اخبار داغ

میراثی گرانبها در جوار قناتی با قدمت هزار ساله؛

آسیاب‌های آبی قنات کلپوک رشتخوار نیازمند بازسازی و ترمیم است

آسیاب‌های آبی قنات کلپوک رشتخوار نیازمند بازسازی و ترمیم است
شهر رشتخوار در گذشته با بهرمندی از ۹ آسیاب به عنوان 'شهر آسیابهای آبی' در خراسان قدیم مطرح بوده است، آسیاب هایی که در امتداد 'رشته قنات کهن کلپوک' این شهر فعال بوده و امروز در پی عدم توجه مسئولان تبدیل به خرابه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ رشتخوار در گذشته با بهرمندی از  ۹ آسیاب به عنوان 'شهر آسیابهای آبی' در خراسان قدیم مطرح بوده است ، آسیاب ها یی  که در امتداد 'رشته قنات قدیمی کلپوک' این شهر  فعال بوده است، هم اینک از این آسیابها تنها 'آساب برج' طی چند سال گذشته مرمت و باسازی شده که آن هم مجدد نیازمند رسیدگی است و دیگر آسیاب های باقیمانده نیز نیازمند باسازی و مرمت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,



مراد زاده شهروند ساکن شهر رشتخوار با اشاره به اینکه شهر رشتخوار دارای پیشنه تاریخی طولانی است، گفت: آسیاب های معروف به آسیاب برج در مسیر قنات کلپوک رشتخوار روایت تلخ نابودی آخرین میراث های هنر کاربردی شهر رشتخوار است که این ورزها نیازمند توجه و رسیدگی در جهت حفظ این میراث با ارزش گران بهای تاریخی است.

 
وی با درخواست از مجموعه میراث فرهنگی رشتخوار، در جهت رسیدگی و همکاری بیشتر در رابطه به این اثار تاریخی، اظهار داشت: هدف ما راه اندازی انجمن مردمی در راستای ترمیم آثار تاریخی در منطقه است، تا انشالله بخشی از مشکلات این حوزه توسط این انجمن مردمی که متشکل از مردم و شهروندان دوستدار میراث فرهنگی است با همکاری با مجموعه میراث فرهنگی رشتخوار مرتفع شود.


این شهروند در ادامه اذعان داشت: ۷ برج دیگر از آسیاب ها در این مسیر وجود دارد، که می تواند با باسازی و فضا سازی درخت کاری و ... در کنار جریان آب قنات کهن کلپوک رشتخوار گردشگران زیادی را به خود جلب کند.



موسوی دیگر شهروند شهر رشتخوار، گفت: مسیرجاده متاسفانه توسط کشاورزان ومالکین بسیارباریک وناهموارشده است ولازم است که کشاورزان محترم وشهرداری واداره راه راهی مناسب وهمواری را جهت احیای این آثار تاریخی آماده سازند.

, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,

وی در ادامه، بیان داشت: باید محدوده آسیای برج مشخص گردد وحصارکشی وفضایی زیبا برای نگهداری وبازدید مردم فراهم گردد.

علی احمدپور شهردار شهر رشتخوار نیز در رابطه با همکاری مجموعه شهرداری در جهت رسیدگی به مجموعه آسیاب های قدیمی آبی شهر رشتخوار، گفت: آسیاب برج یکی از نمادهای تاریخی شهر و شهرستانرشتخوار  در دوران گذشته است که با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی آسیاب برج در گذشته مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و لیکن نظر براینکه متولی نگهداری از ابنیه تاریخی مجموعه میراث فرهنگی می‌باشد و به پاس زحماتی که قبلاً انجام شده و همچنین توجه دوستان هنرمند و حفظ آثار تاریخی شهرداری نیز به وسع خود حاضر به همکاری و مشارکت در راستای بازسازی آن است.

,
,
,



برج آسیاب در  ۱ کیلومتری شمال شهر رشتخوار و از بناهای دوره صفوی است، ساختمان داخلی آسیاب دارای چند اتاق به منظور استراحت آسیابان و انبار گندم بوده است، که در حال حاضر تنها برج آسیاب، بخشیهایی از تنوره و دیوار آن باقی مانده است، پلان برج دایره ای شکل با قطر ۷ متر و در دو طبقه ساخته شده بود، که طبقه دوم آن مسدود و در حال حاضر ارتفاع آن تقریباً ۷/۵ متر است.

, ,
,
,

ورودی آسیاب برج در ضلع جنوبی و آب آن از قنات کلپوک تأمین می شده است، و مصالح بکار رفته در آن سنگ، آجر و ملاط ساروچ می باشد، این مجموعه آسیاب های آبی در محدوده ‘محوطه باستانی چهل ماه’است، قطر برج در قسمت فوقانی حدود پنج متر، ورودی آن در ضلع جنوبی است و در قسمت فوقانی ضلع شمال شرقی و جنوب غربی برج نیز دو طاق نما وجود دارد.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه