شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان کرمان
ساعت: 10:25 منتشر شده در مورخ: 1400/01/24 شناسه خبر: 1724084
در گفتگو با کارشناس ارشد تغذیه بررسی شد؛

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان
سحر فلاحی گفت: بهتر است که روزه را با یک لیوان آب ولرم، چای کم رنگ و یا شیر کم چرب همراه با چند دانه خرما، کشمش، مویز و ترکیباتی که قند طبیعی دارند باز شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سحر فلاحی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان و با تأکید بر اینکه روزه فریضه ای الهی است، گفت: با توجه به اینکه در دوران شیوع کرونا قرار گرفته ایم، ممکن است برخی استرس این مسئله را داشته باشند که گرفتن روزه تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد؛ بنابراین باید تغذیه مناسب را در این ماه در نظر بگیریم.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه هر چه تغذیه در این ماه مناسب تر باشد، تأثیر روزه بر سلامتی بدن بهتر خواهد بود، عنوان کرد: روزه گرفتن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که البته منظور از بیان این موضوع تغذیه صحیح است که در طول ماه مبارک رمضان ما نباید آن را با گرسنگی و کم خوری بیش از حد اشتباه بگیریم.

وی ادامه داد: اگر ما گرسنگی زیادی را تحمل کنیم و در طول ماه رمضان مواد غذایی که نیاز بدن است به ما نرسد، قطعا دچار کمبود مواد مغذی می شویم و چنانچه این امر رخ دهد، قطعا روزه برای سلامتی ما مفید نخواهد بود.

فلاحی ابراز کرد: در ماه رمضان علاوه بر اینکه می توانیم از فرصت معنوی جهت تقویت روح خود استفاده کنیم؛ از نظر پزشکی نیز فرصتی برای افراد ایجاد می شود که می تواند بدن خود را بازسازی کند و چربی های اضافه ای که طی چند ماه در بدن خود ذخیره کرده اند را از بین ببرند.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی افزود: چنانچه نکات مربوط به تغذیه در ماه رمضان را رعایت کنیم، قطعا روزه گرفتن برای ما لذت بخش خواهد بود و در این ایام کمتر احساس ضعف، خستگی و بی حالی داریم و می توانیم کارهای روزمره خود را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در طول ماه رمضان بهتر است که روزه را با یک لیوان آب ولرم، چای کم رنگ و یا شیر کم چرب همراه با چند دانه خرما، کشمش، مویز و ترکیباتی که قند طبیعی دارند باز شود و بعد از باز کردن روزه به دستگاه گوارش ده دقیقه فرصت دهیم تا بتواند خود را بازسازی کند و بعد از ده دقیقه یک وعده سبک شبیه صبحانه را به عنوان وعده افطار استفاده کنیم.

فلاحی ادامه داد: در وعده افطار بهتر است از وعده های کم حجم مانند نان، پنیر، خیار، گوجه و به همراه گردو و همچنین سوپ سبک و مقداری گوشت سفید استفاده شود؛ همچنین مناسب است که پس از افطار به فاصله دو ساعت شام صرف شود.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با تأکید بر اینکه توصیه داریم که وعده افطار و شام با هم ادغام نشود، اظهار کرد: به ویژه برای افرادی که روزه اولی و نوجوان هستند این امر تأکید می شود و چنانچه می خواهید دچار کمبود مواد مغذی نشوید، بهتر است وعده شام از افطار فاصله داشته باشد.

وی گفت: وعده شام نیز بهتر است سنگین نباشد و از پروتئین هایی که موجب تقویت سیستم ایمنی و سلامت گوارش می شوند، استفاده شود در این وعده بهتر است از خوراک عدسی، لوبیا و .. سبزیجات، گوشت سفید بخار پز یا کباب پز شده، لبنیات کم چرب همچون ماست و دوغ خانگی کم نمک استفاده شود.

فلاحی عنوان کرد: افراد در این ماه در مصرف زلوبیا و بامیه زیاده روی نکنند چرا که قند این ماده خوراکی، قند ساده است و شکر موجب اضافه وزن و چاقی می شود؛ این در حالی است که یکی از اهداف روزه در طول ماه مبارک رمضان، تعدیل وزن است و چنانچه بخواهیم از مواد غذایی خیلی شیرین و نوشیدنی گازدار استفاده کنیم، قطعا از هدفمان دور خواهیم شد.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی افزود: علاوه بر این وجود روغنی که در پخت این شیرینی ها و نشانسته ای که در آنها وجود دارد، موجب آسیب رساندن به دستگاه گوارش می شود؛ بنابراین بهتر است مصرف این دسته مواد غذایی کنترل شده باشد.

وی با اشاره به اینکه بهتر است بین وعده افطار تا سحر چند میوه خورده شود، تصریح کرد: از میوه های فصلی همانند هندوانه، سبزیجات همچون کاهو و خیار که آب زیادی دارند، می توان استفاده کرد تا آب بدن را فراهم کند؛ همچنین بهتر است قبل از خواب یک لیوان شیر کم چرب خورده شود چرا که این میزان پروتئین موجب خواب آرام فرد می شود.

فلاحی با بیان اینکه خوردن وعده سحری بسیار مهم است، ابراز کرد: افرادی که در طول روز بیرون از خانه هستند، به ویژه افرادی که شاغل هستند و تحرک دارند و می خواهند در پایان روز توان فیزیکی و فکری شان از دست نرود باید سحری را بخورند.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: وعده سحری باید همانند وعده ناهار باشد؛ می توان برنج همراه با مخلوط حبوبات، برنج با خورش های کم چرب و کم نمک، گوشت سفید و ماست کم چرب در این وعده مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: کسانی که عنوان می کنند اگر شب قبل وعده سنگینی را بخورند، دیگر نیاز نیست، سحری بخورند، اشتباه است و وعده سحری حتما باید خورده شود؛ چرا که هر چه ساعات گرسنگی بیشتر باشد، ناخودآگاه بدن تخلیه می شود و فرد آسیب می بیند و از سوی دیگر ممکن است این نظر وجود داشته باشد که اگر سحری زیاد خورد شود، فرد کمتر گرسنه می شود؛ این در حالی است که این اقدام موجب بی حالی، ضعف و افت قند خون در ساعات اولیه روز می شود.

فلاحی خاطر نشان کرد: در ایام ماه رمضان کم آبی بدن آثار سویی می تواند ایجاد می کند؛ بنابراین باید سعی شود که در بین وعده افطار تا سحر مصرف مایعات صورت گیرد و در این خصوص می توان از شربت های کم شیرین، شربت تخم شربتی، گلاب، عرق نعناع، خاکشیر و ... استفاده شود.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1724084
ارسال نظر
نظرات