اخبار داغ

رئیس جهاد کشاورزی کوهسرخ خبر داد؛

خسارت ۳۵۰۰ میلیارد ریالی سرما به کشاورزی کوهسرخ

خسارت ۳۵۰۰ میلیارد ریالی سرما به کشاورزی کوهسرخ
مداح با بیان اینکه سرمازدگی، تگرگ، باد و طوفان شدید در فاصله زمانی کمتر از یک ماه اخیر ۳۵۰۰ میلیارد ریال به کشاورزی کوهسرخ خسارت وارد کرد، گفت: ۸۵ درصد سفره باغداران شهرستان در سال ۱۴۰۰ از پیش‌بینی فروش محصولات سردرختی خالی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید مداح، رئیس جهاد کشاورزی کوهسرخ در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: سرما، یخبندان، تگرگ، باد و طوفان شدید در فاصله زمانی اسفند ۹۹ و اوایل فروردین ۱۴۰۰ طی ۴ مرحله به ۱۵ هزار هکتار از باغات کوهسرخ خسارت وارد کرد که گزارش‌های اولیه توسط بازدیدهای میدانی کارشناسان جهاد کشاورزی به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
وی با بیان اینکه عمده خسارت وارد شده به باغات آبی و دیم بوده که تولیدات باغی شهرستان با کاهش ۸۵ درصدی در سال ۱۴۰۰ همراه خواهد بود، خاطرنشان کرد: ارزش ریالی خسارت وارد شده بالغ‌بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که با توجه به وضعیت کشاورزی خرده مالکی و خود معیشتی خانوارهای این شهرستان، مطمئناً امرارمعاش کشاورزان را در سال جاری با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.
,
 
,
رئیس جهاد کشاورزی کوهسرخ با تأکید بر اینکه مطمئناً کشاورزان در بحث سررسیدهای بانکی سال جاری نیازمند مساعدت همه‌جانبه بانک‌های عامل خواهند بود، تصریح کرد: شهرستان کوهسرخ به لحاظ تولید محصولات باغی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و همچنین تنوع خسارت وارده به محصولات باغی نیز بالا است.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه باغداران همه‌ساله به‌خصوص در فصل گلدهی باغات میوه، نگران یک خسارت جدید هستند و این موضوع اهمیت بیمه کشاورزی را در این شهرستان دوچندان می‌کند، اذعان کرد: بررسی، شناسایی، معرفی و حمایت از ترویج و به‌کارگیری ارقام و پایه‌های مقاوم به سرما و همچنین معرفی و حمایت از توسعه فناوری‌های نوین جهت تعدیل دمای باغات و بیمه محصولات کشاورزی در مقابل مخاطرات سرما، یخ‌زدگی، طوفان و برف تنها راهکار کاهش مخاطرات سرمازدگی محصولات در کوهسرخ است.
,
 
,
مداح با بیان اینکه کشاورزان محصولات خود را در هر شرایطی تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار دهند تا در هنگام بروز خسارت از کمک‌های حمایتی صندوق بیمه کشاورزی بهره مند شوند، عنوان کرد: هرچند سطح تعهدات بیمه در هنگام بروز خسارت مورد رضایت کشاورزان نیست ولی کشاورزان باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که صندوق بیمه کشاورزی در برابر تعرفه‌های پرداختی موجود صرفاً جبران هزینه‌های انجام شده را برعهده دارد و ارزش ریالی محصول خسارت‌دیده بدون شک خیلی بیشتر است.
,
 
,
وی توسعه و تقویت واحدهای دامپروری را از دیگر راهکارهای کاهش ضرر و زیان خانوارهای شهرستان در برابر خسارت وارده به محصولات باغی دانست و تشریح کرد: با افزایش سهم تولیدات دامی در سبد درآمدی خانوارها، اتکای آنها به محصولات باغی کمتر شده و بروز خسارت به باغات در این سطح، معیشت خانوارها را با چالش جدی مواجه نخواهد کرد.
,
 
,
رئیس جهاد کشاورزی کوهسرخ ادامه داد: ظرفیت بی‌بدیل شهرستان کوهسرخ در تولید محصولات متنوع و ارگانیک باغی بر کسی پوشیده نیست ولی اتکا اقتصاد خانوارها بر یک یا چند محصول باغی با توجه به این حجم خسارت سرمازدگی در فصل گلدهی باغات برای امرارمعاش خانوارها همراه با ریسک است و ناگزیر باید زیربخش دام در شهرستان از طریق افزایش سطح زیر کشت محصولات علوفه‌ای و اصلاح نژادهای بومی توسعه و تقویت شود.
,
 
,
وی در پایان از تمام مسئولین امر و به‌ویژه نمایندگان محترم مجلس در خصوص تخصیص اعتبارات بلاعوض برای جبران خسارت‌های ببار آمده و استمهال بدهی‌های سررسید شده در سال ۱۴۰۰ خسارت‌دیدگان شهرستان غیر برخوردار و محروم کوهسرخ را خواستار شد.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه