اخبار داغ

یادداشت؛

چرا ایران چین را انتخاب کرد؟

چرا ایران چین را انتخاب کرد؟
چین می تواند در مذاکرات ۵+۱ طرف ایران را بگیرد و به دلیل ترس اروپا و آمریکا از اوج گیری قدرت اقتصادی چین، می توان آنها را مجبور به حفظ تعهدات خود کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، چین در کشور ما به کالاهای خاص آن مشهور است. در روزهای اخیر امضای سند تفاهم همکاری با این کشور باعث ایجاد بحث هایی در میان جناح ها و رسانه ها شده است. اما چرا چین مهم است؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,
  1. چین یکی از کشورهای طرف مذاکره در گفتگوهای ۵+۱ است. این کشور که خود قدرت اتمی و دارای حق وتو در سازمان ملل است به عنوان یکی از طرف های مقابل در میز مذاکرات است. این کشور خواه یا ناخواه از تمام مزایایی که برجام برای طرف های مقابل ایران مقرر کرده است، برخوردار است. از طرف دیگر تیم مذاکره کننده همیشه از تنها بودن خود در مذاکرات صحبت می کرد. با نزدیک شدن دیدگاه های چین و ایران قدرت چانه زنی در روی میز مذاکرات افزایش می یابد.
,
  • چین یکی از کشورهای طرف مذاکره در گفتگوهای ۵+۱ است. این کشور که خود قدرت اتمی و دارای حق وتو در سازمان ملل است به عنوان یکی از طرف های مقابل در میز مذاکرات است. این کشور خواه یا ناخواه از تمام مزایایی که برجام برای طرف های مقابل ایران مقرر کرده است، برخوردار است. از طرف دیگر تیم مذاکره کننده همیشه از تنها بودن خود در مذاکرات صحبت می کرد. با نزدیک شدن دیدگاه های چین و ایران قدرت چانه زنی در روی میز مذاکرات افزایش می یابد.
  • , .,
    1. چین یکی از قدرت های نوظهور اقتصادی است که عضو پیمان هایی مانند پیمان شانگهای با بریکس است. این کشور رقیب جدی اقتصادی آمریکا و اروپا است که در دوره ترامپ وارد جنگ تجاری با آمریکا شد. ایجاد یک موازنه قدرت با استفاده از چین می تواند، آمریکا و اروپا را به حفظ تعهدات خود مجبور کند.
    ,
  • چین یکی از قدرت های نوظهور اقتصادی است که عضو پیمان هایی مانند پیمان شانگهای با بریکس است. این کشور رقیب جدی اقتصادی آمریکا و اروپا است که در دوره ترامپ وارد جنگ تجاری با آمریکا شد. ایجاد یک موازنه قدرت با استفاده از چین می تواند، آمریکا و اروپا را به حفظ تعهدات خود مجبور کند.
  • , .,

    3 . رشد فناوری و علم در چین در سالیان گذشته بسیار سریع بوده است. به طور مثال در فناوری اطلاعات شرکت های چینی از شرکت های آمریکایی پیشی گرفته اند. هم اکنون اروپا بسیاری از فناوری های خود را از چین وارد می کند. ارتباط با چین می تواند به بهبود کیفیت فناوری های تولیدی در کشور کمک کند.

    , .,

    4.  چین یکی از مصرف کنندگان عمده نفت و گاز جهان است. ایجاد یک کریدور انرژی با چین به افزایش درآمدهای ارزی کشور کمک کند.

    , .,

    5. دولت چین در سالیان گذشته تلاش کرد جاده ابریشم را احیا کند. ایران که به طور سنتی در این جاده قرار دارد می تواند نقش مهمی در آن ایفا کند. در صورت تحقق این هدف ضمن ارتقا موقعیت سوق الجیشی ایران، درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا افزایش خواهد یافت.

    , .,
    1. کشورهای رقیب سیاسی و اقتصادی ایران مانند عربستان سعودی به شدت به دنبال امضای چنین اسنادی با چین هستند. اما به دلیل نگاه راهبردی چین به ایران، کشورمان نسبت به آنان اولویت پیدا کرده است. این اتفاق می تواند به کاهش میزان تاثیرگذاری تحریم ها و رفع آنها کمک کند.
    ,
  • کشورهای رقیب سیاسی و اقتصادی ایران مانند عربستان سعودی به شدت به دنبال امضای چنین اسنادی با چین هستند. اما به دلیل نگاه راهبردی چین به ایران، کشورمان نسبت به آنان اولویت پیدا کرده است. این اتفاق می تواند به کاهش میزان تاثیرگذاری تحریم ها و رفع آنها کمک کند.
  • , .,

    در مجموع می توان گفت که امضا اسناد همکاری راهبردی با کشورهای مختلف می تواند به بهبود اقتصاد کشور کمک کند البته باید توجه داشت که در هنگام امضای قراردادها ذیل این اسناد باید توجه کافی کرد تا منافع کشور به طور کامل تامین شود. همچنین بهره برداری از مزایای این اسناد و قراردادها زمانی به طور کامل رخ خواهد داد که تولید در کشور رونق یابد.

    ,

    نویسنده: محمدنعیم رستمی

    ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه