اخبار داغ

ناامیدی از ساخت پردیس امید!

مردم از ساخت پردیس سینمایی «امید» قطع امید کردند

مردم از ساخت پردیس سینمایی «امید» قطع امید کردند
اختلاف سلیقه مسئولان تربت حیدریه باعث شده که فرصت ساخت سینما کم کم از این شهر گرفته و امیدها به ساخت سینما روز به روز کمتر و شهروندان نمی دانند تا کی باید به کورسوی امیدی که برای ساخت پردیس سینمایی دارند دلخوش باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ ماجرای ساخت پردیس سینمایی امید در تربت حیدریه، شهری که ۱۵ سال از داشتن یک سالن استاندارد سینما محروم بوده، تبدیل به قصه ای غم انگیز شده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ساخت پردیس سینمایی امید که بهتر است بگوییم پردیس سینمایی «ناامید» در تربت حیدریه بعد از گذشت حدود دو سال هنوز بلاتکلیف است و ظاهرا خبری از ساخت آن نیست. 

,

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه قول کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه سینمایی امید تربت حیدریه را در دهه فجر پارسال را داد، اما این قول عملی نمی شود و حالا هم که خبرهای خوبی به گوش نمی رسد.

,

مدیر راه و شهرسازی تربت حیدریه از پیگیری نکردن مسئولان برای تغییر کاربری و انتقال مالکیت پارک مینو خبر می دهد و رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه به طور تلویحی می گوید که امیدی به ساخت سینما امید در این شهر نیست، از طرفی اتلاف زمان و افزایش تورم و قیمت مصالح ساختمانی، هزینه پروژه را چند برابر کرده و حالا شهرداری تربت حیدریه توان تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی را ندارد.

,

توافقی در اوایل بهمن ماه بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، شهرداری تربت حیدریه و فرماندار سابق این شهرستان امضا و قرار شد هزینه های ساخت پردیس بر سه تقسیم شود، اما ظاهرا بازنشستگی زودتر از موعد فرماندار سابق این توافق را روی هوا برده و سرنوشت ساخت سینما  در تربت حیدریه نامعلوم است. 

,

در همین حال، ما در گزارش های متعددی به مسئله نبود سینما در شهر تربت حیدریه و مشکلات این حوزه پرداخته ایم.

,

حدود ۱۵ سال از تخریب تنها سینمای تربت حیدریه می گذرد و مردم این شهر در این سال ها از داشتن سینما محروم بوده اند، البته چند سالی است که سالن تئاتر اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد تربت حیدریه با ظرفیت حدود ۲۵۰ نفر به جای سینما برای یک شهر ۲۳۰ هزار نفری! استفاده می شود که چون برای کاربری سینما ساخته نشده برخی ویژگی های مورد نیاز سینما را هم ندارد.

,

امضای تفاهم نامه در تیر ۹۸

,

ابتدای سال ۹۸ خبری مبنی بر اینکه تربت حیدریه نیز در میان ۲۰ شهرستان هدف ساخت پردیس سینمایی امید قرار گرفته منتشر شد و پس از آن معاون سازمان سینمایی کشور به تربت حیدریه آمد و در تیرماه 98 تفاهم نامه ای را با شهرداری به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان امضا کرد. 

,

پس از حدود یک سال و نیم از حضور معاون سازمان سینمایی و عقد تفاهم نامه با شهرداری، ناهماهنگی مسئولان شهر در جانمایی این پردیس سینمایی، مشکلات پیش‌روی مالکیت و تغییر کاربری پارک مینو در شهرک ولی عصر عجل الله ساخت این سینما را در هاله ای از ابهام فرو برد.

,

باغ ملی یا پارک مینو؟ زمان در حال گذر است

,

در روز انعقاد تفاهم نامه مکانی در فضای «باغ ملی» تربت حیدریه  برای ساخت سینما پیش بینی شد، اما چندی بعد این توافق به دلیل این که «باغ ملی»  به عنوان میراث فرهنگی شهر شناخته شده با مخالفت شورای اسلامی شهر روبه رو شد و آنها فضای پارک مینو در شهرک ولی عصر عجل الله را برای ساخت پردیس پیشنهاد کردند که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ساخت سینما در آن مکان مخالفت کرد.

,

بعد از آن به گفته معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی،  طرح اولیه و نقشه های سینما در باغ ملی تهیه شد اما شورای شهر با «باغ ملی» مخالفت کرد، پس از مخالفت با ساخت سینما در باغ ملی، مکان پیشنهادی «پارک مینو»برای ساخت سینما نیز با مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روبه رو می شود و به گفته رمضانپور، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر ،اعضای شورای شهر طی جلسه ای در دی ماه ۹۸ لایحه شهرداری را مبنی بر فراخوان جذب سرمایه گذار برای ساخت پردیس داخل شهر  تصویب می کنند، اما فراخوان ها به نتیجه نمی رسد و سرمایه گذاری برای ساخت سینما پیدا نمی شود. 

,

در این میان امیدها روز به روز برای ساخت سینما امید، کمتر و کمتر و موضوع جذب سرمایه گذار مختومه می شود‌.

,

سلیمانی،  رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر، ناهماهنگی و نبود همدلی بین برخی از مسئولان را موجب عقب ماندگی شهر می داند.

,

موافقت فرهنگ و ارشاد با پارک مینو

,

سلیمانی خاطر نشان می کند:  فرصت خوبی است تا از ظرفیت نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی برای هماهنگی و اجرای کارهای عقب مانده استفاده کنیم، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات با مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی می کند و بالاخره موافقت سازمان سینمایی را برای احداث پردیس سینمایی امید در پارک مینو می گیرد.

,

ماجرای مالکیت و کاربری پارک مینو

,

رئیس راه وشهرسازی تربت حیدریه در گفت وگو با خبرنگار ما آذرماه پارسال از انتخاب پارک مینو برای ساخت پردیس سینمایی اظهار بی اطلاعی می کند.

,

 یوسفی مقدم گفت: مالکیت پارک مینو در شهرک ولی عصر عجل الله از آن ماست و با حفظ مالکیت، آن را برای اجرای فضای سبز به شهرداری واگذار‌ کرده ایم، ساخت پردیس سینمایی در‌ پارک مینو دو مشکل دارد، یکی اینکه کاربری اش فضای سبز است و دوم این که این مکان در مالکیت راه و شهرسازی است و در دست شهرداری و ارشاد نیست که روی آن بتوانند کاری انجام بدهند.

,

 شهردار تربت حیدریه مسئول حل این مشکل را فرهنگ و ارشاد می داند و رئیس فرهنگ و ارشاد، پیگیری تغییر کاربری و مالکیت را به شهرداری محول می کند! 

,

خبرنگار ما به سراغ اداره راه و شهرسازی می رود تا جویا شود که آیا از آذرماه این موانع رفع شده است؟

,

هنوز هیچ اقدامی نشده است

,

یوسفی مقدم رئیس راه و شهرسازی تربت حیدریه در خصوص انتخاب پارک مینو در شهرک ولی عصر عجل الله برای احداث پردیس سینمایی اظهار داشت: اراضی پارک مینو متعلق به اداره راه و شهرسازی است و اگر تصمیمی برای پردیس سینمایی گرفته می شود، باید متولیان آن در جلسات حضور داشته باشند.

,

 یوسفی مقدم اضافه کرد: از زمانی که در مصاحبه با شما، موضوع تغییر کاربری پارک مینو  از فضای سبز به فرهنگی و انتقال مالکیت آن از راه و شهرسازی به فرهنگ و ارشاد را اعلام کرده ام، بیش از دو ماه می گذرد و متاسفانه هنوز هیچ اقدامی نشده است، چنان که باید تغییر کاربری آن در کمیسیون ماده 5 استانی که حدود چهار ماه طول می کشد، انجام شود و قراردادی هم بین راه و شهرسازی با شهرداری یا فرهنگ و ارشاد منعقد شود، در غیر این صورت ساخت پردیس سینمایی به مشکل خواهد خورد.

,

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه که پیشتر از کلنگ زنی و آغاز عملیات ساخت سینما امید، در دهه فجر خبر داده و این کلنگ هنوز به زمین نخورده، گفت:  یک پای حل مسئله ساخت سینما امید، آقای فرماندار(سابق) بود.

,

فاطمه نخعی نیا بیان کرد: چون واژه «امید» استفاده می شود، یعنی یک امیدی وجود دارد، شهرداری ها معمولا این پروژه ها را انجام می دهند و فرهنگ و ارشاد در بحث مجوزها  و تامین تجهیزات می تواند به آن ها کمک کند. 

,

نخعی نیا می افزاید: ۸ بهمن پارسال و در روزهای آخر حضور فرماندار سابق، جلسه ای در مشهد با حضور فرماندار وقت، شهردار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برگزار و در آن جلسه بنا شد که اسم «امید» از این پروژه خارج شود، زیرا شهرداری اعلام کرد که توان پرداخت ۱۰ میلیارد تومان اعتبار را برای ساخت سینما امید ندارد.

,

 وی خاطر نشان کرد: شهرداری حاضر است هزینه ها به صورت یک سوم بین دستگاه ها تقسیم شود و قرار شد یک سوم مبلغ ۱۰ میلیارد تومان را اداره کل فرهنگ و ارشاد تامین کند و یک سوم آن یعنی حدود ۳ میلیارد تومان را آقای رستمی فرماندار سابق قول داد از محل پروژه های ناتمام در شهرستان پیگیری کند.  

,

وی افزود: در این صورت شهرداری یک سوم هزینه ها را خودش تامین خواهد کرد. اما حالا با توجه به این که فرماندار سابق  بازنشسته شده، موضوع به ساخت یک سینما در شهرک ولی عصر عجل الله ختم و دیگر در آن زمینه کاری انجام نخواهد شد.

,

نخعی نیا بیان داشت: منابع مالی 2/1 میلیارد تومانی مربوط به ساخت پردیس سینمایی هنوز سرجای خود و قرار است مدیرکل فرهنگ و ارشاد از منابعی دیگر تا سقف ۳ میلیارد تومان را  تامین کند.

,

فاطمه نخعی نیا با تایید این که هنوز ماجرای تغییر کاربری و مالکیت پارک مینو در شهرک ولی عصر عجل الله حل نشده گفت: آن مسئله مربوط به اداره راه و شهرسازی و هنوز حل نشده است، اما آقای شهردار گفته اند که شما به آن چه کار دارید!؟ 

,

وی خاطر نشان می کند: این قسمت کار خیلی مهم نیست و کار اصلا به آن جا نرسیده که بخواهد برای تغییر کاربری و مالکیت اقدامی شود و با رفتن  فرماندار قبلی،  قول وی روی هواست. 

,

تفاهم نامه، لنگ امضای فرماندار جدید

,

شهردار تربت حیدریه در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار می کند: به این نقطه رسیده ایم که از ارشاد پیگیری کرده ایم، می گویند چون فرماندارتان عوض شده، دوباره باید تفاهم نامه به امضای فرماندار جدید برسد و ما اصرار داریم که در قالب همان سینما امید این کار خیلی زود انجام شود. 

,

وی از راه اندازی سینما کودک در تربت حیدریه خبر داد و گفت: با توافق اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی و همکاری کانون فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان، سینما کودک را به منظور نمایش فیلم برای مخاطبان کودک و نوجوان در کانون فکری و فرهنگی تربت حیدریه که با فیزیولوژی این مسئله مطابقت دارد، با ظرفیت ۱۰۰ نفر تا عید ۱۴۰۰ راه اندازی خواهیم کرد.

,

سعید اکبریان می افزاید: قرار است فیلم های مورد تایید و دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد و فیلم های تولیدی کانون فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان در این سینما پخش شود. 

,

جالب است بدانید که در اوایل سال ۹۸ سازمان سینمایی کشور ، ۲۰ شهر بدون سینما را در استان های مختلف برای ساخت پردیس سینمایی امید انتخاب کرد تا امیدها را در دل عاشقان سینما در این شهرها  زنده کند، تربت حیدریه آن زمان به عنوان شهری در خراسان رضوی در فهرست ۲۰ شهر، قرار گرفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه