و حتی فاقد جاده آسفالته بوده و در بخش حمل‌ونقل عمومی امکانات ویژه‌ای نداشته است که اکثر این مشکلات با مشارکت و همراهی اهالی روستا به طور کامل برطرف یا در حال حل شدند است.

,

نیک سیر با تأکید بر اینکه تمامی اقدامات انجام شده در روستای کنگ با مشارکت مردم انجام شده، گفت: یکی از مشکلات کنگ در بخش آب آشامیدنی و فاضلاب بوده زیرا به دلیل اینکه انشعابات داخل روستا در سال ۵۶ صورت گرفته دچار فرسودگی شده بود که سال گذشته به دنبال گاز کشی این روستا مجبور به جمع‌آوری شبکه فرسوده آب آشامیدنی شدیم.

,

, ,

دهیار روستای کنگ ادامه داد: در ادامه از هر خانواده چیزی حدود یک میلیون تومان برای خرید لوله‌های فاضلاب جمع‌آوری و با مشارکت مردم حفاری‌های مورد نیاز برای انتقال لوله‌های آب و فاضلاب انجام شد و در حال حاضر چیزی حدود ۷۰۰ متر از روستا لوله‌کشی آب و فاضلاب شده است اما همچنان نیازمند ۲ کیلومتر دیگر لوله‌کشی آب و فاضلاب هستیم که امیدواریم با مشارکت مردم و دولت این امر هرچه سریع‌تر محقق شود.

وی تصریح کرد: جمعیت ساکن در روستای کنگ در سال ۹۰ چیزی حدود ۷۹۹ خانوار بوده و در سرشماری سال ۹۵ این تعداد به رقم ۴۳۳ خانوار با ۱۴۶۳ نفر جمعیت رسیده که بیانگر کوچ اهالی به مناطق شهری است اما خوشبختانه از سال ۹۵ تاکنون به دلیل مشارکت مردم در پیشرفت و آبادانی روستا دوباره شاهد بازگشت جمعیت و مهاجرت معکوس به کنگ هستیم.

نیک سیر با اشاره به اینکه از سال ۹۳ تاکنون هر سال بین ۱۰ تا ۱۵ خانوار به جمعیت کنگ افزوده شده است، گفت: شغل اکثر مردم کنگ کشاورزی، باغداری و دام‌پروری است اما با توجه به اینکه کنگ روستایی تاریخی و دیدنی است از ۳ سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در بخش گردشگری آن شده است که به دنبال آن‌همه ساله هزاران مسافر به این روستای دیدنی می‌آیند و باعث رونق اقتصاد کنگ شده است.

,
,
,
,
,

, ,

دهیار روستای کنگ خاطر نشان شد: پیش از این اهالی روستا در حوزه حمل‌ونقل نیز با مشکل مواجه بودند که این مشکل نیز با مشارکت مردم و با اختصاص چند دستگاه اتوبوس حل شد و در حال حاضر جابه‌جایی اهالی بر اساس سرفاصله زمانی مشخص در طول روز انجام می‌شود.

,

وی افزود: چند سال گذشته در خصوص آسفالت جاده روستایی کنگ به نغندر و خیابان‌های داخل روستا نیز با مشکل مواجه بودیم که موفق شدیم با دریافت ۶۰۰ تن قیر رایگان از دولت و جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی مشکل آسفالت این منطقه را نیز برطرف کنیم.

,

نیک سیر با تأکید بر اینکه مردم پررنگ‌ترین نقش را در آبادانی روستای کنگ ایفا کرده‌اند، عنوان کرد: برای انتقال فیبر نوری به این روستا جهت راه‌اندازی اینترنت پر سرعت، مردم روستا بخش حفاری آن را بر عهده گرفتند و هم‌اکنون این روستا دارای اینترنت پر سرعت شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه