اخبار داغ

یادداشت؛

شورای شهر محلی برای کسب درآمد نیست

شورای شهر محلی برای کسب درآمد نیست
انتخابات شورای شهر محلی برای خودنمایی و شناخت فردی نیست بلکه بزرگترین رویداد سیاسی محلی است که افراد صاحب فکر و مهارت برای خدمت به رقابت سالم و البته جوانمردانه می پردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز محمد رضا عسکری ارمندی کارشناس سیاسی در یک یادداشت نوشت ؛ سال 1400 و یک انتخابات دیگر و لردگانی که همیشه در انتخابات فضای خاص خود را دارد، فضایی که شاید در سایر نقاط کشور کمتر دیده شود اما اینجا لردگان است و به دلایل مختلف چند ماه قبل از هر انتخاباتی حاشیه های داغ پیرامون این رویداد سیاسی بزرگ آغاز می شود.

اما آنچه همیشه دغدغه ای بزرگ برای قشر تحصیلکرده محسوب می شود نوع و دیدگاه مردم نسبت به انتخابات مختلف در این دیار است، اینکه این رویداد سیاسی بزرگ نقش گسترده ای بر آینده فرهنگی – اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دو شهرستان خواهد داشت به همین جهت باید در نوع نگاه به انتخابات در این منطقه تجدید نظری اساسی شود و این فقط در صورتی امکان پذیر است که مردم به افراد شایسته ای اعتماد کنند که پس از اتمام دوره، از رای خود پشیمان نشوند و شاید " بی تعارف بودن "  در کنار حذف تعصبات قومی در انتخابات یک رویداد سیاسی حرفه ای را به وجود می آورد تا افراد شایسته انتخاب شده از بزرگترین فیلتر مردمی عبور کنند و نتیجه آن حداقل رضایت از خود به عنوان یک شهروند خردمند است.

فلسفه انتخابات مردمی به این صورت است که مردم یک فیلتر بزرگ را بر مبنای بررسی، تحقیق، عقل و منطق ایجاد می کنند و تنها افرادی موفق به پیروزی در انتخابات می شوند که از این فیلتر سالم عبور کنند اما بالعکس وقتی مردم پس از یکی دو سال از عملکرد کاندید خود ناراضی هستند این نشان دهنده آن است که این فیلتر یا ایجاد نشده یا ناقص بوده است که البته امیدواریم در قرن جدید فیلترهای مردمی بر اساس عقل و منطق و بر مبنای معیارهای مطرح شده از سوی امامین انقلابی باشد.

انتخابات شورا های شهر و روستا یکی از مهمترین ارکان مردم سالاری و از بهترین مکانیسم های ممکن برای ایفای نقش مردم در مدیریت و عمران شهر و روستا می باشد که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفته تا مردم خود سرنوشت سیاسی – اجتماعی منطقه خود را بر اساس شناختی که دارند تعیین کنند اما به دلایل مختلف و از جمله آسان بودن شرکت در این رویداد سیاسی افراد زیادی با دیدگاه های مختلف اعلام حضور می کنند و به خصوص در مناطق طایفه ای هر فامیل یا طایفه ای خود را مجاز به معرفی نماینده می داند تا به جای یک رقابت سیاسی یک رقابت طایفه ای شکل بگیرد و بدون در نظر گرفتن ملاک های صلاحیت و شایستگی هر کسی که پشتوانه فامیلی بیشتری دارد کرسی های شورای شهر را تصرف کند.

بدین ترتیب کرسی های تصرف شده نمی توانند چندان نتایج مطلوبی داشته باشند زیرا بر اساس توانایی، مهارت و تخصص انتخاب نشده اند بلکه فقط به وسیله " آراء طایفه " باید خود را پیروز میدان رقابت بدانند در حالی که افرادی که می توانستند بر اساس صلاحیت و مهارت کرسی شورای شهر را با رای عقلانی و منطقی شهروندان کسب کنند قربانی منفعت طلبی طایفه ای می شوند.

بنابراین کاندیدهای محترمی که برای خود شان و شخصیت علمی – فرهنگی قائل می شوند باید از همین حالا قبل از آغاز رسمی کارزار انتخابات در صورتی که توانایی و مهارت لازم را در خود نمی ببینند و فقط بر مبنای فامیلی می خواهند در شورای شهر شرکت کنند بهتر است تغییر دیدگاه داده و با کسب توانایی های لازم برای دوره های بعد برنامه ریزی کنند.

چند نکته قابل تامل برای کاندیدهای شورای شهر:

نگاه به شورای شهر به عنوان یک شغل با هدف کسب درآمد بزرگترین خیانت به یک شهر و شهروندان است، شورای شهر محلی برای خدمت به مردم است، محلی برای فداکاری حتی از جان و مال برای پیشرفت زادگاه و دیاری است که به آن سرزمین مادری می گویند و همانگونه که هر انسانی همه وجود خود را تقدیم مادر می کند در شورای شهر نیز همه افراد باید خود را وقف زادگاه خود کنند.

انتخابات شورای شهر محلی برای خودنمایی و شناخت فردی نیست بلکه بزرگترین رویداد سیاسی محلی است که افراد صاحب فکر و مهارت برای خدمت به رقابت سالم و البته جوانمردانه می پردازند.
شورای شهر افرادی را می خواهد که از جنس مردم باشند، دغدغه های مردمی را بدانند، از نقاط ضعف و معضلات شهر آگاه باشند و برای حل آنها از قبل برنامه داشته باشند.

کاندید شورای شهر باید در عین سیاستمدار بودن یک مهندس خلاق، یک هنرمند خوش ذوق، یک جامعه شناس آگاه، یک حقوق دان حرفه ای و سیاست شناس با سواد باشد تا با دانش و تجربه خود عملکرد مثبتی به یادگار بگذارد و رضایت مردمی را همراه خود داشته باشد همانند یک قهرمان یا اسطوره ای که در ذهن مردم همیشه جاودان و ماندگار است.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه