اخبار داغ

گزارشی از مشکلات روستای فولادمحله؛

جوانان روستایی در آرزوی مسکن/ عمران و آبادانی روستاها در بن بست اشرافی گری مدیران استانی

جوانان روستایی در آرزوی مسکن/ عمران و آبادانی روستاها در بن بست اشرافی گری مدیران استانی
بازگشت روستائیان از شهرها به زادگاه خود یا همان مهاجرت معکوس، شعاری است که همواره آقایان مسئول آن را سر می‌دهند و از آن به‌عنوان هدف خود سخن می‌گویند؛ اما باید پرسید که برای روستاهای استان سمنان چه اقدامی انجام داده‌اند؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، فولاد محله یا آن‌طور که مردمش می‌گویند پولاد محله یک روستای بسیار زیبا در ۵۰ کیلومتری شمال مهدی‌شهر به سمت مازندران و در بخش شهمیرزاد است. روستایی که دامداری و کشاورزی قوت غالب مردمش را تأمین می‌کند اما سال‌ها است که مشکلات متعدد به حضور جوانان در این روستا ضربه وارد می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

کمبود امکانات اولیه در یک روستا با بیش از چهار هزار نفر جمعیت ثابت و هفت هزار نفر جمعیت غیرثابت را نمی‌شود به‌حساب کمبود پول و اعتبار گذاشت. آن هم روستایی که با اولین شهر نزدیک خود یعنی شهمیرزاد بیش از 40 کیلومتر فاصله دارد.

,

بازگشت روستائیان از شهرها به زادگاه خود یا همان مهاجرت معکوس، شعاری است که همواره آقایان مسئول آن را سر می‌دهند و از آن به‌عنوان هدف خود سخن می‌گویند؛ اما باید پرسید که برای روستاهای استان سمنان چه اقدامی انجام داده‌اند که امروز حرف از مهاجرت معکوس می‌زنند.

,

روستایی که بیش از 40 کیلومتر با نزدیک‌ترین شهر به خود فاصله دارد، آن هم با جاده‌ای روستایی و دوطرفه و دو گردنه برف‌گیر که زمستان‌ها شاهد مشکلات تردد در آن هستیم، ولی با همه این حرف ها جوانان آن روستا تمایل دارند که در روستا بمانند ولی با نبود مسکن ومشکلات مختلف رفاهی در روستا روبرو می شوند.

,

در همین خصوص یکی از مخاطبین مرآت از روستای فولاد محله در باب مشکلات مسکن در قالب طرح توسعه آتی(ذخیره مسکن)که برای دریافت مجوز به دستور مدیر کل بنیاد مسکن نیاز دارد و مخالفت های که از سوی ادارات مختلف می شود مطرح کرد که در همین خصوص خبرنگار مرآت با مسئولین روستایی و استانی به گفتگو پرداخت.

, مرآت ,

موازی کاری های دهیاری و بنیاد مسکن در خصوص مجوز ساخت مسکن

, موازی کاری های دهیاری و بنیاد مسکن در خصوص مجوز ساخت مسکن,

پرویز ایمانی رئیس شورای اسلامی روستای فولاد محله در گفتگو با مرآت در خصوص مشکلات مختلف روستای فولاد محله گفت: در این روستا سالیان سال است با مشکل بالا آمدن آب مواجه هستیم ولی اقدامی صورت نمی گیرد.

, مرآت ,

ایمانی با بیان اینکه خیابان ها وکوچه های این روستا نیازمند به آسفالت است، تصریح کرد: نیاز است بنیاد مسکن در این خصوص ورود پیدا کند و در آسفالت کردن معابر عمومی به ما یاری رساند.

,

رئیس شورای اسلامی روستای فولاد محله در خصوص موازی کاری های دهیاری و بنیاد مسکن در خصوص مجوز ساخت مسکن عنوان کرد: برای صدور مجوز نیاز هست هم دهیاری اقدام کند و هم بنیاد تمام مردم روستا بر این باورند اگر اختیار کامل به دهیاری داده بشود برای گرفتن مجوز کار آسان تر می شود.

,

وی با اشاره به مشکل مسکن جوانان روستا در قالب توسعه آتی( ذخیره مسکن) مطرح کرد: در سال 91 در طرح جامع هادی زمین های زیادی را در قالب طرح توسعه آتی قرار دادند ولی الان جهاد کشاورزی موافقت نمی کند برای صدور مجوز ودلیل آن را هم این است که زمین های کشاورزی تبدیل به مسکونی نشود.

,

 اجازه تغییر کاربری داده نمی شود

,  اجازه تغییر کاربری داده نمی شود,

هادی طاهری فولادی دهیار روستای فولاد محله در گفتگو با مرآت  نیز درباره مشکلات فولاد محله اظهار کرد: جوانان زیادی تمایل دارند در روستا زندگی کنند و این جوانان نیاز به مسکن دارند و همه منتظر تعیین وضعیت زمین ها می باشند ولی متاسفانه اجازه تغییر کاربری داده نمی شود.

, مرآت ,

طاهری در خصوص طرح توسعه آتی تشریح کرد: از اسم این طرح مشخص است طرح توسعه اتی یا (ذخیره مسکونی) که در این طرح باید طبق قانون حداقل های ساخت را مجوز دهند و تغیر کاربری حداقل برای 50متر صادر شود ولی این اتفاق نمی افتد.

,

دهیار روستای فولاد محله در خصوص درخواست های مکرر اهالی روستا برای مجوز ساخت مطرح کرد: این طرح با حضور نمایندگان مختلف از جهاد و بنیاد مصوب شده است و زمین های قبلا مجوز داده شده است ولی هم اکنون هیچ مجوزی را برای ساخت نمی دهند این باعث معضل بزرگی برای جوانان روستای شده است.

,

وی در خصوص پیگیری های دهیاری در این خصوص اعلام کرد: در حال حاضر در حال بازنگری طرح هادی هستیم و ما افزایش محدوده هم درخواست داریم و ما پیگیریم که در بازنگری طرح حداقل مجوز ساخت به مالک داده شود.

,

دهیار روستای فولاد محله در خصوص بودجه که بنیاد مسکن باید در روستا خرج عمران و آبادانی کند بیان کرد: متاسفانه سالیان سال است از این بودجه در روستا محروم هستیم و کوچه ها و معابر اصلی روستا بدون آسفالت هستند.

,

کارشناسنان به علت وضع موجود اراضی با درخواستهای جدید مخالفت کردند

, کارشناسنان به علت وضع موجود اراضی با درخواستهای جدید مخالفت کردند,

علیرضا فلاحی مدیر کل بنیاد مسکن استان سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت درباره این موضوع گفت: طرح هادی روستای فولاد محله در سال 1391 تهیه شده که مدت زمان اعتبار آن ده سال است.

, مرآت ,

فلاحی با اشاره به اینکه در زمان تهیه این طرح و پیدا کردن پتانسیل های روستا بخشی از اراضی اطراف روستا با کاربری توسعه آتی پیشنهاد و مصوب شده است بیان کرد: در طی دوره طرح حسب نیاز روستا و درخواست متقاضیان موضوع تغییر کاربری از توسعه آتی به مسکونی در کمیسیون مغایرتهای غیر اساسی طرح های هادی مطرح شده و تعداد زیادی از پرونده های مذکور به تصویب رسیده است.

,

مدیر کل بنیاد مسکن استان سمنان با بیان اینکه در جلسه کارشناسی کمیسیون تعدادی از اعضای جلسه بدلیل شرایط وضع موجود اراضی با درخواستهای جدید مخالفت کرده که منتهی به بازدید میدانی با حضور اعضای اصلی کمیته شد، تصریح کرد:  برای آن بخش از اراضی که شرایط تغییر کاربری را دارند اقدامات لازم صورت پذیرد.

,

بنیاد مسکن، پروانه ساخت مسکن در محدوده روستا را می دهد

, بنیاد مسکن، پروانه ساخت مسکن د, ر محدوده روستا را می دهد,

سیدحسن میرعماد رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت نیز درخصوص ساخت مسکن در روستا تصریح کرد: در محدوده روستا، بنیاد مسکن پروانه ساخت می دهند.

, مرآت ,

میرعماد با اشاره به کشاورزی بودن زمین ها خاطر نشان کرد: در زمین های کشاورزی برای ساخت خانه باغ بر اساس کمیسیون تبصره ساخت اگر شرایط لازم برای ساخت داشته باشد مجوز  داده می شود.

,

حال جای سوال است که مردم این روستا تا کی باید نظاره گر تصمیمات هر اداره باشند و هر اداره مانند توپ آنها را پاسکاری کنند، شاید وقت آن رسیده که متولیان با اجرای طرح هایی ضربتی فریاد رس این روستاییان باشند تا مشکلاتی بزرگ تر گریبانگیر مردم و مسئولان نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه