اخبار داغ

گزارشی از آلایندگی یک واحد صنعتی در سمنان؛

پساب هایی که بلای جان طبیعت شد/ غفلت مسئولین در کنترل پساب های شرکت کربنات سدیم سرخه

پساب هایی که بلای جان طبیعت شد/ غفلت مسئولین در کنترل پساب های شرکت کربنات سدیم سرخه
پساب های شرکت کربنات سدیم سرخه در حالی به طبیعت و سفره های زیر زمینی آسیب میزند که برخورد دستگاه های ذیربط با این واحد متخلف فقط در حد جریمه و قرار دادن در لیست شرکت های آلاینده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، آب یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در بخش صنعت است به ‌طوری ‌که بسیاری از کارخانه‌های صنعتی برای تولید و بهره‌وری نیازمند به استفاده از آب برای مراحل و عملیات مختلف صنعتی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

لزوم تأمین آب برای واحدهای صنعتی امری حیاتی است چراکه چرخ اقتصاد و پیشرفت کشور توسط این بخش به چرخش می‌افتد و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی نیز حمایت از این بخش است.

,

اما در کنار حمایت از صنعت ضرورت حفظ محیط‌ زیست و طبیعت غیرقابل ‌چشم‌ پوشی بوده و دستگاه‌های ذی‌ربط می‌بایست در کنترل مواردی که محیط ‌زیست انسانی و نباتی و جانوری را تهدید می‌کنند، دقت لازم را داشته باشند.

,

 کنترل پساب‌های صنعتی با توجه به املاح و ذرات سنگین فلزی و شیمیایی در آن موضوع بسیار مهمی است که اگر مورد غفلت قرار گیرد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به طبیعت وارد کند، این پساب‌ها با ورود به طبیعت و سفره‌های زیرزمینی و آلوده سازی آب‌های سطحی و زیرزمینی خسارت جبران‌ناپذیری را به گونه‌های زیست ‌محیطی وارد می کنند.

,

, ,

فعالیت کارخانه کربنات سدیم سرخه مدتی است به دلیل آلودگی های زیست محیطی مورد انتقاد مردم و اهالی اطراف این کارخانه قرار گرفته است.

,

پساب کارخانه کربنات سدیم سرخه بدون هیچگونه توجهی در حد جنوبی این کارخانه‌‌ رها می‌شود و  سلامت زیست محیطی را به خطر می اندازد.

,

در پی تماس‌های مکرر مخاطبین مرآت در مورد آلودگی‌های زیست‌محیطی کربنات سدیم خبرنگار و عکاس مرآت به محل تخلیه پس آب‌های این شرکت رفته و از نزدیک شاهد این فاجعه زیست محیطی شدند.

, مرآت , مرآت,

این در حالی است که  تقریباً تمامی مسئولین استانی از تخریب محیط زیست و خطرات زیست محیطی این کارخانه مطلع هستند.

,

پساب شرکت کربنات سدیم موجب آلودگی عرصه‌های نباتی شده است​

, پساب شرکت کربنات سدیم موجب آلودگی عرصه‌های نباتی شده است​,

در همین خصوص؛ امیر عبوس رئیس اداره محیط ‌زیست استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت بابیان اینکه این واحد صنعتی جزو واحدهای آلاینده است، گفت: مادامی‌که پساب‌های این واحد صنعتی وارد کویر و دشت شود برای آن منطقه مشکلی ایجاد نمی‌کند چون میزان املاح این پساب‌ها از میزان املاح خاک کویر کمتر است.

, مرآت ,

عبدوس با تأکید بر اینکه پساب‌های این واحد صنعتی عرصه‌های نباتی اطراف خودش را آلوده کرده است، تصریح کرد: بر همین اساس این واحد صنعتی جزو واحدهای آلاینده معرفی و جریمه آلایندگی نیز برای آن در نظر گرفته‌شده است.

,

وی با اشاره به اینکه برای اجرای تصفیه‌خانه در دو مرحله این شرکت مهلت خواسته است، افزود: در یک مرحله با یکی از دانشگاه‌های کشور قراردادی را منعقد کرد و به نتیجه نرسید و در مرحله بعد نیز با یک شرکت چینی قرارداد داشت و این قرارداد نیز به نتیجه نرسید.

,

رئیس اداره محیط‌زیست استان سمنان در ادامه تصریح کرد: مادامی‌که تصفیه‌خانه در این شرکت احداث نشود این شرکت جزو واحدهای آلاینده باقی خواهد ماند.

,

, ,

اخطارهای کتبی آب و فاضلاب به شرکت کربنات سدیم در مورد آلودگی آب‌های سطحی

, اخطارهای کتبی آب و فاضلاب به شرکت کربنات سدیم در مورد آلودگی آب‌های سطحی,

داوود دیواندری مدیر امور آب سمنان و سرخه نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت در مورد ایجاد آلودگی این واحد در سفره‌های زیرزمینی گفت: طی اخطارهای کتبی در مورد آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی به این شرکت  تذکرات لازم داده‌ شد.

, مرآت,

دیواندری بابیان اینکه شاخص هدایت الکتریکی آب که نشان‌دهنده میزان املاح در آب است در چاه‌های اطراف این شرکت بسیار بالاست، افزود: مدیران این شرکت در مورد میزان آلایندگی و املاحی که پساب‌های این شرکت به محیط‌زیست وارد می‌کنند زیر بار نرفته و متأسفانه این املاح وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

,

مدیر امور آب سمنان و سرخه در ادامه تصریح کرد: گزارشی در مورد کشته شدن برخی وحوش در کنار رهاسازی آب‌های سطحی و پساب های این واحد صنعتی نیز دریافت شده است.

,

وی درخصوص برخورد و جریمه این واحدهای آلاینده تصریح کرد: طبق ماده و آیین نامه اجرایی کشوری برخورد و جریمه با این واحدها با اداره حفاظت محیط ‌زیست است با این ‌وجود اداره آب و فاضلاب سمنان اخطارهای لازم را به این شرکت و مدیرانش ابلاغ کرده است.

,

, ,

خبرنگار مرآت طی تماسی به جهاد کشاورزی استان جهت پیگیری این موضوع که پساب های این شرکت به زمین های کشاورزی آسیب می رسانند به پاسخی منطقی نرسید.

, مرآت,

سیدحسن میرعماد مدیرکل جهادکشاورزی استان سمنان با بیان اینکه زمین های کشاورزی در بالادست شرکت مذکور می باشند، گفت: این موضوع درکل مرتبط با جهاد نیست و باید از محیط زیست پیگیری شود.

,

بسیار روشن است که ضربه‌های زیست‌محیطی به گونه‌های جانوری و نباتی با جریمه و قرار دادن یک شرکت در لیست شرکت‌های دارای آلایندگی جبران نشده و مسئولین ذی‌ربط در دستگاه مسئول می‌بایست پیگیر و پاسخگوی آلودگی‌های زیست‌محیطی باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه