اخبار داغ

نقشه ایران قرمز شد؛

ویروس جهش یافته و بیماری های روحی؛ بحران به توان ۲/ چگونه از سلامت روان خود در دوران کرونا محافظت کنیم؟

ویروس جهش یافته و بیماری های روحی؛ بحران به توان ۲/ چگونه از سلامت روان خود در دوران کرونا محافظت کنیم؟
پیک چهارم کرونا آغاز شده، بیماری که عوارض آن به ضرر‌های مالی و جانی خلاصه نمی شود، بلکه این ویروس چموش بیشترین تاثیر خود را بر سلامت روان افراد گذاشته است که با توجه به نکاتی می توان از این بحران رهایی یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل عصرهامون؛ پیک چهارم کرونا آغاز شده و طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت منحنی بیماری و بستری بیماران در کشور، رو به فزونی است و شاهد خیز شتابنده عمودی از بیماران سرپایی هستیم و هفته آینده خیز سنگین تری را شاهد خواهیم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

 
آری شرایط بحرانی است، اما زمانی بحرانی تر می شود که این ماجرا بر سلامت روان مردم نیز تاثیر بگذارد، به طور قطع توجه به نکات بهداشتی و رعایت پروتکل ها، همراه با حفظ روحیه کمک می کند تا هم شاهد کاهش آمار مبتلایان باشیم و هم بر اثرات منفی این بیماری فائق آییم و دچار بیماری ها و عوارض روحی و روانی در دوران پسا کرونا نشویم.
 
مردم نباید فراموش کنند همان گونه که سلامتی جسم مهم است، سلامت روان نیز اهمیت دارد و شاید درصد اهمیتش بیشتر هم باشد، بنابراین باید به گونه ای رفتار کنیم تا از این امتحان با صبر و شکر سربلند بیرون بیاییم.
 
نکات کلیدی برای حفظ سلامت روان و تقویت روحیه
 
در همین راستا حسینعلی شیرازی، مشاور و روانشناس در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اگر می خواهید پیک چهارم زودتر فروکش کند، باید نگذاریم بیمار شویم، از سویی هم توجه به برخی راهکارها و نکات کلیدی برای حفظ سلامت روان و تقویت روحیه در ایام شیوع این بیماری می تواند کمک کند.
 
وی ادامه داد: نتایج تست هر چه باشد، فرد دارای علائم باید خود را مبتلا بداند و از دیگران دور بماند، به خصوص سریع تحت درمان بگیرد، در اطرافتان هرکس ادعا می کند حساسیت دارد، سرماخورده است و ... باور نکنید و از وی دور بمانید.
 
این روانشناس افزود: مردم به هیچ عنوان به ملاقات بیماران، شب نشینی مسافرین، دورهمی ها و تجمعات نروند. این موارد خطرآفرین است، کارهای اشتباهمان را توجیه نکنیم، نه مراسم عروسی، نه مراسم عزا و نه هیچ تجمعی در این روزها ایمن نیست، خطر بیخ گوش هر تجمعی است.

راهکاری جز پیشگیری نیست
 
وی گفت: نگوییم چرا مردم را از امورات منع می کنیم، چراکه راهکاری جز پیشگیری نیست، در مبارزه با این ویروس چموش هرگاه درمان قطعی داشت و واکسیناسیون کامل داشتیم، می توانیم بازگشایی ها را بدون نگرانی داشته باشیم.
 
شیرازی ادامه داد: اگر در نزدیکان و دوستانتان کسی را دارید که نزدیکانشان به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته اند، به صورت مجازی دائم با او ارتباط بگیرید تا آسیب نبیند، نزدیکترین مرکز درمانی 16 یا 24 ساعته محل زندگی تان را بشناسید و به دیگران معرفی و اگر علائم مشکوک داشتید به این مراکز مراجعه کنید.

به شایعات توجه نکنید
 
وی اضافه کرد: از دستور پزشکان برای بستری نترسید، به شایعات توجه نکنید و خیرخواهی آن ها را قبول کنید که بستری می تواند از وخامت شما پیشگیری کند، از تست دادن نترسید، چند صد هزار نفر مثل شما مبتلا بوده اند، خوب شده و زندگی کرده اند، مراقبت ها را کنار نگذارید.
 
این مشاور گفت: به هیچ عنوان تا پزشک یا مراقب سلامتتان نگفته از دستورات دارویی دیگران تبعیت نکنید. شرایط بیماری شما با دیگران یکسان نیست، دستورات طب سنتی معتبر می تواند در بهبودی شما تاثیرگزار باشد اما باید در کنارش درمان های اولیه زیر نظر پزشک را بگیرید.
 
وی افزود: به فکر عذاب وجدان مبتلا کردن دیگران باشید و اگر علائم مشکوک داشتید از دیگران دور بمانید، تهویه هوای منزل را جدی بگیرید، حتی اگر فرد مبتلا به کرونا در منزل ندارید، هوا گرم شده و باید پنجره ها باز باشد.

سلامت روانتان مهم است...
 
شیرازی اظهار کرد: در محل کار با همکارانتان به هیچ عنوان ارتباط کلامی نزدیک و طولانی نداشته باشید، به محض مطلع شدن از ابتلای فردی که طی چند روز آتی ارتباط نزدیک با وی داشتید، سریع خود را از دیگران دور کنید تا هفت روز بعد وضعیت ابتلایتان مشخص شود.
 
وی اضافه کرد: اگر علائم کرونا داشتید و تست دادید و تستتان منفی شد، به نتیجه تست تکیه نکنید، بنا بر توصیه پزشک درمان را شروع کنید، اولویت علائم است تا نتیجه تست، اگر در اقوام و دوستانتان پرستار، پزشک یا مراقب سلامت یا هر کدام از کادر بهداشت و درمان را دارید، از آنها مشورت بگیرید و به توصیه هایشان توجه کنید.
 
این روانشناس ادامه داد: به سلامت کودکان و گروه های مسن و آسیب پذیر توجه کنید، آنها را نترسانید، اگر مبتلا شدند به آنها روحیه بدهید و نگذارید ترس قربانی شان کند، با وجود ممنوعیت رفت و آمد اگر در نزدیکی محل خانه تان جای بسیار خلوت و بدون رفت و آمد است، بدون مواجهه با کسی چند دقیقه روزانه پیاده روی کنید.

وی تاکید کرد: به اخبار مجازی نامعتبر توجه نکنید، کانال ها و پیج های منتشر کننده اخبار ترسناک و کذب را دنبال نکنید، سلامت روانتان مهم است.  امیدواری باعث می شود که روحیه بهتری داشته باشیم و روحیه قوی، سیستم ایمنی ما را تقویت می کند.

دمیدن امید در جامعه

به گفته شیرازی، ماندن در خانه در روزهای کرونایی به معنی دمیدن امید در جامعه و نشانه بلوغ اجتماع ایرانی، زنده ماندن زینت های زندگی، کمک به اقتصاد سلامت و بهترین و شگفت انگیزترین کاری است که آمار را به شدت پایین می آورد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت قرمز شاید برای بـعضی از ما قابل درک نـباشد اما بهتر است همگان بدانند که در چنین شرایطی بهترین واکسن بر علیه کرونا ماندن در خانه و حفظ روحیه و سلامت روان است.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
, نکات کلیدی برای حفظ سلامت روان و تقویت روحیه, نکات کلیدی برای حفظ سلامت روان و تقویت روحیه,
,
,
,
,
,
,
,
, راهکاری جز پیشگیری نیست, راهکاری جز پیشگیری نیست,
,
,
,
,
,
, به شایعات توجه نکنید, به شایعات توجه نکنید,
,
,
,
,
,
,
,
, سلامت روانتان مهم است..., سلامت روانتان مهم است...,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه