اخبار داغ

گزارش دانا از نمود دوباره اختلاف در جبهه اصلاحات؛

اصلاح‌طلبان رادیکال در برابر اصلاح‌طلبان قدرت‌طلب/ بگومگوی سران اصلاحات یا فاتحه‌خوانی زودهنگام نهاد اجماع ساز؟!

اصلاح‌طلبان رادیکال در برابر اصلاح‌طلبان قدرت‌طلب/ بگومگوی سران اصلاحات یا فاتحه‌خوانی زودهنگام نهاد اجماع ساز؟!
اختلافات و بگومگوهای اخیر میان اصلاح طلبان نشان می دهد که به زودی می توان فاتحه نهاد اجماع ساز اصلاحات را خواند؛ نهادی که قرار است یک اردوگاه پراختلاف را منسجم کند، خود دارای اختلافات عمیقی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همین چند روز قبل بود که خبر بحث و بگومگوی انتخاباتی غلامحسین کرباسچی و محسن رهامی (یکی از کاندیداهای اصلاح طلب انتخابات 1400) منتشر و بلافاصله از سوی هر دو نفر آنها تکذیب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

روزنامه شرق حتی در مطلبی با تاکید بر اینکه «اصولگرایان از وحدت اصلاح طلبان می ترسند»، انتشار این خبر را نشانه وضعیت مطلوب اردوگاه اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو و تزلزل وحدت در میان اصولگرایان به دلیل کثرت کاندیداهای احتمالی، معرفی کرد.

,

نیمه شب روز جمعه اما در یک گفت و گوی مجازی با حضور تعدادی از چهره های اصلاح طلب، پرده ای دیگر از اختلافات این گروه سیاسی آشکار شد، به شکلی که در پایان این گفت و گو یکی از چهره های رسانه ای اصلاح طلب، صریحا تصریح کرد که "این بحث ها شکاف جریان اصلاحات را به بدترین شکل ممکن به رخ کشید و باید منتظر نتایج آن در انتخابات آتی باشیم!

,

بازیگران اصلی مناظره مذکور غلامحسین کرباسچی، مصطفی تاجزاده و حمید رضا جلایی پور بودند.

,

کرباسچی در بخشی از این بحث مجازی، اظهارات و اقدامات تاجزاده را یک نوع تک روی خواند که تمام اصلاحات را گرفتار می کند و حرف های وی به حساب همه اصلاح طلبان نوشته می شود.

,

کرباسچی معتقد بود که تاجزاده می تواند اگر مشکلی نیز وجود دارد با هماهنگی دیگر اصلاح طلبان در نظر گرفتن صلاحدید جمعی، اظهارنظر کند.

,

وی همچنین قهر کردن از صندوق را و اقدامی که همراهان فکری تاجزاده در عدم شرکت در انتخابات پیش گرفتند را اقدامی غلط خواند.تاجزاده نیز همراهی 77 چهره اصلاح طلب در تحریم انتخابات را نشانه همراهی جمع کثیری از اصلاح طلبان با افکار خود خواند و کرباسچی را متهم به مغلطه کرد.

,

در سوی دیگر میدان نیز حمیدرضا جلایی پور با کنایه یه لیست کارگزاران در انتخابات مجلس یازدهم، تصریح کرد « حالا خوب است آقای کرباسچی فقط 200 هزار رای آوردین که اینطوری با ما صحبت می کنید!»
با توجه با فضای حاکم بر مناظره این چهره های اصلاح طلب بیان چند نکته قابل توجه خواهد بود:

,
,

1-اصلاح طلبان همواره از یک مشکل اساسی برای جمع شدن در کنار یکدگیر رنج برده اند و آن نیز شیوه و تعامل شان با حاکمیت است؛ طیفی از اصلاح طلبان که سال ها در حکومت دارای مناصب مختلفی بوده (با هر نگاهی) هنوز سعی دارد ارتباط خود را حفظ کند و بخش دیگری که به دلیل وقایعی نظیر فتنه 88، همه چیز را از دست رفته می بیند، سعی می کند به صورت دائمی فضا را تند تر کند.
این دقیقا همان نقطه ای است که کرباسچی با تاجزاده به اختلاف می خورد؛ در واقع دغدغه کرباسچی به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی بیشتر باز ماندن راهی برای بازگشت به قدرت است.

,
,

2-در دیگر سوی ماجرا تعارض جدی طیف های قدیمی تر اصلاحات با یکدیگر است؛ کارگزاران طی سال های گذشته به یک عابر بانک سیاسی برای اصلاح طلبان تبدیل شده و به همین دلیل توانسته مناصب مهمی را در میان اصلاح طلبان اشغال کند؛ تا جایی که چند سال قبل سید محمد خاتمی از منت های مکرر کرباسچی بر سر اصلاح طلبان به دلیل شارژ مالی آنها شدیدا انتقاد کرده بود.
در واقع رابطه طیف اصلاح طلبان نزدیک کارگزاران (حزب اسلامی کار و ...) و اصلاح طلبان دیگر همواره در یک دایره هزینه-فایده تعریف شده است و شکاف ایجاد شده طی سال های اخیر را می توان نمود کم فایده شدن دو طرف برای یکدیگر خواند؛ آنها در کنار یکدیگر دولتی را بر سر کار آورده اند که نمی توانند به هیچ شکلی از عملکرد آن دفاع کنند و به مرور انگشت اتهام به سمت یکدیگر نشانه می روند.

,
,

3- نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیز نمونه بزرگتری از همین گفت و گوی مجازی چند ساعته میان اصلاح طلبان است؛ انتخاب یک فرد نزدیک به کارگزاران می تواند انبار باروت اصلاح طلبان رادیکال را منفجر کند و انتخاب چهره ای نزدیک به اصلاح طلبان قدیمی تر، می تواند شکاف میان دو طیف اصلاح طلب را عمین تر از قبل کند.شاید به همین دلیل است که طی روزهای گذشته، چهره هایی نظیر حسن خمینی در میان اصلاح طلبان زمزمه می شوند تا شاید، فاتحه خوانی برای نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان کمی به تاخیر بیوفتد!

,

حال باید دید اصلاح طلبان در هفته های آینده چه راهکاری برای پرکردن شکاف های عمیق چندین ساله دارند؛ شکاف هایی که دیگر نه با تکرار پر می شود و نه با دوپینگ های سیاسی خارجی.

,

انتهای پیام/ک

,

گزارش از فاطمه کرمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه