اخبار داغ

دانا بررسی کرد؛

وجود مشکل در ثبت سفارش نهاده‌ها، برخلاف ادعای وزارت جهاد/ آیا التهاب به بازار مرغ باز خواهد گشت؟

وجود مشکل در ثبت سفارش نهاده‌ها، برخلاف ادعای وزارت جهاد/ آیا التهاب به بازار مرغ باز خواهد گشت؟
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: نرسیدن نهاده‌های دامی جدید به واحدهای تولید کننده مرغ، احتمال افزایش دوباره قیمت این محصول در هفته‌های آینده را افزایش می‌دهد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در شرایطی که در هفته‌های ابتدایی سال قبل، به دلیل کاهش جدی مصرف مرغ تحت تاثیر شیوع کرونا، صحبت از امحای جوجه‌های یک روزه در برخی واحدهای تولیدی مطرح بود، در نیمه دوم سال گذشته کاهش تولید و بر هم خوردن نظم بازار باعث شد قیمت این محصول افزایش قابل توجهی را تجربه کند و مرغ در بازار آزاد به شدت گران شود.

هرچند دولت تلاش کرد با عرضه مرغ با قیمت دولتی، بخشی از تقاضای موجود را مدیریت کند اما به نظر می‌رسد که محدود بودن این ظرفیت و البته صف‌های طولانی برای خرید این مرغ در دوره شیوع کرونا، باعث شده این شیوه از تنظیم بازار نیز خود به معضلی جدید تبدیل گردد.

از سوی دیگر در سال‌های گذشته، برای تامین نیازهای داخلی، نهاده‌های دامی به کشور وارد شده و بخش زیادی از خوراک مرغداران از طریق واردات تامین شده است. به منظر مدیریت قیمت‌ها، دولت این نهاده‌ها را در فهرست ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی قرار داده و با وجود انتقادهای بخش خصوصی حتی در سال جاری نیز این روند را ادامه داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛,
,
,
,
,

واردات نهاده‌های دامی در حوزه تامین ارز به مشکل خورده است

با این حال، هم‌اکنون به نظر می‌رسد نه تنها در حوزه تامین ارز موردنیاز برای واردات این اقلام، هنوز اما و اگرهایی به جای خود باقی است که حتی در جریان واردات این نهاده‌ها نیز مشکلاتی ادامه دارد.

, واردات نهاده‌های دامی در حوزه تامین ارز به مشکل خورده است, واردات نهاده‌های دامی در حوزه تامین ارز به مشکل خورده است,
,
,


به گزارش راه دانا؛ حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفتگویی با اشاره به کاهش تولید و عرضه جوجه گفت: در حال حاضر،  واحد‌های مرغداری، با قیمت ۶ هزار تومان، یعنی ۱۸۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب هم قادر نیستند جوجه‌های‌شان را تامین کنند و این مشکل، هم موجب کمبود و هم باعث گرانی قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ برای واحد‌های مرغدار می‌شود.

,
, راه دانا؛, حبیب اسدالله نژاد,

صادرات غیر قانونی مشکل گرانی و بالا بردن هزینه جوجه ریزی را به دنبال داشته

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان این که در فروردین برای تولید ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه برنامه ریزی شده بود گفت: در همین بازه زمانی بالاتر از این هدف تعیین شده مرغ تولید شده است، اما نبود برنامه ریزی برای مازاد تولید، واحد‌های مرغداری را مجبور کرد از ترس زیان، بدون توجه به بازار داخل، هرچه می توانند صادرات غیر قانونی انجام دهند.

او افزود: در شرایطی که ۲۳ روز از فروردین گذشته عملا به عددی که نیاز را مرتفع می‌کند، برای تامین مرغ کشور، نرسیدیم و آمار جوجه ریزی تا به امروز کمتر از ۸۰ میلیون قطعه است که اگر با همین شرایط پیش برویم در فروردین حدود ۱۵ میلیون قطعه جوجه از نیاز بازار عقب خواهیم بود و ممکن است در نیمه دوم اردیبهشت شاهد کمبود و التهاب در بازار باشیم.

 اسدالله نژاد با تاکید بر لزوم جلوگیری از صادرات غیرقانونی و بسته شدن راه‌های خروج و قاچاق گفت: متولی موضوع وزارت جهاد کشاورزی و صمت هستند و نیرو‌های امنیتی و قضایی هم می‌توانند کمک کنند و بر اساس آخرین اطلاعات، با دستوراتی که صادر شده حجم قاچاق به کشور‌های همسایه، کاهش یافته است.

, صادرات غیر قانونی مشکل گرانی و بالا بردن هزینه جوجه ریزی را به دنبال داشته, صادرات غیر قانونی مشکل گرانی و بالا بردن هزینه جوجه ریزی را به دنبال داشته,
,
,
,
,
,
,

امکان تکرار مجدد مشکلات، در بازار مرغ وجود دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ کاوه زرگران، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز هشدار داد که با تعلل به وجود آمده در واردات نهاده‌ها، مشکلات بازار ادامه خواهد داشت و لازم است با برنامه ریزی اقدام به برداشتن موانع نموده تا مجددا شاهد تکرار مشکلات به وجود آمده نباشیم.

, امکان تکرار مجدد مشکلات، در بازار مرغ وجود دارد, امکان تکرار مجدد مشکلات، در بازار مرغ وجود دارد,
,
, راه دانا؛ , کاوه زرگران,


وی گفت: به دلیل وجود بوروکراسی دولتی، واردات نهاده‌ها توسط بخش‌خصوصی مختل شده و احتمالاً وضعیت تولید مرغ در هفته‌های آتی دچار مشکل خواهد شد. ۲۰ اسفندماه تاکنون به دلیل جابه‌جایی اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی، هیچ ثبت‌سفارشی در حوزه نهاده‌ها انجام نشده و حتی برخی محموله‌هایی که وارد شده نیز به دلیل نقص مدارک و مشخص نبودن نهاد متولی، امکان پهلوگیری و تخلیه نیافته‌اند.

,
,


زرگران با بیان اینکه تامین نهاده‌ها و واردات آن مانند گذشته در شرایط معمول به سر نمی‌برد ادامه داد: به دلیل مشکلات و بوروکراسی‌هایی که دولت ایجاد کرده، واردات نهاده‌ها با موانعی مواجه شده‌است؛ نمونه بارز این مانع‌تراشی آن است که از حدود یک ماه گذشته به دلیل جابه‌جایی اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی هیچ ثبت سفارشی در حوزه نهاده‌ها انجام نشده و این توقف یک ماهه در روند ثبت سفارش، آثار خود را در ماه‌های آینده نشان خواهد داد.

,
,


صحبت‌های زرگران در حالی مطرح شده که آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته از وضعیت دپو کالاهای وارداتی به گمرک نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از واردات کالاهای اساسی به کشور به نهاده‌های دامی اختصاص داشته و دپو قابل توجهی نیز در گمرکات از این کالاها وجود دارد و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز دلیل این عدم ترخیص را از دولت مورد بررسی قرار داده بود.

,
,


در بین اقلام کالاهای اساسی وارد شده با ارز ٤٢٠٠ تومان، سه مورد مربوط به غذای دام و طیور است، شامل ذرت، جو و سویا که آمار گمرک نشان می‌دهد این سه قلم به عنوان نهاده‌های تولید مرغ و گوشت در سال گذشته، وارداتی بیش از ۱۳ میلیون تن به ارزش بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار داشته است که ۵۸ درصد وزن و ۳۱ درصد ارزش کل واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی را در بر می‌گیرد.

,
,


بر اساس این گزارش بالغ بر ۹.۷ میلیون تن ذرت، بیش از ۱.۸ میلیون کنجاله سویا و بالغ بر ۱.۸ میلیون تن جو واردات انجام شده است. اما این سه قلم در بین کالاهای موجود در گمرک نیز همواره حجم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد؛ بطوری که بر اساس آخرین آمار تا اواسط فروردین ماه امسال از موجودی ۴.۱ میلیون تنی کالاهای اساسی بیش از سه هزار تن جو و ۶۰۳ هزار تن سویا است.

مشکل ثبت سفارش در حوزه نهاده‌ها پا برجاست

,
,
,
, مشکل ثبت سفارش در حوزه نهاده‌ها پا برجاست, مشکل ثبت سفارش در حوزه نهاده‌ها پا برجاست,


بررسی خبرنگار راه‌دانا؛ نشان می‌دهد سایت ثبت سفارش در چند روز اخیر باز شده ولی هیچ ثبت سفارشی هنوز از سوی وزارت جهاد تائید نشده است و فقط پرونده‌ها ارجاع می‌شود. شایان ذکر است زمانی که ثبت سفارش باز می‌شود اما تائید پرونده انجام نمی‌گیرد یعنی عملاً ثبت سفارش بسته است.

,
, راه‌دانا,


قبل از تعطیلات نوروزی نیز این موضوع از سوی انجمن‌های تخصصی اعلام شده بود که ثبت سفارش متوقف شده، ولی مسئولان به آن توجه نکردند. باید بدانیم، ثبت سفارش یکی از مراحل انجام واردات است و آثار آن فوراً در بازار مشخص نمی‌شود و مدتی در حدود یک ماه تا ۴۵ روز طول می‌کشد تا نتایج این تأخیردر ثبت سفارش اثر خود را در بازار  نشان دهد.

,
,


اینکه در این جابجایی و تفویض وظایف، وزارت جهاد کشاورزی در حوزه ثبت سفارش سردرگم است و بازار را در حوزه نهاده‌های دامی با مشکلات بسیاری مواجه کرده است قابل توجیه نیست و بی شک زیان آن به زودی در سفره‌های مردم دیده خواهد شد.

,
,

وزارت جهاد کشاورزی، پیگیر حل مشکل است

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ عباس معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره توقف ثبت نهاده‌های دامی گفت: ثبت سفارش نهاده‌های دامی متوقف نشده بلکه در مقطعی وزارت صمت این کار را انجام می‌داد و هم اکنون ادامه این کار را وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد.

, وزارت جهاد کشاورزی، پیگیر حل مشکل است, وزارت جهاد کشاورزی، پیگیر حل مشکل است,
,
, راه دانا, عباس معروفان,


وی افزود: ثبت سفارش‌ها در همان سامانه‌ای که وزارت صمت انجام می‌دهد هم اکنون در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود و وزارت کشاورزی پیگیری و برنامه ریزی های بعدی آن را انجام می‌دهد، ضمن اینکه تمام ثبت سفارش‌هایی که از وزارت صمت به وزارت جهاد منتقل شده، بررسی و امور مربوط به آن انجام خواهد شد.

,
,


این مقام مسئول در وزارت کشاورزی افزود: در این فاصله به دلیل تعطیلات ایام نوروز، بانک مرکزی برای ثبت سفارش‌ها تخصیص ارز انجام نداده که این مساله مورد اعتراض همگان است و در جلسه‌ای در این زمینه با حضور نماینده بانک مرکزی تصمیم گرفته شد از هفته جاری تخصیص ارز مجددا شروع شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ اکنون باید در انتظار بنشینیم و ببینیم وعده‌های وزارت کشاورزی اجرایی خواهد شد یا مثل وعده‌ها و قول مسئولان وزارت صمت از یاد خواهد رفت و افزایش قیمت جدیدی به مردم تحمیل خواهد شد.

انتهای پیام/ط
 

,
,
,
, راه دانا,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه