اخبار داغ

سرنخ رونق تغییر کاربری اراضی کشاورزی در چاه‌های غیرمجاز مشهد؛

آب‌فروشی حیات روستا‌های مشهد را به خطر انداخت

آب‌فروشی حیات روستا‌های مشهد را به خطر انداخت
برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی مشهد توسط تانکرهای آب‌رسان برای مجتمع‌سازی در اراضی کشاورزی اطراف شهر مشهد علاوه بر تسهیل‌گری درروند افزایش باغ ویلای غیرمجاز باعث برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و فرونشست اراضی اطراف قنات‌ها و چاه‌های روستایی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی مشهد توسط تانکرهای آب‌رسان برای مجتمع‌سازی در اراضی کشاورزی اطراف شهر مشهد علاوه بر تسهیل‌گری درروند افزایش باغ ویلای غیرمجاز باعث برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و فرونشست اراضی اطراف قنات‌ها و چاه‌های روستایی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در وضعیتی که روستاییان اطراف مشهد به دلیل عدم برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی برای توسعه و پشتیبانی از کشاورزان خرد روستایی، زمین‌های کشاورزی خود را بانفوذ زمین‌خواران در پوشش مشاورین املاک برای فروش گذاشته‌اند، تأمین آب ساخت‌و‌ساز در اراضی کشاورزی صدمه‌ای دوچندان به اقتصاد و حیات روستاییان زده است.

,

در بیشتر موارد، پدیده آب فروشی توسط خود روستاییان انجام می‌شود چراکه غفلت مسئولان در پیگیری مشکلات و معضلات اقتصادی روستا‌های اطراف مشهد مخصوصاً در بخش کشاورزی این افراد را مجبور کرده است تا دارایی‌های حیاتی‌شان را که اصل روستا بر آن‌‌‌ها استوارشده است را به تاراج بگذارند.

,

رونق آب‌فروشی، تسهیل‌گری تغییر کاربری اراضی کشاورزی اطراف مشهد

, رونق آب‌فروشی، تسهیل‌گری تغییر کاربری اراضی کشاورزی اطراف مشهد,

در این رابطه محمدرضا قوسیان، مدیر امور اراضی کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: تأمین آب یکی از چالش‌های مهم در بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت‌وساز ویلای غیرمجاز است که تا چندی پیش همین عامل از افزایش سرعت زمین‌خواری در اطراف شهر مشهد ممانعت می‌کرد.

,

وی افزود: با توجه به اینکه شبکه تأمین آب در مناطق قرمز شهرستان مشهد در بحث تغییر کاربری وجود ندارد ولی روزبه‌روز تعداد باغ ویلاهای غیرمجاز این مناطق افزایش پیدا می‌کند.

,

سرقت سرمایه روستاییان با برداشت غیرمجاز آب

, سرقت سرمایه روستاییان با برداشت غیرمجاز آب,

مدیر امور اراضی کشاورزی خراسان رضوی اذعان داشت: اخیراً شغل کاذبی تحت عنوان آب فروشی در اطراف شهر مشهد باب شده است که افرادی که اشراف کامل بر چاه‌های آب اطراف شهرستان مشهد دارند با تدابیر خاص نسبت به سرقت آب از چاه اقدام می‌کنند.

,

سرنخ رونق تغییر کاربری اراضی کشاورزی در چاه‌های غیر مجاز مشهد

, سرنخ رونق تغییر کاربری اراضی کشاورزی در چاه‌های غیر مجاز مشهد,

وی افزود: ویلا سازی در اراضی کشاورزی و آب فروشی در این مناطق رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و افزایش آمار هرکدام به دیگری رونق می‌بخشد.

,

قوسیان خاطرنشان کرد: باید چاه‌های اراضی کشاورزی که درگذشته برای آبیاری کشاورزی از آن‌ها آب برداشت‌شده است در سامانه‌ای ثبت شود تا پس از پایان فعالیت کشاورزان در مناطقِ اطراف، چاه مذکور پلمپ شود.

,

85 درصد آب ساخت‌و‌ساز باغ‌ویلاها از چاه‌های کشاوری است

, 85 درصد آب ساخت‌و‌ساز باغ‌ویلاها از چاه‌های کشاوری است,

وی افزود: بیش از 85 درصد از باغ‌ویلاهای غیرمجاز اطراف مشهد فاقد بهره‌مندی از شبکه توزیع آب بوده و توسط برداشت آب غیرمجاز از چاه روستاها و اراضی کشاورزی  آب موردنیاز خود را تأمین می‌کنند.

,

مدیر امور اراضی کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: اگر جلوی برداشت غیرمجاز آب از چاه‌های کشاورزی و قنات‌های روستایی گرفته شود، تغییر کاربری دیگر در خراسان رضوی معنایی نداشته و تأمین فضای زندگی و تفریح فاقد آب شرب هیچ صرفه اقتصادی برای افراد ندارد.

,

سودای آبادی در امتداد ویلا‌سازی باید از سر روستاییان بیرون شود

, سودای آبادی در امتداد ویلا‌سازی باید از سر روستاییان بیرون شود,

وی افزود: روستاییان اطراف مشهد باید از مخاطرات طولانی‌مدت فروش اراضی کشاورزی و آب قنات به افراد سودجو آگاه شوند چراکه تغییر 30 درصد تغییر کاربری‌ها با تعامل روستاییانی صورت می‌گیرد که در پی افزایش قارچ گونه باغ ویلای مجلل در روستایشان سودای آباد شدن محل زندگی‌شان را در سردارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه