اخبار داغ

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد؛

ساخت گونه جدید گیاهی به کمک فناوری هسته ای/ با برجام مشکل حل نمی شود

ساخت گونه جدید گیاهی به کمک فناوری هسته ای/ با برجام مشکل حل نمی شود
وحید میرزایی محمود آبادی گفت: فناوری هسته‌ای در حوزه وسیعی از پزشکی و در جنبه تشخیصی و درمانی، در حوزه کشاورزی و ساخت گونه‌های جدید گیاهی و همچنین در صنعت کاربردهای وسیعی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، وحید میرزایی محمود آبادی اصالتا اهل رفسنجان دوره کارشناسی خود را در دانشگاه شهید باهنر کرمان در رشته فیزیک هسته ای گذرانده و دوره های ارشد و دکترا را در دانشگاه مشهد و در حال حاضر به عنوان عضو هیئت علمی و استاد در دانشگاه باهنر کرمان مشغول به فعالیت است و بر روی موضوع کاربرد فناوری هسته ای به ویژه در بخش کشاورزی و شبیه سازی هسته ای مشغول به تحقیقات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

به بهانه فرا رسیدن ۲۰ فروردین ماه روز ملی فناوری هسته ای بر آن شدیم تا با یک گفتگو با این استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در رابطه با کاربردهای این صنعت جدید داشته باشیم.

,

وحید میرزایی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: فناوری هسته‌ای در حوزه وسیعی از پزشکی و در جنبه تشخیصی و درمانی، در حوزه کشاورزی و ساخت گونه‌های جدید گیاهی و همچنین در صنعت کاربردهای وسیعی دارد.

,

وی به عنوان مثال از کاربرد فناوری هسته ای در سطح سنجی مخازن نام برد و بیان کرد :در مخازنی که امکان تعیین سطح به روش عادی وجود ندارد با کمک پرتوهای هسته ای می توان این اقدام صورت گیرد.

,

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان تست جوش در خطوط انتقال نفت را یکی دیگر از کاربردهای فناوری هسته‌ای بیان کرد و گفت: در این خطوط که چند صد کیلومتر طول دارد با کمک پرتوهای هسته ای میتوان با تابش پرتوهای گاما عکسبرداری از طول خطوط را انجام داد و مطمئن شد که آیا خللی در خط لوله وجود دارد که با چشم غیر مسلح دیده نشده است، بدون نیاز به آن که ماده ای داخل لوله وارد شود.

,

میرزایی در ادامه به برخی کاربردهای فناوری هسته‌ای در علم کشاورزی اشاره و عنوان کرد: واژه دستکاری ژنتیکی اقبال عمومی خوبی ندارد اما ما به کمک انرژی هسته ای متاسیون یا جهش ژن ها را در گیاهان خواهیم داشت به طوری که مشخصه های ژنی هر گیاه که به آن دستور می‌دهد به چه موادی حساس باشد و چه رفتاری داشته باشد با کمک پرتوهای رادیو اکتیو مثل گاما تغییرات در این ژن ها منجر به رسیدن به گونه جدیدی از گیاه خواهد شد.

,

وی افزود: این تغییرات در ابتدا ممکن است مطلوب یا نامطلوب باشد، این عملیات از لحاظ علمی مراحل طولانی دارد در چندین نمونه با تاباندن دوزهای مختلف پرتوهای هسته ای گونه های جدید ایجاد می شوند و پس از آن این گونه ها کاشت و اثر آن دیده می شود.

,

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: گونه های مفید در این عملیات ها برداشت و خالص سازی و به عنوان گونه جدیدی از گیاه ارائه می شوند.

,

میرزایی عنوان کرد: به عنوان مثال گونه جدیدی از گیاهان که مقاومت در برابر تنش رادارند تنش کم آبی دارند که برای کرمان خیلی مطلوب خواهد بود و می تواند در دستور کار این گونه عملیات ها قرار بگیرد.

,

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بالا بردن راندمان گیاه و همچنین افزایش انبارداری و عمر نگهداری گیاه را از دیگر کاربردهای علم هسته‌ای در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: استان کرمان دارای اقلیم عجیبی است، ظرفیت های بسیار بالایی برای مباحث کشاورزی وجود دارد و راه اندازی یک پژوهشکده هسته ای می تواند کمک شایانی در این زمینه داشته باشد؛ در این زمینه تلاش کردیم اما در زمینه تحقیقات هسته‌ای پیشرفت بالایی در استان نداشتیم.

,

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان در ادامه این گفتگو به کاربرد پزشکی فناوری هسته‌ای اشاره کرد و تشریح کرد: یکی از این کاربردها گندزدایی وسایل پزشکی است که قابل ضدعفونی شدن با اتوکلاو در فشار و دمای بالا نیستند به این صورت که تحت تابش هسته ای قرار گیرند و و بدون فشار و دما با قدرت نفوذ بالای این پرتوها،به شکل مطلوبی گندزدایی انجام شود و به همین شکل در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی وکیوم شده، حبوبات، کنسروها و سایر موارد وسایل پزشکی اقدام می شود.

,

میرزایی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که وضعیت تقابلی با رشد فناوری هسته ای در کشورمان ایران را چگونه می بینید از دو جنبه منطقی و عقلانی پاسخ داده و بیان کرد: ما تجربه کردیم و اطلاعاتی را داریم که از نظر عقلانی در زمینه نزدیکی ما در زمینه هسته ای به آنچه که می‌گوید قرار است بمب بسازیم و یا استفاده غیر بشر دوستانه از این انرژی داشته باشیم، نزدیک نشدیم.

,

وی افزود: از طرفی همه با کارهای که ما در قالب برجام انجام دادیم و بعد بهانه جویی کردند، این طور نیست که مشکل حل خواهد شد، اینطور که می بینیم در پشت خواسته های ابتدایی آنها خواسته های غیر منطقی وجود دارد و اینها خودشان عامل نسبت به حرف خود نیستند و چنین معامله ای هیچ سودی نخواهد داشت.

,

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: از جنبه دینی و اعتقادی بر خلاف نگاه برخی که فکر می کنند دین فراتر عقل است در حالی که دین همان عقل و حتی قوی تر از آن است که همه جوانب را می بیند؛ در این خصوص علما و رهبری پاسخ دادند و در قرآن صریحتا آمده است که اگر از زورگویی تمکین کنیم زیاده خواهی آن حدی نخواهد داشت.

,

میزرزایی بیان کرد: هیچ راهی جز اینکه در هر زمینه ای قوی شویم، درون‌ زا کار کنیم و به اهدافمان برسیم و به واسطه آن که به قدرت دست پیدا کرده ایم فشار را از خود کم بکنیم، نداریم.

,

میرزایی در پایان خاطر نشان کرد: دیدگاه نسبت به آینده بر خلاف نگاه های منفی که به واسطه تحریم و سوءمدیریت داخلی ایجاد شده است، بسیار مثبت است، با یک انتخاب خوب خواهیم توانست مسئولان خوبی را سرکار بیاوریم و بستر را برای رشد بیشتر در کشور فراهم کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه