اخبار داغ

معاون جهاد کشاورزی مازندران خبر داد؛

سهمیه تخصیصی نهاده‌ها به مازندران با نیاز استان همخوانی ندارد

سهمیه تخصیصی نهاده‌ها به مازندران با نیاز استان همخوانی ندارد
مسعود احمدی حاجی گفت: قیمت نهاده‌ها در حال حاضر تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است و در حال توزیع نهاده‌ها با همان مصوبه نرخ قبلی بوده و تاکنون نرخ جدیدی به ما اعلام نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود احمدی حاجی در گفت‌وگو با بلاغ در خصوص آخرین وضعیت نهاده‌های دامی، اظهار کرد: از هفته دوم سال‌جاری توزیع نهاده‌های دامی در سطح استان آغاز شده است.

وی افزود: میزان نهاده‌های دامی که به استان رسیده است مناسب بوده و در حال توزیع هستیم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد:  نهاده‌هایی نظیر ذرت، جو و کنجاله سویا برای دامداران صنعتی از طریق سامانه بازارگاه تحویل و تخصیص داده می‌شود و برای دامداران سنتی از طریق تخصیص سهمیه به استان و خرید توسط معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بین تشکل‌های اتحادیه دامداران و صنعت دامپروری و حدود 100 تشکل زیرمجموعه این دو اتحادیه توزیع می‌کنیم.

این مسئول ادامه داد: هنوز میزان سهمیه مشخص نشده است؛ چون نهاده‌ها با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود فعلا تصمیم بر این است که طبق روال سال گذشته ادامه داشته باشد و لذا چون این امر مستلرم انجام واردات و سپس تعیین سهمیه استانی است، فعلا میزان سهمیه مشخص نشده است.

احمدی حاجی بیان کرد: در حال حاضر مشکلی برای توزیع نهاده‌های دامی به متقاضیان وجود ندارد و چیزی به عنوان کمبود نهاده نداریم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اعلام کرد: در حال حاضر در حال تولید کنتسانتره هستیم، در این راستا با مشارکت 13 کارخانه تولید خوراک دام  در استان که تحت نظارت جهاد کشاورزی و طبق فرمول‌های تایید شده از سوی ما برای دام‌های پر شیر، متوسط شیر و پرواری در حال انجام است بدنبال تامین نیاز دامداران استان هستیم.

این مسئول متذکر شد: در کنار توزیع نهاده‌های خام این تولیدات می‌تواند پشتوانه و کمک مطلوبی برای تامین نیاز دامداران استان باشد.

احمدی حاجی با اشاره به عدم انطباق سهمیه تخصیص یافته نهاده‌های دامی به مازندران با نیاز واقعی دامداران طی سال گذشته، تصریح کرد: امسال بدنبال اتخاذ دابیر ویژه برای جلوگیری از تنش‌های بوجود آمده طی سال قبل هستیم تا مشکلات در این بخش را به حداقل ممکن طی سال جاری برسانیم.

وی اضافه کرد: نهاده‌های دامی غالبا وارداتی هستند و هر ماه سهمیه تخصیصی به استان داریم و باید مدیریت مناسبی در توزیع داشته باشیم؛ در خصوص سبوس نیز نیاز استان خیلی بیشتر از میزان فعلی سهمیه است که در حال حاضر نیاز استان 30 هزار تن است که حدود 6 هزار تن در داخل استان تامین و حدود 1500 تن خارج از استان برای دامداران ما در نظر گرفته می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت: ما جدا از توزیع نهاده‌ها میان دامداران به پرورش دهندگان مرغ مادر و مرغ تخمگذار نیز به نسبت کمی نهاده توزیع می‌کنیم.

این مسئول در خصوص میزان مصرف سالانه استان پاسخ داد: چون طی سال جاری با توجه به پراکندگی دام‌ها در استان، هنوز آمار دقیقی وجود ندارد، اما حدود 35 درصد میزان نیاز دامداران استان، سهمیه به استان تخصیص پیدا می‌کند.

احمدی حاجی متذکر شد: البته بحث نظارت هم بسیار مهم است و مشخص شود که این نهاده‌ها به دست دامدار واقعی می‌رسد یا خیر؛ لذا به تمامی شهرستان‌ها در خصوص نظارت تاکید شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه 80 درصد از دامداری‌های مازندران، سنتی هستند و برای صنعتی شدن مقاومت می‌کنند و از سویی دیگر پراکندگی آن‌ها زیاد است؛ البته طرحی هست که دام‌ها شناسنامه‌دار شوند و بر اساس شناسنامه‌ها، علوفه و نهاده در اختیار آنان قرار گیرد که اگر با حمایت و استقبال همراه شود، مدیریت این موضوع تسهیل می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، افزود: میزان نهاده‌های تخصیص حق تک تک دامداران صنعتی و سنتی ما حتی در مناطق دور دست استان است و باید به نحوی مدیریت شود که این نهاده‌ها به دست همه دامداران برسد و حق کسی ضایع نشود.

این مسئول ادامه داد: میزان سهمیه تخصیص به استان به نسبت تقاضا کم هست اما ما به نسبتی بین همه آن‌ها توزیع می‌کنیم.

احمدی حاجی گفت: ما برای سال جاری درخواست افزایش سهمیه تخصیص یافته به استان را ارسال کردیم و تقاضای خود را به وزارتخانه اعلام کردیم؛ پاسخ این بوده که اگر واردات نهاده‌ها افزایش پیدا کند میزان سهمیه به مازندران نیز افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: خوب در خصوص واردات جو طی سال گذشته با مشکلاتی مواجه بودیم، میزان واردات کافی نبود و بخشی از این نیاز از طریق ذرت، جایگزین شد تا مشکلات دامدران، کمتر شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: قیمت نهاده‌ها در حال حاضر تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است و در حال توزیع نهاده‌ها با همان مصوبه نرخ قبلی هستیم و تاکنون نرخ جدیدی به ما اعلام نشده است.

احمدی حاجی یادآور شد: قیمت دولتی هر کیلو سبوس در کارخانه 1400 تومان، جو بندر امام 1700 تومان، جو شرکت پشتیبانی امور دام دو هزار و 15 تومان و کنجاله سویا 3300 تومان است و البته یک کرایه حمل به این مبالغ اضافه می‌شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه