اخبار داغ

دلایل تعطیلی شرکت معدنی فاریاب از زبان مدیر معدن؛

مصوبه وزارت صمت در حذف صادرات کرومیت، عامل ورشکستگی معادن فاریاب/ کادر اداری تحت سرفصل کار سخت قلمداد نشود

مصوبه وزارت صمت در حذف صادرات کرومیت، عامل ورشکستگی معادن فاریاب/ کادر اداری تحت سرفصل کار سخت قلمداد نشود
علی محمدی، کمبود سیمان، افزایش بهره مالکانه و حقوق دولتی، عدم وجود قطعات یدکی و گرانی ماشین آلات سنگین و بهره وری پایین را از عوامل تعطیلی معدن فاریاب عنوان کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، شرکت معدن فاریاب در بخش آسمینون شهرستان منوجان واقع شده و یکی از بزرگترین معادن تولید کننده کرومیت در کشور و خاورمیانه محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این شرکت به دلایل ضد و نقیضی از ابتدای سال جاری توسط مدیرعامل تعطیل اعلام شد و بیش از ۱۲۰۰ نفر کارگر خانه نشین شدند.

,

در پی این تعطیلی و معوقات عقب افتاده، کارگران روز یکشنبه ۱۵ فروردین اعتصاب کرده و برای رسیدن به حق و حقوق خود جاده ترانزیتی فاریاب به بندرعباس را به مدت ۱۰ ساعت مسدود کردند.

,

در پی  گزارش قبلی این بار به سراغ مدیرعامل شرکت معدن فاریاب رفتیم.

,

وی در ابتدا خود را مشاور مدیرعامل معرفی کرد و گفت: در حال حاضر به نمایندگی از مالکان معدن من سمت مشاور را بر عهده دارم  و مدیرعامل این شرکت «نوبخت» است.

,

مدیرعامل شرکت معدن فاریاب در ادامه افزود: در سال گذشته مدیریت معاونت معدنی وزارت صمت تعرفه صادرات کروم را ۲۵ درصد  اعلام کرد و از طرفی بهره مالکانه که وزارت صمت دریافت می کند از ۵ درصد به ۱۲ درصد رسیده است به عبارت دیگر در سال گذشته ۸۰۰ هزار تن تولید داشته ایم که در محموله ۳۰ هزار تنی این صنعت بابت حقوق و عوارض صادراتی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان می بایست به دولت پرداخت کنیم.

,

علی محمدی عنوان کرد: پس هر چه تولید می شود ۴۰ درصد آن به دولت تعلق می گیرد که ۲۵ درصد در مبادی خروجی دریافت و ۱۲ درصد بهره مالکانه در طول سال متناسب با استخراج گرفته می شود که  در کل ۳۷ درصد می شود و ۹ درصد ارزش افزوده نیز در داخل این است.

,

وی به کمبود سیمان اشاره کرد و افزود: شرکت فاریاب برق خود را از استان هرمزگان می گیرد و از طرفی نزدیک ترین محل از نظر حمل و ترانسفور سیمان هرمزگان است زیرا استخراج شرکت فاریاب به روش کامفیل است ما روش اول را استخراج می کنیم یعنی برای اینکه بتوانیم یک تن کروم برداشت کنیم باید یک تن سیمان در ازای آن قرار دهیم.

,

کمبود سیمان تولید شرکت معدن فاریاب را دچار مشکل کرد/ کادر اداری تحت سرفصل کار سخت قلمداد نشود

, کمبود سیمان تولید شرکت معدن فاریاب را دچار مشکل کرد/ کادر اداری تحت سرفصل کار سخت قلمداد نشود, کمبود سیمان تولید شرکت معدن فاریاب را دچار مشکل کرد/ کادر اداری تحت سرفصل کار سخت قلمداد نشود,

مدیرعامل شرکت معدن فاریاب بیان کرد: بنابراین اگر سیمان نداشته باشیم صرف نظر از هزینه، تولید نیز نخواهیم داشت آن هم  در چنین شرایطی که این شرکت  پتانسیل تولید ۳۰ هزار تن کروم را دارد.

,

علی محمدی تصریح کرد: با جمعیت کثیر کارگری ۱۱۰۰ نفر کل تولید سال گذشته ۹۰ هزار تن بوده است به عبارتی ترازوی هزینه های شرکت به مراتب سنگین تر از درآمد شرکت است.

,

وی  ادامه داد: اداره کار هر کس را که از گیت فاریاب عبور کرده است تحت سرفصل کار سخت و زیان آور قلمداد کرده است از کادر اداری تا کارگری که در داخل تونل کار می کند در زمره کار سخت و زیان آور ابلاغ شده است که این منصفانه نیست.

,

مدیرعامل شرکت معدن فاریاب خاطرنشان کرد: چرا یک نفر باید ۳۰ سال  با ۱۵۷ ساعت کار سخت و زیان آور انجام دهد، در گذشته همین پرسنل با ۲۰ سال کار بازنشسته می شدند.

,

لزوم اصلاح قانون مشاعل سخت/ تاخیر گردش نقدینگی شرکت به دلیل تحریم ها

, لزوم اصلاح قانون مشاعل سخت/ تاخیر گردش نقدینگی شرکت به دلیل تحریم ها, لزوم اصلاح قانون مشاعل سخت/ تاخیر گردش نقدینگی شرکت به دلیل تحریم ها,

علی محمدی بیان کرد: این هم باید اصلاح شود و مسئولیت آن با اداره کار و امور اجتماعی استان است که بارها درخواست شده تا شغل ها را اصلاح و کار را تعریف کند اما این کار انجام نشد؛

,

وی افزود: در طول ۲۰ سال گذشته که این شرکت با ۱۲۰۰نفر پرسنل کار می کرد چه مساعدتی از طرف مسئولان به این شرکت تعلق گرفته به جز اینکه بارها چوب لای چرخ آن گذاشته شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان با همراهی عده ای معلوم الحال علیه تولید در رسانه های بیگانه صحبت می کنند.

, وی خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان با همراهی عده ای معلوم الحال علیه تولید در رسانه های بیگانه صحبت می کنند.,

مدیرعامل شرکت معدن فاریاب اذعان کرد: ما در تحریم به سر می بریم و همه شرکت های صنعتی و معدنی دچار مشکل هستند ما تولیدات خود را صادر می کنیم و با تاخیر ۸ ماهه پول آن را دریافت می کنیم و تازه آن پول دریافتی نیز به حساب تراس واریز می شود که اگر فردا پاسخگوی تلفن ما نباشد نمی توانیم پول را  دریافت کنیم طبیعتا گردش نقدینگی این شرکت با تاخیر صورت می گیرد.

,

پرداخت معوقات کارگری تا پایان فروردین ماه

, پرداخت معوقات کارگری تا پایان فروردین ماه, پرداخت معوقات کارگری تا پایان فروردین ماه,

علی محمدی با بیان اینکه زمانی که آزادگان این مجموعه را واگذار کرد ۱۴ ماه معوقات داشته است، افزود:  آیا شرکت های دولتی همه حقوق های آنها به روز است و این در حالی است که تنها یک ماه حقوق کارگران معدن به تعویق افتاده است و ما متعهد شدیم تا پایان فروردین کلیه سنوات و مطالبات پرسنل پرداخت شود و اگر مشکلات شرکت حل و فصل شود ممکن است تعدادی از این پرسنل فعلی در آینده همکار ما نباشند.

,

وی گفت: تعدادی از این کارگران کمتر از ۱۰۰ ساعت در ماه کار کرده در حالی که حقوق کامل را دریافت کرده اند.

,

اداره صمت اجازه ورود سیمان از هرمزگان به معدن آسمینون را نمی دهد

, اداره صمت اجازه ورود سیمان از هرمزگان به معدن آسمینون را نمی دهد, اداره صمت اجازه ورود سیمان از هرمزگان به معدن آسمینون را نمی دهد,

مدیرعامل شرکت معدنی فاریاب منوجان خاطرنشان کرد: چرا اداره صمت به جای حمایت و اجازه ورود سیمان از هرمزگان به معدن جلوی آن را می گیرد، چرا اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشخاصی را بدون گذراندن آموزش و خارج از ضوابط  به عنوان نماینده کارگران معرفی می کند.

,

علی محمدی افزود: این مجموعه همچون سایر مجموعه ها شرایط تخریب روی آن تاثیر گذار بوده و باعث کاهش تولید شده است و متاسفانه باید به حال کسی گریست که درآمدش ۱۶ و خرجش ۲۰ است و حال اینکه این شرکت مخارج آن ۲۰ و درآمدش ۱۰ است که باید ساختار آن اصلاح شود.

,

وی تصریح کرد: ممکن است این شرکت به مدت ۲ الی ۳ ماه تعطیل شود تا اصلاح ساختار شود تا مسئولان بتوانند سره را از ناسره تشخیص دهند وزارت کار و تامین اجتماعی شغل ها را تعریف کنند اگر کار راننده شرکت سخت و زیان آور است به درد ما نمی خورد و اگر در جای دیگر سخت و زیان آور باشد می تواند در شرکت معدن فاریاب هم به عنوان کار سخت و زیان آور محسوب شود.

,

مدیرعامل شرکت معدن فاریاب منوجان گفت: ما در چارچوب و ضوابط قانون می توانیم با طرف مقابل همکاری ادامه دار داشته باشیم فراتر از قانون نمی توانیم.

,

علی محمدی ادامه داد: با تجربه ۲۰ ساله ای که دارم می توانم بگویم که  ۹۵ درصد پرسنل این شرکت جزو بهترین ها هستند اما همین ۹۵ درصد اغفال شدند و زیر علم فتنه ۵ درصد که زیاده خواه شرکت بودند سینه زدند که تاوان عمل خلاف آنها شرایط موجود است.

,

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم اشتباهی کنیم و از دیگران بخواهیم که این اشتباه را نادیده بگیرند در سالی که تاکید مقام معظم رهبری بر افزایش تولید و رفع موانع تولید است دوستان قطع تولید می کنند و مانع برای تولید ایجاد می کنند به هر حال مسئولان نظام نیز بیکار نمی نشینند و برخورد قانونی می کنند اگر مدیریت خطا کرده باید با او برخورد قانونی شود و اگر پرسنل  خطا کردند باید تاوان دهند.

,

مصوبه وزارت صمت در حذف صادرات کرومیت معادن فاریاب را به ورشکستگی کشاند

, مصوبه وزارت صمت در حذف صادرات کرومیت معادن فاریاب را به ورشکستگی کشاند, مصوبه وزارت صمت در حذف صادرات کرومیت معادن فاریاب را به ورشکستگی کشاند,

مدیرعامل معدن فاریاب منوجان ابراز کرد: در حال حاضر با وساطت استاندار کرمان قرار شد هفته آینده طی جلسه در شورای تامین مسائل و مشکلات شرکت مورد بررسی قرار گیرد مسائل و مشکلات شرکت به مثابه بیماری رو به موت است قلب، کلیه و شش او کار نمی کند و دیالیز هم می شود و در حال مرگ است بیماری که مجموعه ای از انواع بیماری ها را داشته باشد نمی تواند به حیات خود ادامه دهد متاسفانه وضعیت شرکت فاریاب در موارد کارگری که مسئولیت آن اداره کار و رفاه اجتماعی استان کار خود را به درستی انجام نداده است همین طور اداره صمت به هر حال با جرائمی که به شرکت تحمیل کرده و افزایش بهره مالکانه به مدیریت دیکته شده و از طرفی به وزارت اقتصاد گفته شده که صادرات کرومی مورد نیاز نیست و برای صادرات آن نیز امکانی وجود ندارد و داخل کشور نیز امکان این وجود ندارد که تمام این کروم به مصرف برسد تمامی این معضلات سبب می شود تا شرکت به ورطه ورشکستگی برسد.

,

علی محمدی اظهار کرد: این شرکت ۷۵ سال سابقه کار دارد و امروز شرایطی از طرف مسئولان به آن تحمیل شده که نه تنها معادن فاریاب بلکه معادن کرومیت کشور به تعطیلی خواهند رفت.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم وجود قطعات یدکی و گرانی قیمت ماشین آلات سنگین و بهره وری پایین شرکت را به زیان سوق داده است به هر حال تا این وضعیت درست نشود و فشار از روی شرکت برداشته نشود  این شرکت نمی تواند دوباره به چرخه تولید برگردد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه