اخبار داغ

مدیر حوزه هنری سیستان و بلوچستان:

استعدادهای ادبی سیستان و بلوچستان زیر خروارها غفلت هدر می‌روند/ قرارگیری ادبیات کودک و نوجوان در حاشیه

استعدادهای ادبی سیستان و بلوچستان زیر خروارها غفلت هدر می‌روند/ قرارگیری ادبیات کودک و نوجوان در حاشیه
مصطفی سیاسر گفت: استعدادهای ادبی سیستان و بلوچستان زیر خروارها غفلت هدر می روند و ادبیات کودک در سیستان و بلوچستان در حاشیه قرار گرفته است و باید گفتمان کودک و کودکی در استان به درستی تعبیر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، مصطفی سیاسر، مدیر حوزه هنری سیستان و بلوچستان ظهر امروز در نشست تخصصی بررسی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سیستان و بلوچستان که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی به صورت برخط با حضور تعدادی از استادان دانشگاه و مسئولان مرتبط در ادارات کل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از متخصصان کشوری حوزه شعر و ادبیات کودک و نوجوان توسط اداره کل کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان برگزار شد گفت: تاکنون ادبیات کودک و نوجوان را در حاشیه دیدیم و سعی نکردیم به عنوان یک حوزه مستقل به آن نگاه کنیم و مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در بدو امر لازم است به خودمان درباره این شاخه در سیستان و بلوچستان تذکر دهیم تا از غفلت بیرون آییم و از این پس روی موضوع حساب بیشتری داشته باشیم و با همکاری هم اتفاقات بهتری را در این حوزه رقم بزنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: از مقدمات لازم برای برنامه ریزی صحیح در حوزه ادبیات کودک و نوجوان توجه به مفهوم و معنای کودکی و گفتمان کودک و کودکی است و یکی از مقدمات تعبیر گفتمان کودکی ناظر به کودک در سیستان و بلوچستان است.

مدیر حوزه هنری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بنابراین می طلبد درباره کودک و کودکی در سیستان و بلوچستان صحبت کنیم، اگر ما درباره گفتمان کودک و کودکی در سیستان و بلوچستان جمع بندی درستی نداشته باشیم طراحی و برنامه ریزی درستی نخواهیم داشت.

سیاسر بیان کرد: دومین نکته اینکه ما باید کارشناسی تخصصی و مستقلی را برای ادبیات کودک در نظر بگیریم، در حوزه هنری و واحد آفرینش های ادبی تلاش هایی شده است، ولی ما نتوانستیم آن گونه که شایسته است ادبیات کودک را مستقل نگاه کنیم و باید در چشم انداز برنامه ریزی، این شاخه را تخصصی و مستقل ببینیم.

وی ادامه داد: نکته سوم استعدادیابی است، اگر می خواهیم گشایشی در این حوزه باشد باید استعدادیابی را در نظر بگیریم، استعدادهای ما زیر خروارها غفلت هدر می روند و ما باید به مدل و الگوی استعدادیابی ادبی در سیستان و بلوچستان فکر کنیم.

مدیر حوزه هنری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حوزه هنری، آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه ها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه مسئول هستند و باید تجربه خود و مباحث کارشناسی را به میدان بیاوریم تا پاسخ مشخصی در این باره رقم بزنیم.
سیاسر گفت: اگر بخواهیم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان توفیق داشته باشیم باید محیط زندگی خود در سیستان و بلوچستان را مدنظر قرار دهیم و به گونه شناسی بافت های جمعیتی توجه کنیم.

وی ادامه داد: ۵۱ درصد جمعیت این استان روستانشین هستند که کودک و نوجوان هم دارند، مناطق کم برخوردار و سکونتگاه های غیررسمی در شهرها داریم که بسیاری از استعدادها و جمعیت ما آن جا زندگی می کنند و بخشی هم در شهرهایی که برخورداری لازم را ندارند بنابراین بر این مبنا باید برنامه ریزی شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه