اخبار داغ

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی:

گونه گیاهی "فیلیپانش پویانی" به ثبت جهانی رسید+فیلم

گونه گیاهی "فیلیپانش پویانی" به ثبت جهانی رسید+فیلم
پویان گفت: کشف جدیدی در گونه گیاهی به نام فیلیپانش پویانی از خراسان جنوبی داشتیم که به ثبت جهانی رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، محسن پویان مدیرمجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی صبح امروز در نشست خبری از کشف جدیدی در گونه گیاهی به نام "فیلیپانش پویانی" خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
وی با بیان این‌که این گونه گیاهی تاکنون در دنیا گزارش نشده، افزود: این گونه از خراسان‌جنوبی به دنیا معرفی شده است.
,
 
,
مدیرمجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: محل جمع آوری این گونه گیاهی در خراسان‌جنوبی، شهرستان بیرجند، ارتفاعات باقران بند عمرشاه است.
,
 
,
پویان عنوان کرد: این نمونه گیاهی پس از جمع آوری با شماره ۴۴۷۴۶ در هرباریوم دانشگاه فردوسی ثبت و پس از طی مراحل قانونی توسط اساتید گروه زیست شناسی و دانشکده علوم دانشگاه فردوسی و پژوهشکده علوم گیاهی مکاتبات مربوط به تایید و ثبت جهانی آن صورت گرفته است.
,
 
,
وی با بیان این‌که مشابه این گونه گیاهی در دنیا وجود داشت اما این گونه نبود، اظهار کرد: شکل شناسی دانه‌های گرده در گونه فیلیپانش پویانی و گونه‌های نانا و آنگوستلاسی نیاتا که دو گونه مشابه بودند توسط میکروسکوپ نوری و نیز اسکن میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند.
,
 
,
مدیرمجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: کار در زمینه پژوهش روی گیاهان دارویی را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرده و تاکنون بیش از ۳۰ جلد کتاب در زمینه گیاه شناسی تالیف کردم.
,
 
,
پویان با بیان این‌که کار گیاه شناسی، میدانی است، عنوان کرد: در بحث ثبت گونه های گیاهی سه رکورد منطقه‌ای، ملی و جهانی وجود دارد.
,
 
,
وی در مورد نام‌گذاری گونه‌های گیاهی، گفت: نام‌گذاری گونه‌های گیاهی کشف شده توسط مرکز اینترنشال در لندن انجام و انتخاب می‌شود. برای هر گیاه کشف شده سه نام به عنوان نام‌های علمی گونه گیاهی پیشنهاد می‌شود که در نهایت توسط مرکز اینترنشنال یک عنوان علمی برای گونه گیاهی کشف شده، انتخاب و تایید می‌شود.
,
 
,
مدیرمجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی تاکید کرد: از دانشجویان درخواست می‌شود به جنبه‌های کاربردی علوم مختلف بپردازند و به مباحث علمی بیشتر توجه کنند.
,
 
,
پویان تصریح کرد: متاسفانه در خراسان جنوبی توجهی به بحث گیاهان دارویی و فواید آن نشده و علی‌رغم این‌که بیش از ۱۳۰۰ گونه گیاهی در استان داریم تنها ۴۰ درصد این گونه‌های گیاهی شناسایی و مورد استفاده است.
,
 
,
وی عنوان کرد: در ایران ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد.
,
 
,
مدیرمجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در کشور چین تمام محصولات کشاورزی گونه‌های گیاهی در بسته بندی‌های زیبا فرآوری شده و مورد استفاده و صادرات به کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد حتی برگ درختان، اما در کشور ما قسمت‌های بسیار زیادی از محصولات کشاورزی و گونه های گیاهی به عنوان ضایعات دورریخته می‌شود.
,
 
,
پویان با تاکید بر این‌که فرآوری گونه‌های گیاهی می‌تواند برای کشور ارزآوری و اشتغال‌زایی داشته باشد، گفت: بارها برای جذب سرمایه‌گذار در استان خراسان‌جنوبی در بحث راه‌اندازی کارخانه داروسازی از گیاهان دارویی را پیشنهاد دادیم اما به این مسئله هیچ توجهی نشده است.
,
 
,
وی در مورد فرآوری محصولات راهبردی استان از جمله عناب، زرشک  و زعفران، گفت: در بحث پژوهش در مورد این محصولات به جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی ماموریت داده شده و خوشبختانه در استان در بحث پژوهش، تولید و دانش فنی مشکلی نداریم تنها مشکل ما در استان در بحث دانش اقتصادی است.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه