اخبار داغ

مدیرکل محیط زیست استان سمنان مطرح کرد؛

تصادفات جاده‌ای، مهمترین عامل مرگ و میر یوز آسیایی/ وجود ۱۵ یوز اسیایی در مرکز کویر استان سمنان

تصادفات جاده‌ای، مهمترین عامل مرگ و میر یوز آسیایی/ وجود ۱۵ یوز اسیایی در مرکز کویر استان سمنان
امیر عبدوس در خصوص تلفات یوز پلنگ آسیایی گفت: بیشترین آمار تلفات یوز آسیایی تصادفات جاده ای در منطقه عباس آباد استان سمنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، امیر عبدوس مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان صبح امروز در نشست خبری با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران که به میزبانی این اداره در فضای مجازی برگزار شد، گفت: تمام توان ما برای حفاظت کیفی از زیستگاه ها می باشد ولی نیاز است که همه مردم در این کار مارا همراهی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

عبدوس با بیان اینکه تنوع زیستی ایران حاصل تلاقی سه ناحیه از پنج ناحیه کلان اقلیمی جهان است، بیان کرد: ایران از پنج گروه زیستی موجود شامل سه گروه محیط زیستی است که در سمنان هر سه نوع موجود می باشد که این تلاقی را به وجود آورده است.

,

مدیر کل محیط زیست استان سمنان در خصوص تنوع جانوری در استان تشریح کرد: استان سمنان به لحاظ تنوع جانوری در حوزه پستانداران نسبت به سایر استان ها رتبه اول را دارا است.

,

وی درباره شاخص های حیات وحش تصریح کرد: یوز پلنگ آسیایی جزو گروه های کمیاب حیوانات است و متاسفانه تنها زادگاه زاد آوری یوز پلنگ آسیایی استان سمنان در منطقه توران می باشد.

,

عبدوس با بیان اینکه منطقه توران را به پارک ملی تبدیل شده است اظهار کرد: برای حفظ جمعیت و زادآوری یوز پلنگ آسیایی در سال 1381 هسته مرکزی روستای توران را به پارک ملی ارتقا داده شد ودر حال پیشرفت آن منطقه هستیم.

,

مدیرکل محیط زیست استان سمنان در خصوص تلفات یوز پلنگ آسیایی بیان کرد: بیشترین آمار تلفات یوز آسیایی تصادفات جاده ای و در منطقه عباس آباد است.

,

وی در ادامه افزود: با حمایت های پلیس راهور استان سمنان محدوده حیات وحش را با کاهش سرعت و فنس کشی ایمن کرده ایم واز این اتفاق جلوگیری به عمل می آید.

,

عبدوس در خصوص حفاظت از یوز پلنگ آسایی ابراز کرد: محیط بانان ما با تلاش شبانه روزی از این گونه نادر حیوانات محافظت می کنند در همین خصوص سه یوز پلنگ را از قاچاقچیان گرفته و به پارک ملی انتقال داده اند.

,

وی در خصوص تکثیر این گونه نادر بیان کرد: همه امکانات لازم برای تاکثیر این یوز پلنگ آسیایی ایجاد شده و با نصب دوربین در منطقه متوجه شدیم که 15 یوز پلنگ در منطقه زندگی می کنند که برای آن ها شناسنامه تهیه شده است.

,

مدیرکل سازمان حفاظت محیت زیست استان سمنان در خصوص شایعاتی در خصوص وجود کارشناسان خارجی برا نگهداری و زنده گیری اعلام کرد: تمام اقدامات ما در حیاط وحش استان سمنان کاملا توسط کارشناسان بومی و با اتکا به توان داخلی می باشد و از بهترین متد های روز جهان برای زنده گیری یوز آسیایی برا تکثیر این گونه حیوان کمیاب انجام گرفته است.

,

عبدوس در خصوص تکثیر این گونه نادر خاطر نشان کرد: در طول یکسال گذشته تلاشمان این بوده است که با جفت گیری یوز در حال اسارات مان که به نام کوشکی معروف است این اقدام صورت بگیرد که به دلیل کهولت سن این حیوان این اتفاق صورت نگرفت..

,

وی بابیان اینکه این اقدام با زنده گیری یوز دیگری به نام فیروز در حال انجام است، بیان کرد: یک یوز پلنگ 12ساله توسط همکارانمان با تجهیزات وکاملا ایمن زنده گیری شد  که امیدواریم تا اخر فرودین ماه بتوانیم با جفت گیری این حیوان  تکثیر این گونه نادر را رقم بزنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه