اخبار داغ

رئیس اداره صمت رشتخوار مطرح کرد؛

پتانسیل بالای رشتخوار در صادرات و تبدیل شدن به منطقه صنعتی و معدنی

پتانسیل بالای رشتخوار در صادرات و تبدیل شدن به منطقه صنعتی و معدنی
پورعباس گفت: رشتخوار با نزدیک بودن به مرز و خط راه‌آهن ترانزیتی خواف، هرات و معادن سنگ آهن و بهره‌مندی از ۲۱ محدوده معدنی، ظرفیت و پتانسیل بالایی در ایجاد صادرات و حتی تبدیل شدن به منطقه صنعتی و معدنی در شرق کشور را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرتضی پورعباس رئیس اداره صمت رشتخوار در رابطه با پروژه های تولید محور در دست احداث و فعال حوزه صنعت معدن  و تجارت این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس؛ گفت: در دو حوزه صنعت و معدن در آخرین آمار اعلامی رشتخوار دارای ۲۱ محدوده معدنی، یک شهرک صنعتی، ۲ مجموعه فولادی(فولاد آروند نوین و فولاد شکفته رشتخوار)، ۴ واحد شن شویی بزرگ، ۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی، ۱۱ کوره آجرپزی و ۳۹ جواز تأسیس بوده است.


 وی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن رشتخوار به مرز و خط راه‌آهن ترانزیتی خواف، هرات و معادن سنگ‌آهن شرق کشور(سنگان خواف)، اظهار داشت: رشتخوار به‌واسطه نزدیکی به معادن سنگ‌آهن ظرفیت و پتانسیل بالایی در ایجاد صادرات و حتی تبدیل‌شدن به منطقه صنعتی و معدنی را دارد، که این امر بامطالعه، دعوت و همکاری شرکت‌ها، طرح‌های سرمایه پذیر منتخب، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری با برگزاری جلسات استارتاپی در حضور سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری جسورانه هستند، امکان‌پذیر است.

پور عباس در ادامه از فعالیت تعداد ۱۵۰۰ واحد صنفی دارای پروانه و حدود ۵۰۰ واحد صنفی بدون پروانه به همراه ۹ اتحادیه صنفی تحت پوشش اتاق اصناف در این شهرستان خبر داد، و اذعان داشت: این تعداد واحد بدون پروانه توسط اتحادیه‌ها و بازرسی اتاق اصناف شناسایی‌شده‌اند و اکثر واحدها مراحل اولیه صدور پروانه کسب را طی کرده‌اند و برخی به علت تأخیر در پاسخ استعلامات چهارگانه موفق به دریافت پروانه نشده‌اند و برخی به علت مشکلات در حال تعطیلی می‌باشند.

رئیس اداره صمت رشتخوار، یادآور شد: در شهرستان رشتخوار ۹ اتحادیه با حدود ۲۰۰ رسته صنفی مختلف در چهار بخش خدماتی، توزیعی، تولیدی و خدمات فنی وجود دارد و یک اتاق اصناف متشکل از روسای اتحادیه های صنفی که طبق قانون نظام صنفی کلیه امورات ازجمله صدور پروانه کسب ،نظارت بر عملکرد ،رسیدگی به تخلفات و شکایات، ضوابط خریدوفروش و نرخ‌گذاری برخی از کالاها را بر عهده‌دارند.


افزایش واحدهای صنفی مانعی برای رشد واحدهای تولیدی

وی با اشاره به آمار واحدهای صنفی فعال در رشتخوار، تصریح کرد: در رشتخوار به ازای هر ۳۲ نفر و در کل کشور به ازای هر ۲۸ نفر یک واحد صنفی وجود دارد، این آمار نشان می‌دهد، که تعداد واحدهای صنفی در ایران بیش از ۷ برابر نرم جهانی است؛ درحالی‌که این رقم در کشورهای پیشرفته بین ۷۰۰ تا یک هزار نفر است. از این منظر انتقادهای زیادی به وضعیت رشد قارچ گونه واحدهای صنفی در کشور مطرح می‌شود و به همین دلیل با افزایش این‌همه واحدهای صنفی که بیشتر خدماتی و توزیعی هستند، به یک جامعه مصرف‌گرا تبدیل‌شده‌ایم.

پورعباس در ادامه افزود: از سوی دیگر این موضوع نیز مطرح می‌شود، که با رشد روزافزون این نوع واحدهای صنفی، نه‌تنها واحدهای تولیدی رشد نمی‌کنند، بلکه تغییر کاربری داده یا تعطیل می‌شوند؛ زیرا مادامی‌که صرفه اقتصادی و قدرت رقابت نداشته باشند، به سمت واسطه‌گری و توزیع سوق داده می‌شوند.

رئیس صمت رشتخوار در پایان تصریح کرد: در استان طبق آمارها، در چندساله اخیر شاهد احداث واحدهای صنفی زیادی بوده‌ایم که قریب به یک سال فعالیت و از دست دادن سرمایه درنهایت به تعطیلی کشیده شده است و این موضوع علتی غیرازاینکه بدون اطلاع از وضعیت اقتصادی و عدم آگاهی از تجارت کسب‌وکار و به خاطر سراسیمگی رهایی از بیکاری چیز دیگری نیست ! می‌توان این شرایط را مدیریت کرد، مشروط بر ارتقای سطح اقتصادی کشور با تشویق افراد برای کسب‌وکارهای تولیدی و ایجاد اشتغال در شهرستان در سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها که انشاء ا... با همکاری مسئولین و سرمایه‌داران بومی این امر نیز امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش واحدهای صنفی مانعی برای رشد واحدهای تولیدی,
,
,
,
,
,
,
,
, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه