شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان چهار محال و بختیاری
ساعت: 14:23 منتشر شده در مورخ: 1400/01/22 شناسه خبر: 1723515
کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

برنامه غذایی متنوع و متعادل، توصیه کارشناسان تغذیه در ماه رمضان

برنامه غذایی متنوع و متعادل، توصیه کارشناسان تغذیه در ماه رمضان
فرشته علایی گفت: ازجمله مواردی که در تغذیه ماه مبارک رمضان باید رعایت شود پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرشته علایی کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ازجمله مواردی که در تغذیه ماه مبارک رمضان باید رعایت شود پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل است.

وی با اشاره به اینکه برنامه غذایی متنوع و متعادل بدین معنا است که انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر ترکیب شود، افزود: همچنین توصیه می‌شود فرد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان به مقدار کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن استفاده کند.

کارشناس تغذیه ادامه داد: رعایت میانه روی با محدود نمودن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی، اصل بسیار مهمی است که باید به صورت ویژه مورد عنایت روزه‌داران قرار گیرد.

علایی عنوان کرد: گروه‌های غذایی براساس محتوی تشکیل دهنده آن‌ها شامل پروتئین، ویتامین و مواد معدنی به ۶ گروه اصل تقسیم بندی می‌شوند، و افراد روزه‌دار باید در سبد تغذیه‌ای خود به تناسب از آن‌ها استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: فرد روزه‌دار باید برای برطرف نمودن نیازهای بدن خود از آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و... استفاده کند.

کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی سحر، افطار و شام تامین می‌شود بنابراین توجه به این سه وعده غذایی بسیار مهم است.

علایی با اشاره به اینکه گروه اول از 6 گروه غذایی ذکر شده در بالا، نان و غلات است، این گروه شامل نان‌ها، برنج، انواع ماکارونی، رشته‌ها، غلات صبحانه، بلغور گندم و بلغور جو است، توصیه کرد: افراد روزه‌دار حداقل نیمی از نان و غلات مصرفی روزانه خود را از سبوس‌ها تامین کنند.

وی دومین مورد از 6 گروه غذایی اصلی و جایگزین آن‌ها را سبزی‌ها عنوان کرد و گفت: این گروه شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن و سایر سبزی‌های برگی، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و... هستند.

کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: گروه سوم میوه ها هستند که شامل انواع میوه‌های فصل، انواع آب میوه طبیعی و بدون شکر افزوده، کمپوت میوه‌ها و میوه‌های خشک است.

علایی تاکید کرد: مصرف مقادیر کافی از غذاهای گروه سبزی‌ها و میوه‌ها در ایام روزه داری با تامین ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C و پیش ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید۱۹ کمک می‌کنند.

وی اضافه کرد: گروه چهارم مواد لبنی هستند، این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ و... می‌شود و باعث تامین کلسیم، فسفر و بخشی از پروتئین، ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامینB2 و B12 می‌شوند.

کارشناس تغذیه گفت: لبنیات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده لذا توصیه می‌شود که مواد لبنی آن هم از نوع کم چرب حتما در لیست غذاهای مصرفی در ماه مبارک رمضان قرار گیرد.

علایی گروه گوشت و تخم مرغ را منبع تامین پروتئین حیوانی و گروه پنجم تغذیه‌ای دانست و تاکید کرد: گروه ششم نیز گروه حبوبات و مغز دانه‌ها شامل نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش و... و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی و... هستند که حتما در ایام روزه داری ماه مبارک رمضان باید استفاده شوند.

وی یادآور شد: با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام شیوع کرونا و لزوم تغذیه صحیح، روزه داران باید مصرف منابع کافی پروتئین اعم از پروتئین‌ها حیوانی و گیاهی را مد نظر قرار دهند، این مواد غذایی عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ را تقویت می‌کنند.

کارشناس تغذیه بیان داشت:  لازم به ذکر است حبوبات منبع سرشار از پروتئین است، این مواد زمانی که همراه با غلات مصرف شوند می‌توانند یک منبع پروتئینی بسیار خوب برای بدن و جایگزینی مناسب برای گوشت، مرغ و ماهی باشند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1723515
ارسال نظر
نظرات