اخبار داغ

یادداشت؛

اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای در آذربایجان‌غربی

اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای در آذربایجان‌غربی
آموزش سواد رسانه‌ای به شهروندان در دنیای ارتباطات، یکی از ضروریات زندگی مدرن بوده که به تمامی جوانب اساسی جامعه مرتبط است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، امروزه رسانه‌ها، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در زندگی افراد نقش مهمی ایفا می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

رسانه‌ها به تدریج در حال افزایش نفوذ خود بر سبک زندگی افراد،آگاهی از واقعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و شکل دادن به ارزش‌های شخصی هستند.

,

شخصی که دارای سواد رسانه‌ای است ماهیت نقش‌ها و عملکردهای رسانه‌ها و تامین کنندگان اطلاعات در جامعه را درک می کند.

,

شهروندان با سواد رسانه‌ای می‌توانند بررسی کنند چه کسانی نماینده رسانه و تامین کنندگان اطلاعات هستند و چگونه خود را ارائه می‌نمایند و این ارائه چه معنایی در بر داردو کدام رسانه و تامین کننده اطلاعات نقطه نظرات خاصی را ترویج می‌کند.

,

سواد رسانه‌ای نیازمند آن است که از طریق فرهنگ سازی عمومی به یک مطالبه جدی برای شهروندان جامعه تبدیل گردد و به صورت یک جنبش پر انرژی دنبال شود.

,

آذربایجان‌غربی با توجه مرزی بودن و همسایگی با چند کشور از جایگاه ویژه و اهمیت فراوانی هم در فضای واقعی و هم در فضای مجازی قرار دارد، به طوری که هنوز جنگ و دفاع مقدس در این استان ادامه دارد که فضای واقعی را دربرمی‌گیرد.

,

امروز با توسعه تکنولوژی و هجم زیاد اطلاعات، زمین دشمن برای حمله به جمهوری اسلامی عوض شده و استراتژیست‌های خارج نشین که با چراغ راهنمای برخی عوامل خودفروخته داخل که نمونه‌های عینی آن را در سریال گاندو به عینه مشاهده و لمس نمودیم سعی در ناکارآمد نشان دادن نظام و همچنین ایجاد تشویش اذهان عمومی و در پی آن ناامید کردن مردم نسبت به انقلاب را در دستور کار خود دارند به صورتی که با ایجاد شبکات ماهواره‌ای و اجتماعی که بستر تمامی آنان در دست آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌هاست روزانه انواع خبرهای دروغ و مطالب غیر واقع را به خورد مردم جهان می‌دهند.

,

آذربایجان‌غربی نیز با توجه به تنوع مذاهب و قومیت‌های مختلف که در سراسر استان گسترده شده‌اند جامعه هدف خوبی برای ضدانقلاب و تهیه کنندگان تولید و محتوا خارج نشین هستند که از طریق همین فضای مجازی در صدد ایجاد تفرقه و اختلاف در بین ساکنان این استان هستند که تا امروز هم بیکار ننشسته و بارهای بار با ایجاد تنش در فضای مجازی چالش‌هایی را برای استان و مسوولان به وجود آورده‌اند.

,

نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی که زیر نظر سازمان فضای مجازی بسیج فعالیت خود را آغاز نموده است، در رابطه با افزایش سطح سواد رسانه‌ای مردم آذربایجان‌غربی قدم‌های مثبتی را برداشته و از مهترین برنامه های این نهضت می‌توان به تربیت مدرس سواد رسانه‌ای در سطح استان اشاره نمود.

,

همچنین تشکیل دوره‌ها، همایش‌ها و کلاس‌های سواد رسانه‌ای در آذربایجان‌غربی یکی از برنامه‌های نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی این استان می‌باشد.

,

امروز با توجه به راه اندازی نهضت سواد رسانه ای استان و فعالیت های ذکر شده، مستمر ادامه دار بوده و آموزش های سواد رسانه ای و مباحث مربوط به فضای مجازی تا دورترین نقطه صفر مرزی استان نیز رسیده است، در تمامی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی با هر قومیت و مذهبی مدرسان شبکه نهضت سواد رسانه‌ای که از خود مردم هستند و بیشتر قشر نخبه و تحصیلکرده می‌باشند که در خود روستا، شهر و شهرستان زندگی می‌کنند موجب گردیده است که پیام‌ها و کلیپ‌های منتشر شده از سوی ضدانقلاب رنگ باخته و تاثیرگذاری دوران قبل از به وجود آمدن نهضت سواد رسانه‌ای را ندارند.

,

استقبال بی نظیر مردم موجب  گردیده که مردم استان در فضای مجازی تاثیرگذار باشند تا تاثیر پذیر و این واقعیتی است که امروز شاهد آن هستیم و تمامی پیام‌ها و پست‌های منتشر شده از سوی ضدانقلاب توسط خود مردم تجزیه و تحلیل شده و جالب تر از آن در مقابله با تهدید به وجود آمده تولید محتوا نموده و در همین فضا منتشر می‌شود که موجب کم رنگ شدن برنامه‌ها و پیام‌های منتشر شده از سوی ضدانقلاب شده و برنامه‌های تدوین شده آنان بر علیه جامعه آذربایجان‌غربی جامعه عمل نمی‌پوشد.

,

*حسن ترانه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه