اخبار داغ

در حاشیه بازدید اخیر از متروی قم؛

آیا مترو قم به ایستگاه بهره برداری نزدیک شده است؟

آیا مترو قم به ایستگاه بهره برداری نزدیک شده است؟
بازهم خبر خوش افتتاح و بهره برداری مترو قم در نیمه سال جاری از سوی مسئولین استان در صدر اخبار قرار گرفت که امیدواریم این بار این خبر به واقعیت برسد و شاهد بهره برداری نه ظاهری از سوی دولت بلکه بهره برداری واقعی این پروژه باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، مترو قم یک سامانه قطار شهری زیرزمینی در شهر قم است که در حال ساخت می‌باشد. این سامانه در ۳ خط طراحی شده که خط ۱ آن با برگزاری مناقصه ساخت در سال ۱۳۸۹ پیمانکاری ساخت آن با مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم‌النبیا رسید. خط ۱ این پروژه در ۲ فاز تعریف شده‌است فاز ۱ از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز ۲ از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت.
شهریور ۹۲ بود که بالاخره دستگاه حفار TBM در مسیر تونل مترو در قسمت قلعه کامکار مستقر شد.
حفاری تونل مترو قم سال ۱۳۹۵ به پایان رسید و آماده سازی خط نخست مترو قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران با ۱۴ ایستگاه کار خود را آغاز کرد.
بیش از یک دهه است که مردم قم در انتظار احداث قطار شهری یا همان مترو هستند؛ مترویی که قرار است نوید زندگی آسانتر و رفت و آمد سریع‌تری برای قمی‌ها باشد که البته بخاطر طولانی شدن عملیاتش ناراحتی‌ها و ناامیدی‌های هم در دل مردم ایجاد کرده‌است.
سال‌ها از آغاز عملیات ساخت مترو قم می‌گذرد و در چند نقطه مهم شهر قم با ایجاد کارگاه‌های عمرانی محدودیت‌هایی را برای کسبه آن مناطق ایجاد کرده و متاسفانه طولانی شدن عملیات عمرانی این پروژه روز به روز مشکلات کسبه را بیشتر کرده است؛ اما باید توجه داشت که این پروژه جزو اولویت‌ها و مهمترین پروژه‌های شهر قم است و به دلیل مشکلات حقوقی و غیره اتمام آن به طول انجامید. با این وجود مسئولان خبر از افتتاح آن در سال جاری می دهند.



بهره برداری از فاز نخست خط یک مترو قم تا ۱۰۰روز آینده
با توجه به این موضوع بهرام سرمست در گفت و گو با خبرنگاران با تقدیر از مسؤولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و قطار شهری قم بیان کرد: خوشبختانه این پروژه فعال است، اما دست اندرکاران وعده داده اند که فاز نخست خط یک مترو قم را تا پایان خرداد ماه سال جاری به بهره برداری برسانند.
وی افزود: به نظر می رسد این پروژه به فعالیت در دو و یا حتی سه شیفت نیاز دارد تا بتواند فاز نخست را در مهلت مقرر تحویل دهد.
استاندار قم با اشاره به تزریق ۴۵۰ میلیارد تومان به این پروژه از محل اوراق مشارکت اظهار کرد: رایزنی برای تأمین واگن های مورد نیاز برای این پروژه در سطح ملی انجام و مقرر شده که این واگن ها به شرط پیشرفت مراحل کار تا پایان خردادماه از سوی قطار شهری مشهد به قطار شهری قم اختصاص یابد.
وی افزود: تأکید داریم که فاز نخست خط یک این پروژه در یک همکاری جدی تر به عنوان یک پروژه مهم و استراتژیک برای شهر قم در پایان خرداد ماه سال جاری به بهره برداری برسد تا ان شاء الله به عنوان یک پروژه ماندگار به مردم تحویل شود.
سرمست در پاسخ به این پرسش که آیا این وعده برای بهره برداری در پایان خرداد ماه واقعا محقق خواهد شد یا خیر بیان داشت: به نظر می رسد که فاز نخست خط یک حداکثر تا پایان دولت فعلی به بهره برداری می رسد.

مسافرگیری فاز نخست مترو قم در نیمه دوم سال جاری
همچنین منصور درویشی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت انعکاس تلاش های انجام شده در اعماق زمین های قم برای پیشرفت پروژه قطار شهری اظهار کرد: این پروژه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است و در طول این ۱۱ سال، با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است.
وی اضافه کرد: به هر حال در هر پروژه ای بویژه این پروژه مهم و عظیم، مسائل و مشکلاتی وجود دارد، اما باید گفت عزم همه مسؤولان و دست اندرکاران پروژه قطار شهری قم جزم است تا فاز نخست خط یک این پروژه را تا پایان خرداد ماه سال جاری به مرحله تست گرم برسانند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم سپس به برخی مشکلات بر سر راه این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: بحث های مربوط به تملک و جا به جایی ها و همچنین تأمین ارز مورد نیاز و دیگر منابع، برخی از مشکلات پروژه قطار شهری قم بوده است، بویژه آن که برخی تجهیزات قطار شهری بومی سازی نشده و مجبور به تأمین آن از خارج از کشور هستیم که البته با توجه به تحریم ها، این تأمین با مشکلاتی مواجه بوده و حتی برخی خریدها نیز محقق نشده است.
درویشی ادامه داد: راه اندازی فاز نخست خط یک قطار شهری قم بدون مشکل مالی پیگیری می شود و همت همه مسؤولان آن است تا آن را به سرانجام برسانند.
وی افزود: البته برخی مشکلات در امور مربوط به قراردادها وجود دارد، بویژه آن که برخی از این قراردادها مربوط به سال های قبل است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: با وجود همه مشکلات باید اذعان کرد که پیگیری این پروژه همچنان به صورت یک کار فعال در جریان است و به پیش می رود.
وی ابراز امیدواری کرد فاز نخست خط یک مترو قم در خرداد ماه سال جاری و با حضور مسؤولان و اصحاب رسانه به مرحله تست گرم برسد.
درویشی اضافه کرد: البته پس از مرحله تست گرم، سه تا ۶ ماه مرحله آزمایشی این فاز سپری خواهد شد تا بتواند به مرحله مسافرگیری برسد و ان شاء الله شاهد آغاز خدمات رسانی مترو قم به مردم باشیم.



پیشرفت مترو قم بستگی به تملک ها و تزریق منابع مالی دارد
اسدالله حاجی زمانی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که خوشبختانه روند این پروژه در سال ۱۳۹۹ روند مناسبی بوده است اظهار کرد: امیدواریم با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه پروژه قطار شهری قم در سال گذشته، این روند در سال جاری نیز تداوم یابد.
وی ابراز امیدواری کرد که تداوم این روند بویژه با تزریق مستقیم منابع نقدی به گرم و برق دار شدن فاز نخست خط یک مترو قم در پایان خرداد ماه سال جاری بینجامد.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی مؤسسه حراء قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپس درباره اظهارنظر استاندار قم در ضرورت کار دو و یا حتی سه شیفت در پروژه قطار شهری قم خاطرنشان کرد: چنان چه به این امر نیاز باشد، آن را اجرایی می کنیم، ضمن آن که تقاضای فعلی این است که برای تحقق بهره برداری از فاز نخست خط یک مترو قم بر اساس زمان بندی پایان خرداد ماه، به تزریق مستقیم منابع نقدی نیاز داریم که امید است با عنایت مسؤولان استان انجام شود.
حاجی زمانی فاز نخست خط یک مترو قم را شامل ۶ کیلومتر ریل گذاری و همچنین افتتاح دو ایستگاه دانست و اذعان کرد: باید گفت روند تملک ها و منابع مالی است که سرعت پروژه را تعیین می کند، البته همان گونه که گفته شد این پروژه در سال گذشته روند خوبی را طی کرد و امید است این روند در سال جاری هم تداوم داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اعتبار لازم برای تجهیزات فاز نخست خط یک مترو قم گفت: این فاز به ۱۵۰ میلیارد تومان جهت تأمین تجهیزات نیاز دارد، البته قراردادهای مربوط به تجهیزات مترو قم به صورت یکپارچه منعقد می شود.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی مؤسسه حراء قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه یادآور شد: امیدواریم با تأکید مسؤولان استان و شهر مقدس قم، بحث املاک و همچنین تزریق مستقیم منابع مالی به این پروژه تسریع شود تا بتوانیم بر اساس زمان بندی مطرح شده، فاز نخست خط یک مترو قم را تا پایان خرداد ماه به مرحله گرم و برق دار شدن برسانیم.

این خبر برای مردم قم مخصوصا برای کسبه ای که در محدوده اجرای این پروژه قرار دارند و از تمام مشکلات به وجود آمده ناراضی هستند بسیار خوب می باشد اما اینجا این سوال پیش می آید آیا این وعده و افتتاح هم مانند افتتاح های قبل خواهد بود یا نه؟
از طرفی در صحبت های مسئولین این نتیجه گرفته شد که دولت در تلاش است تا افتتاح این پروژه را به نام خود حتی با حرکت اندک قطار شهری ثبت کند مانند برخی پروژه ها در برخی دولت ها که افتتاح می شد اما بعد از چند روز به علت تعمیرات و پیشرفت و.... بسته می شد. در هر حال امیدواریم این پروژه هر چه سریعتر به بهره بردار برسد.



انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   قم فردا، , قم فردا, قم فردا, ،, مترو قم یک سامانه قطار شهری زیرزمینی در شهر قم است که در حال ساخت می‌باشد. این سامانه در ۳ خط طراحی شده که خط ۱ آن با برگزاری مناقصه ساخت در سال ۱۳۸۹ پیمانکاری ساخت آن با مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم‌النبیا رسید. خط ۱ این پروژه در ۲ فاز تعریف شده‌است فاز ۱ از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز ۲ از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت.
شهریور ۹۲ بود که بالاخره دستگاه حفار TBM در مسیر تونل مترو در قسمت قلعه کامکار مستقر شد.
حفاری تونل مترو قم سال ۱۳۹۵ به پایان رسید و آماده سازی خط نخست مترو قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران با ۱۴ ایستگاه کار خود را آغاز کرد.
بیش از یک دهه است که مردم قم در انتظار احداث قطار شهری یا همان مترو هستند؛ مترویی که قرار است نوید زندگی آسانتر و رفت و آمد سریع‌تری برای قمی‌ها باشد که البته بخاطر طولانی شدن عملیاتش ناراحتی‌ها و ناامیدی‌های هم در دل مردم ایجاد کرده‌است.
سال‌ها از آغاز عملیات ساخت مترو قم می‌گذرد و در چند نقطه مهم شهر قم با ایجاد کارگاه‌های عمرانی محدودیت‌هایی را برای کسبه آن مناطق ایجاد کرده و متاسفانه طولانی شدن عملیات عمرانی این پروژه روز به روز مشکلات کسبه را بیشتر کرده است؛ اما باید توجه داشت که این پروژه جزو اولویت‌ها و مهمترین پروژه‌های شهر قم است و به دلیل مشکلات حقوقی و غیره اتمام آن به طول انجامید. با این وجود مسئولان خبر از افتتاح آن در سال جاری می دهند.



بهره برداری از فاز نخست خط یک مترو قم تا ۱۰۰روز آینده
با توجه به این موضوع بهرام سرمست در گفت و گو با خبرنگاران با تقدیر از مسؤولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و قطار شهری قم بیان کرد: خوشبختانه این پروژه فعال است، اما دست اندرکاران وعده داده اند که فاز نخست خط یک مترو قم را تا پایان خرداد ماه سال جاری به بهره برداری برسانند.
وی افزود: به نظر می رسد این پروژه به فعالیت در دو و یا حتی سه شیفت نیاز دارد تا بتواند فاز نخست را در مهلت مقرر تحویل دهد.
استاندار قم با اشاره به تزریق ۴۵۰ میلیارد تومان به این پروژه از محل اوراق مشارکت اظهار کرد: رایزنی برای تأمین واگن های مورد نیاز برای این پروژه در سطح ملی انجام و مقرر شده که این واگن ها به شرط پیشرفت مراحل کار تا پایان خردادماه از سوی قطار شهری مشهد به قطار شهری قم اختصاص یابد.
وی افزود: تأکید داریم که فاز نخست خط یک این پروژه در یک همکاری جدی تر به عنوان یک پروژه مهم و استراتژیک برای شهر قم در پایان خرداد ماه سال جاری به بهره برداری برسد تا ان شاء الله به عنوان یک پروژه ماندگار به مردم تحویل شود.
سرمست در پاسخ به این پرسش که آیا این وعده برای بهره برداری در پایان خرداد ماه واقعا محقق خواهد شد یا خیر بیان داشت: به نظر می رسد که فاز نخست خط یک حداکثر تا پایان دولت فعلی به بهره برداری می رسد.

مسافرگیری فاز نخست مترو قم در نیمه دوم سال جاری
همچنین منصور درویشی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت انعکاس تلاش های انجام شده در اعماق زمین های قم برای پیشرفت پروژه قطار شهری اظهار کرد: این پروژه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است و در طول این ۱۱ سال، با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است.
وی اضافه کرد: به هر حال در هر پروژه ای بویژه این پروژه مهم و عظیم، مسائل و مشکلاتی وجود دارد، اما باید گفت عزم همه مسؤولان و دست اندرکاران پروژه قطار شهری قم جزم است تا فاز نخست خط یک این پروژه را تا پایان خرداد ماه سال جاری به مرحله تست گرم برسانند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم سپس به برخی مشکلات بر سر راه این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: بحث های مربوط به تملک و جا به جایی ها و همچنین تأمین ارز مورد نیاز و دیگر منابع، برخی از مشکلات پروژه قطار شهری قم بوده است، بویژه آن که برخی تجهیزات قطار شهری بومی سازی نشده و مجبور به تأمین آن از خارج از کشور هستیم که البته با توجه به تحریم ها، این تأمین با مشکلاتی مواجه بوده و حتی برخی خریدها نیز محقق نشده است.
درویشی ادامه داد: راه اندازی فاز نخست خط یک قطار شهری قم بدون مشکل مالی پیگیری می شود و همت همه مسؤولان آن است تا آن را به سرانجام برسانند.
وی افزود: البته برخی مشکلات در امور مربوط به قراردادها وجود دارد، بویژه آن که برخی از این قراردادها مربوط به سال های قبل است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: با وجود همه مشکلات باید اذعان کرد که پیگیری این پروژه همچنان به صورت یک کار فعال در جریان است و به پیش می رود.
وی ابراز امیدواری کرد فاز نخست خط یک مترو قم در خرداد ماه سال جاری و با حضور مسؤولان و اصحاب رسانه به مرحله تست گرم برسد.
درویشی اضافه کرد: البته پس از مرحله تست گرم، سه تا ۶ ماه مرحله آزمایشی این فاز سپری خواهد شد تا بتواند به مرحله مسافرگیری برسد و ان شاء الله شاهد آغاز خدمات رسانی مترو قم به مردم باشیم.



پیشرفت مترو قم بستگی به تملک ها و تزریق منابع مالی دارد
اسدالله حاجی زمانی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که خوشبختانه روند این پروژه در سال ۱۳۹۹ روند مناسبی بوده است اظهار کرد: امیدواریم با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه پروژه قطار شهری قم در سال گذشته، این روند در سال جاری نیز تداوم یابد.
وی ابراز امیدواری کرد که تداوم این روند بویژه با تزریق مستقیم منابع نقدی به گرم و برق دار شدن فاز نخست خط یک مترو قم در پایان خرداد ماه سال جاری بینجامد.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی مؤسسه حراء قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپس درباره اظهارنظر استاندار قم در ضرورت کار دو و یا حتی سه شیفت در پروژه قطار شهری قم خاطرنشان کرد: چنان چه به این امر نیاز باشد، آن را اجرایی می کنیم، ضمن آن که تقاضای فعلی این است که برای تحقق بهره برداری از فاز نخست خط یک مترو قم بر اساس زمان بندی پایان خرداد ماه، به تزریق مستقیم منابع نقدی نیاز داریم که امید است با عنایت مسؤولان استان انجام شود.
حاجی زمانی فاز نخست خط یک مترو قم را شامل ۶ کیلومتر ریل گذاری و همچنین افتتاح دو ایستگاه دانست و اذعان کرد: باید گفت روند تملک ها و منابع مالی است که سرعت پروژه را تعیین می کند، البته همان گونه که گفته شد این پروژه در سال گذشته روند خوبی را طی کرد و امید است این روند در سال جاری هم تداوم داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اعتبار لازم برای تجهیزات فاز نخست خط یک مترو قم گفت: این فاز به ۱۵۰ میلیارد تومان جهت تأمین تجهیزات نیاز دارد، البته قراردادهای مربوط به تجهیزات مترو قم به صورت یکپارچه منعقد می شود.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی مؤسسه حراء قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه یادآور شد: امیدواریم با تأکید مسؤولان استان و شهر مقدس قم، بحث املاک و همچنین تزریق مستقیم منابع مالی به این پروژه تسریع شود تا بتوانیم بر اساس زمان بندی مطرح شده، فاز نخست خط یک مترو قم را تا پایان خرداد ماه به مرحله گرم و برق دار شدن برسانیم.

این خبر برای مردم قم مخصوصا برای کسبه ای که در محدوده اجرای این پروژه قرار دارند و از تمام مشکلات به وجود آمده ناراضی هستند بسیار خوب می باشد اما اینجا این سوال پیش می آید آیا این وعده و افتتاح هم مانند افتتاح های قبل خواهد بود یا نه؟
از طرفی در صحبت های مسئولین این نتیجه گرفته شد که دولت در تلاش است تا افتتاح این پروژه را به نام خود حتی با حرکت اندک قطار شهری ثبت کند مانند برخی پروژه ها در برخی دولت ها که افتتاح می شد اما بعد از چند روز به علت تعمیرات و پیشرفت و.... بسته می شد. در هر حال امیدواریم این پروژه هر چه سریعتر به بهره بردار برسد.
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, بهره برداری از فاز نخست خط یک مترو قم تا ۱۰۰روز آینده,
,
,
,
,
,
,
, مسافرگیری فاز نخست مترو قم در نیمه دوم سال جاری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, پیشرفت مترو قم بستگی به تملک ها و تزریق منابع مالی دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه