اخبار داغ

در گفتگو با استاد دانشگاه‌های هرمزگان عنوان شد؛

نقش بنیادی بنگاه‌های خرد در توسعه اقتصادی کشور

نقش بنیادی بنگاه‌های خرد در توسعه اقتصادی کشور
صادقی گفت: کسب و کارهای کوچک نقش بنیادی و اساسی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت صادقی از اساتید دانشگاه های هرمزگان در گفتگو  با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز اظهار کرد: بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط به لحاظ ایجاد اشتغال و تولید ارزش‌افزوده، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی هرمز ,

استاد دانشگاه های هرمزگان گفت: شیوع ویروس کووید‌۱۹ پیامدهای شدیدی همچون افت تقاضا و در نتیجه کاهش درآمدها، افزایش هزینه‌ها، مشکلات تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش را در این بنگاه‌ها به دنبال داشته است.

,

صادقی افزود: در مجموع اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر واحدهای خرد، کوچک و متوسط در قیاس با واحدهای بزرگ‌تر، شدیدتر ارزیابی می‌شود.

,

وی ادامه داد: محدودیت منابع‌ و موانع پیش‌روی تأمین هزینه‌های جاری، آسیب‌پذیری بیشتر، توان مقاومت کمتر با توجه به مقیاس و اندازه فعالیت آنها و سطح پایین اکتساب فناوری‌های نوین و کمتر‌ دیجیتالی‌‌ بودن دلیل آسیب پذیری این بنگاه‌هاست.

,

فعال دانشگاهی تصریح کرد: مشکل مضاعف آن است که با وجود رفع برخی محدودیت‌های اولیه و بازگشایی‌ فعالیت‌ها، تقاضای کل برای محصولات و خدمات این کسب‌وکارها نسبت به دیگر بازارها به‌شدت کاهش یافته است که آنها را حتی با خطر ورشکستگی نیز مواجه می‌کند و در نتیجه، این کسب‌وکارها برای حفظ مشتریان فعلی و یافتن مشتریان جدید با چالش‌هایی مواجه‌اند.

,

صادقی اظهار کرد: در دوران پساکرونا به ‌دلیل برخی ویژگی‌های ماهوی کسب ‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط، به دلیل انعطاف‌پذیری و چابکی بالاتر، از جهاتی بازگشت به وضعیت سابق برای آنها در قیاس با کسب‌وکارهای بزرگ آسا‌ن‌تر خواهد بود.

,

وی گفت: سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) مطالعه‌ای را درخصوص سیاست‌های حمایتی کشورها از کسب ‌وکارهای کوچک و متوسط در ۵۳ کشور توسعه‌یافته و در‌حال ‌توسعه انجام داده است.

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این سیاست‌ها در چهار حوزه دسته‌بندی شده‌اند،تشریح کرد:نیروی انسانی، شامل پرداخت یارانه دستمزد، پرداخت حقوق برای افراد ‌بیکار شده، برنامه‌های خاص برای خوداشتغالی، تعویق پرداخت‌ها شامل تعویق مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش‌افزوده، بیمه، تعویق مهلت پرداخت بدهی‌ها، اجاره‌بها یا مالیات و عوارض محلی‌ است.

,

صادقی خاطرنشان کرد: ابزارهای مالی شامل تمدید یا تسهیل ارائه ضمانت وام، اعطای وام مستقیم به کسب‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط، پرداخت کمک‌های بلاعوض و یارانه‌ و انواع بیمه (ارائۀ تخفیف یا استمهال پرداخت حق بیمۀ تامین اجتماعی و کلیۀ موارد مشابه تا یک مدت مشخص و پرداخت حق بیمۀ بیکاری) و همچنین سیاست‌های ساختاری شامل آموزش و توسعه مهارت، نوآوری، ترویج کار از راه دور و دیجیتالی‌شدن، از دیگر عوامل توسعه بازارهای جدید است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه