اخبار داغ

وقتی تخریب باغات تفت با پول قانونمند می شود

نجات باغات تفت مسئول دلسوز می خواهد و تعصب مردمی/چنته پولدارهای غیربومی بر زمین آبا و اجدادی تفتی‌ها

نجات باغات تفت مسئول دلسوز می خواهد و تعصب مردمی/چنته پولدارهای غیربومی بر زمین آبا و اجدادی تفتی‌ها
باغات تفت به عنوان رنگ حیات این شهر هر روز در قبال پیشنهادات میلیاردی زیر تیغ لودرها می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، یزدی ها تفت را به باغات انارش می شناسند و آب و هوای خوش که به واسطه قرار گرفتن این شهر در دامنه شیرکوه، در هز فصل از سال، مردم را به سمت خود جذب می کند و گویا رگ حیات تفت به باغات و درختان این شهر وابسته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

کشاورزی، باغداری و رعیتی شغل اصلی مردمان تفت قدیمی بود و هر درخت این شهر به مثابه جان یک انسان ارزش داشت، از محصولات باغی این شهر نهایت استفاده می شد و برکت باغات آن در سفره مردم نیز جاری بود اما با گذشت زمان در یک دهه اخیر آنچه مشاهده شده تخریب باغات و قلع و قمع درختان این شهر نبوده است.

,

در وهله اول شاید بتوان دلیل نابودی باغات شهر تفت عواملی چون خشکسالی، هجوم آفت و عدم تمایل جوانان این شهر به باغداری دانست اما مطمئنا این ها تنها یک روی سکه است و باید تخریب باغات را جای دیگری هم جستجو کرد.

,

, ,

 

,

سال های اخیر با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب تفت، افراد غیربومی و اغلب با تملک مالی بالا این شهر را برای ویلاسازی و خوش گذرانی های آخر هفته بسیار مناسب دیده اند و با توجه به رشد روزافزون قیمت زمین و باغات با هر قیمتی سعی می کنند صاحب باغ را به فروش باغش ترغیب کنند.

,

در پی خشکسالی ها و کمبود آب و البته نبود تمایل به ادامه باغداری در جوانان این شهر، باعث شده تا افراد در برابر پیشنهادات میلیاردی، عطای باغشان رابه لقایش ببخشند و زمین و باغ پدری خود را با مبالغ هنگفت دو دستی تقدیم افراد سرمایه داران غیربومی کنند.

,

هرچند ساخت و ساز در زمین باغی و زراعی شهرها و روستاها قوانین و ضوابط خاص خود را دارد که کار را برای رسیدن به مجوز تخریب باغ و ساخت و ساز در زمین باغی از هفت خوان رستم هم سخت تر می کند و بروکراسی اداری آن به قدری پیچیده و زمان بر است که تخلف و دورزدن قانون بهترین گزینه برای ساخت و ساز مطلوب می کند.

,

مجوز ساخت خانه ‌باغ در شهرها

, مجوز ساخت خانه ‌باغ در شهرها, مجوز ساخت خانه ‌باغ در شهرها,

پرونده ساخت‌وساز در قطعاتی که مطابق نظر کمیسیون ماده 7 شهرداری باغ تشخیص داده شوند، برای بررسی نهایی در جلسه‌ای با همه اعضای شورای شهر مورد بحث قرار می‌گیرد. شورای شهر بعد از بررسی مدارک و ادله ارائه شده درخصوص وضعیت کنونی این اراضی، نسبت به تأیید یا رد درخواست ساخت‌وساز در آن‌ها نظر‌نهایی را صادر می‌نماید.

,

مطابق قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، شهرداری موظف است برای صدور پروانه ساختمانی در عرصه‌های با مساحت بیش از 500 مترمربع که در محدوده شهر واقع می‌باشد، نظر این کمیسیون را دریافت و مطابق آن عمل نماید. همچنین جهت تشخیص باغات توسط شورای اسلامی شهر، شهرداری باید درخواست مالک را به کمیسیون ماده 7 ارسال نماید و نظر کمیسیون را که حداکثر ظرف مدت یک ماه صادر می‌شود، به ذینفع ابلاغ کند.

,

سطح اشغال ساختمان در اراضی مشجر و باغ‌ها نباید بیش از 10% مساحت آن باشد. در قطعاتی که سطح اشغال ساختمان با توجه به این نصاب کمتر از 150 مترمربع گردد، حداکثر با 150 مترمربع سطح اشغال مجاز است.

,

, ,

 

,

در اراضی مشجر و باغ‌هایی که مساحت آنها تا 1500 مترمربع است، فقط یک بلوک ساختمانی می‌توان احداث نمود. در مساحت‌های بیش از این مقدار،  به ازای هر 1500 مترمربع مساحت زمین اضافی، می‌توان یک بلوک ساختمان دیگر ساخت.

,

حداکثر سطح زیربنا در کل طبقات 20% باغ یا زمین مشجر بوده و تعداد طبقات هر بلوک ساختمانی به استثنای یک طبقه زیرزمین نباید از دو طبقه تجاوز کند.

,

وحید فتوحی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا؛  با بیان این مطلب که  براساس گزارش طرح تفصیلی از مجموع مساحت  ۱۷۸۱ هکتاری باغ شهر تفت ، ۴۶۸/۵ هکتار آن مربوط به  باغات است اظهار داشت: متاسفانه در سالیان اخیر دوعامل خشکسالی های چندساله و تخریب باغات  توسط افراد غیر بومی سبب کاهش مساحت باغات شهر تفت شده است.

,

شهردار تفت افزود: به علت خوش آب و هوا بودن این شهر افراد غیر بومی برای تفریح واقامت غیر دائم اقدام به خرید باغات کرده و پس از تخریب در آن واحدهای مسکونی احداث می کنند.

,

تخریب تنها 10درصد باغات تفت برای ساخت واحد مسکونی مجاز است

, تخریب تنها 10درصد باغات تفت برای ساخت واحد مسکونی مجاز است, تخریب تنها 10درصد باغات تفت برای ساخت واحد مسکونی مجاز است,

فتوحی  پیرامون شرایط احداث واحد مسکونی در باغات اظهار داشت: بر اساس  ماده ۱۴ قانون زمین شهری و ضوابط طرح  جامع تفصیلی به باغات داخل محدوده شهر اجازه ۱۰٪ سطح اشغال و ۲۰٪ تراکم با سطح اشغال حداکثر ۱۵۰ متر مربع داده می شود و افراد مجاز به اشغال بیشتر نیستند.

,

, ,

وی با بیان اینکه میزان تخلفات در سال های ۹۸ و ۹۹ نسبت به گذشته کمتر بوده ابراز داشت: شورای اسلامی شهر و شهرداری با تخریب باغات به شدت مخالف بوده و همین امر کاهش تخریب ها را در پی داشته است.

,

فتوحی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص چرایی فروش باغات از سوی اهالی بومی تفت به افراد غیر بومی گفت: با توجه به عدم صرفه اقتصادی محصولات کشاورزی و دسترسی نزدیک شهر تفت به مرکز استان، مالکین نسبت به فروش با قیمت بالا به افراد غیر بومی اقدام می کنند که نهایتا منجر به تخریب باغ و ساخت و ساز می شود.

,

ساخت‌ خانه باغ بدون دریافت مجوز تغییر کاربری‌ چه حکمی دارد؟

, ساخت‌ خانه باغ بدون دریافت مجوز تغییر کاربری‌ چه حکمی دارد؟, ساخت‌ خانه باغ بدون دریافت مجوز تغییر کاربری‌ چه حکمی دارد؟,

تغییر کاربری غیرمجاز باغ‌ها به‌قصد سکونت ممنوع است. همه مالکین یا متصرفین اراضی زراعی و باغ‌ها که بدون اخذ مجوز قانونی اقدام به تغییر کاربری نمایند، علاوه‌بر تخریب بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر قیمت روز زمین پیش از تغییر کاربری محکوم می‌شوند. در صورت تکرار جرم، به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهند شد.

,

اما سوال اینجاست در یک دهه اخیر که تخریب های شبانه باغات تفت و ویلاسازی ها به شدت رشد پیدا کرده است چند پرونده تخلف منجر به تخریب و حبس شش ماهه شده است؟!

,

آنچه از گوشه و کنار خبر می رسد در یک ماه گذشته قریب 50 پرونده تخریب باغ به کمیسیون 100 تفت ارجاع داده شده است که مشخصا با هیچکدام آن ها برخورد شدیدی صورت نگرفته و مسئولان شهر تفت خوش دارند چراغ خاموش و بدون هیچگونه حاشیه ای تنها با گرفتن جریمه نقدی که برای شهرداری ها هم ناخوشایتد نیست مسئله فیصله دهند.

,

, ,

 

,

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید عملکرد کمیسیون ماده 100 شهرداری تفت را در قبال تخلفات محسوس و تخریب های چند صد متری سبانه درختان باغی تفت را بررسی کرد.

,

تخریب تخلفات از اراده شهرداری و شورای شهر خارج است!

, تخریب تخلفات از اراده شهرداری و شورای شهر خارج است!, تخریب تخلفات از اراده شهرداری و شورای شهر خارج است!,

سید مهدی اعرابی در گفتگو با خبرنگار یزد رسا با اشاره به تخریب باغات تفت عنوان کرد: شورای پنجم شهر تفت برای حفظ برند باغ شهر اقدامات متعددی داشته است. به عنوان مثال سقف ساخت و ساز مجاز در باغات تفت را کاهش داده ایم.  مالکان تا پیش از این حداقل اجازه ساخت ۱۵۰ متر از زمین باغات را داشته اند ولی اکنون این میزان به ده درصد مساحت باغات رسیده است.

,

رئیس شورای شهر تفت افزود: مساله اینجاست که شورای شهر و شهرداری مستقیماً نمی تواند اقدام به تخریب ساخت و ساز در باغات کند. این موضوع حتماً باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح شود. در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز یک نماینده از شورا، یک نماینده از فرمانداری، یک نماینده از دادگستری، شهردار و یک کارشناس شهرداری حضور دارند و در این زمینه تصمیم‌گیری می کنند.

,

وی ادامه داد: کاری که ما انجام دادیم این بوده که اهمیت حفظ باغات شهر تفت را برای تمام اعضای کمیسیون تشریح کرده ایم و از آنها خواهش کردیم که در این موارد قاطعانه برخورد کنند، ملاحظه کاری در کار نباشد و حتی الامکان رای به تخریب صادر شود.

,

, ,

 

,

اعرابی تاکید کرد: بازرسی شهرداری نیز فعال تر شده و مرتبا اقدام به بازرسی تهیه و ثبت گزارش می شود.

,

وی گفت: در خصوص تخریب باغات باید پرونده به دادگستری ارجاع شود و تصمیم گیری در این مورد عملاً از دست شهردار و شورای شهر خارج است. حفظ برند باغشهر نیز قاطعیت برخورد از طرف دادگستری و تعیین مجازات سنگین و بازدارنده را می طلبد.

,

راهکارهای حفظ باغات تفت

, راهکارهای حفظ باغات تفت, راهکارهای حفظ باغات تفت,

خشکسالی های چندساله و کم آبی، نبود تعصب و رغبت مردم بومی برای حفظ باغشهر، خلاهای قانونی و کوتاه نیامدن کمیسیون 100 در قبال تخلفات، نبود برخورد قاطعانه در قبال تخلفات همه و همه دست به دست هم داده تا ضمن تقدیم اراضی تفت به افراد غیربومی که دلسوزی نسبت به رگ حیاتی تفت ندارند، باغات و درختان این باغشهر زیر تیغ لدرها و بولدزرها برود.

, خشکسالی های چندساله و کم آبی، نبود تعصب و رغبت مردم بومی برای حفظ باغشهر، خلاهای قانونی و کوتاه نیامدن کمیسیون 100 در قبال تخلفات، نبود برخورد قاطعانه در قبال تخلفات همه و همه دست به دست هم داده تا ضمن تقدیم اراضی تفت به افراد غیربومی که دلسوزی نسبت به رگ حیاتی تفت ندارند، باغات و درختان این باغشهر زیر تیغ لدرها و بولدزرها برود.,

ایجاد تعصب بومیان در قبال فروش باغات و اراضی خود با مبالغ هنگفت قبل از هر چیز همت رسانه ها و دستگاه های فرهنگی این شهر را می طلبد تا با آگاه سازی و فرهنگ سازی بخشی از این فاجعه را به مردم تفت گوش زد کنند.

, ایجاد تعصب بومیان در قبال فروش باغات و اراضی خود با مبالغ هنگفت قبل از هر چیز همت رسانه ها و دستگاه های فرهنگی این شهر را می طلبد تا با آگاه سازی و فرهنگ سازی بخشی از این فاجعه را به مردم تفت گوش زد کنند.,

, , ,

شبکه فاضلابی در تفت از جمله اقداماتی است این سالها مورد سوال مردم تفت بوده چراکه بجای بازگشت آب فاضلاب تفت به چرخه اصلی خود به خارج شهرستان و مجتمع کاریز بوم منتقل می شود!

, شبکه فاضلابی در تفت از جمله اقداماتی است این سالها مورد سوال مردم تفت بوده چراکه بجای بازگشت آب فاضلاب تفت به چرخه اصلی خود به خارج شهرستان و مجتمع کاریز بوم منتقل می شود!,

ارائه تسهیلات به کشاورزان جهت نگهداری باغات، اصلاح قانون و عدم اجازه قطعی ساخت و ساز در باغات و تصویب قوانین خاص و برنامه های حفاظتی جهت جلوگیری از ساخت و سازها مانند ثبت ملی باغشهر تفت از دیگر اقداماتی است که در این زمینه بادی مدنظر قرار داد.

, ارائه تسهیلات به کشاورزان جهت نگهداری باغات، اصلاح قانون و عدم اجازه قطعی ساخت و ساز در باغات و تصویب قوانین خاص و برنامه های حفاظتی جهت جلوگیری از ساخت و سازها مانند ثبت ملی باغشهر تفت از دیگر اقداماتی است که در این زمینه بادی مدنظر قرار داد.]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه