اخبار داغ

گزارشی از شلوغی صف های نان در بجنورد؛

تنور داغ کرونا در صف های نان/فروش آرد و نان خارج از شبکه، دلیل صف های طولانی نانوایی ها

تنور داغ کرونا در صف های نان/فروش آرد و نان خارج از شبکه، دلیل صف های طولانی نانوایی ها
سال گذشته بارها گرانی یا کمبود کالاهای اساسی مردم را مجبور به ایستادن در صف هایی می کرد که در ایام کرونا خطر سلامتی آنها را تهدید می کرد، از اواخر سال گذشته شلوغی نانوایی ها نیز به این صف ها اضافه شده و برای مردم دردسر ساز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش پایگاه خبری بجنا، نان جزو لاینفک سفره‌ خانواده‌های ایرانی است و کمتر خانواده ای پیدا می شود که در وعده های غذایی اش نان استفاده نکند، سیاست کنترل قیمت نان، یکی از اهداف اساسی دولت است تا به وسیله آن، نارضایتی مردم از نرخ افسارگسیخته تورم و مشکلات معیشتی را کنترل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , پایگاه خبری بجنا, ،,

این در حالی است که شلوغی های اخیر صف های نان و مشکلات مردم در خرید نان بخصوص در ایام عید نوروز نارضایتی های فراوانی را به دنبال داشته است. نکته قابل توجه این است که در شرایط کنونی که به علت گسترش ویروس کرونا وضعیت شهرستان قرمز شده است این تجمعات باعث به خطر افتادن سلامتی مردم می شود، صف ها با قوت باقی هستند و جای خالی نظارت ها همچنان برای مردم دردسر ساز می شوند.

,

 

,

نان به جای نهاده های دامی خوراک دام می شود

, نان به جای نهاده های دامی خوراک دام می شود, نان به جای نهاده های دامی خوراک دام می شود,

رضا قاسمیان مدیر عامل اتحادیه صنف نانوایان در گفتکو با خبرنگار پایگاه خبری بجنا، علت اصلی صف های طولانی نانوایی را این گونه بیان داشت: در سال های گذشته ۲۰درصد از سهمیه آرد نانوایان کسر شد و روند افزایش جمعیت استان در سال های اخیر و همچنین مهاجرت از استان های دیگر موجب افزایش سرانه مصرف نان شد.

, پایگاه خبری بجنا,

وی افزود: با توجه به تورم و افزایش قیمت سایر کالاهای اساسی خانوار و با توجه به قیمت پایین نان،این کالا به قوت اصلی بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است و همچنین قیمت پایین نان در مقایسه با قیمت نهاده های دامی موجب آن شده است تا دامداران برای خوراک دام خود از نان استفاده کنند. 

,

قاسمیان گفت: فصل کشاورزی نیز مزید بر علت شده است به سبب آن که در این فصل هیچ آردی به واحدهای روستایی اضافه نشده و باعث آن شده است تا نان به تعداد زیاد از شهر به روستا برده شود. 

,

این مقام مسئول ادامه داد: یکی دیگر از علل کمبود آرد، سهمیه برابری است که در 6ماه اول سال به اندازه 6ماه دوم سال در نظر گرفته می شود و این عامل باعث کسری آرد می شود و اگر فکری برای آن نشود  قطعا صف های بیشتری را مشاهده خواهیم کرد. 

,
مدیر عامل اتحادیه صنف نانوایان با اشاره به سرانه کم آرد در مرکز استان اظهارکرد:  باید سهمیه آرد بجنورد افزایش پیدا کند در حال حاضر در بجنورد تعداد ۱۵۷ واحد نانوایی یارانه ای و ۷۴ واحد نیمه یارانه ای داریم و همچنین ۵۷ واحد یارانه ای در بخش گرمخان و ۹۷واحد یارانه ای در بخش مرکزی داریم، در مجموع با تعداد واحدهای خشکه پزی ۴۲۸واحد در شهرستان داریم.
,
 
,
قاسمیان افزود: در سطح شهرستان واحدهایی را داریم که قابلیت پخت شبانه روزی را دارند که متاسفانه دیگر به این صورت فالیت نمی کنند و اگر بتوانیم از ظرفیت این واحدهای نانوایی به صورت شبانه روزی استفاده کنیم، تاثیر زیادی در کاهش صف های طولانی نان دارد.
,

 

,

فروش آرد خارج از شبکه

, فروش آرد خارج از شبکه, فروش آرد خارج از شبکه,
قاسمیان با اشاره بر فروش آرد خارج از شبکه اظهار داشت: افزایش قیمت حاملهای انرژی، افزایش قیمت خمیرمایه، افزایش ۴۰ درصدی قیمت حق بیمه و افزایش قیمت اجاره بها باعث آن شده است تا نانوا به اجبار مجبور به فروش آرد خارج از شبکه بشود.
,
 
,
وی تصریح کرد: همچنی مشاهده شده است که از واحدهای روستایی آرد به داخل شهر نیز وارد می شود. اگر نرخ نان متناسب با میزان تورم باشد  مطمئنا مصرف نان نیز نهادینه می شود و این ارزانی نان موجب شلوغی صف های نان شده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه سال گذشته با بیش از ۱۲ واحد نانوایی متخلف برخورد شده و تعدادی نیز پلمپ شدند، خاطرنشان کرد: نانوایان نیز به ناچار، به این تخلفات روی می آورند. نانوایی ها سطح شهر اکثرا استیجاری هستند و قادر به پرداخت اجاره نیستند تعدادی از نانوایان نیز به سبب این مشکلات قصد واگذاری و یا تعطیلی واحد نانوایی را داشتند. 
,

 

,

به ازای هر نفر 9ونیم کیلوگرم آرد در ماه توزیع می شود

, به ازای هر نفر 9ونیم کیلوگرم آرد در ماه توزیع می شود, به ازای هر نفر 9ونیم کیلوگرم آرد در ماه توزیع می شود,
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی نیز در گفتکو با خبرنگار پایگاه خبری بجنا، گفت: سرانه مصوب آرد به ازای هر نفر ۷ و نیم کیلو گرم در ماه بین واحدهای نانوایی باید توزیع شود اما در استان، به ازای هر نفر ۹ و نیم کیلوگرم در ماه بین واحدهای نانوایی توزیع کردیم که به ازای هر نفر ۲کیلوگرم اضافه بر مصرف سرانه کشوری توزیع شد.
,
 
,
سید جلال موسوی با اشاره به اینکه از نظر میزان سرانه آرد جزء استان چهارم در کشور هستم، اظهارداشت: در فروردین ماه  ۱۰۰ تن آرد اضافه بر سرانه بین شبکه توزیع شد و همچنین در اواسط فروردین ماه نیز ۴۰تن آرد توزیع شد  و بنا بر درخواست فرماندار شیروان مبنی بر شلوغی نانوایی های سطح شهرستان ۱۰ تن نیز در این شهرستان توزیع شد.
,
 
,
وی افزود: متاسفانه آرد در بازار آزاد بسیار فراوان یافت می شود و همچنین بالا بودن قیمت نهاده های دامی باعث آن شده است تا دامداران به خرید نان برای خوراک دام خود روی بیاورند و این طمع را در نانوا به وجود می آورد تا به جای آنکه هزینه های کارگر و پخت نان را بدهد آرد را در بازار آزاد با قیمت بالاتری به فروش برساند. 
,
 
,
موسوی گفت: متاسفانه در ایام عید تعدادی از واحدهای نانوایی آرد را خارج از شبکه به فروش رساندند و یا پس از تبدیل آرد به نان به صورت آزاد به فروش رساندند و یا تعطیلی خودسرانه ای داشتند که این عوامل موجب صف های طولانی نانوایی ها شد و در حال حاظر شهرستان شیروان برای تهیه نان با مشکلاتی روبرو هستند. 
,
 
,
این مقام مسئول افزود: خوشبختانه تعداد نانوایی ها به ازای جمعیت شهرستان زیاد است که به ازای هر ۶۰۰نفر یک واحد نانوایی فعالیت می کند.
,
 
,
مدیرکل غله خدمات بازرگانی خراسان شمالی با اشاره به فروش آرد خارج از شبکه اظهار داشت: چندین بار آرد خارج از شبکه به فروش رفته و مشاهده شده است و با متخلفین برخورد شده است همچنین فروش آرد خارج از شبکه، به استان های دیگر و بالعکس از استان های دیگر به داخل استان مشاهده شده است. آرد هر استانی در استان های دیگر توزیع نمی شود که اگر رویت شود قاچاق محسوب می شود. 
,
 
,
موسوی خاطرنشان کرد: در استان خراسان شمالی سرانه مصرف گندم بین ۱۱ تا ۱۲هزار تن در ماه است.
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه