اخبار داغ

در سایه ویروس منحوس کرونا؛

ماه رمضان قمی ها با یک حسرت دوساله شروع می شود

ماه رمضان قمی ها با یک حسرت دوساله شروع می شود
با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و از جمله ایران امسال دومین سال است که مردم قم نمی‌توانند در محفل باشکوه ترتیل خو انی قرآنی حرم حضور فیزیکی پیدا کنند و با حسرت پای گیرنده های تلویزیون رأس ساعت 14:45 دل های خود را روانه حرم بانوی آب و آینه می کنند و با نوای قاریان قرآن را در منزل تلاوت می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   قم فردا، با آغاز ماه مبارک رمضان محافل جزء خوانی دسته جمعی در سراسر کشور برپا می شود یکی از این محافل باشکوه و معنوی که توجه ملی و بین المللی را به خود جلب کرده و مورد استقبال واقع شده است جزء خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) می باشد که به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع قرآنی جهان از آن یاد می شود که علاوه بر شبکه استانی نور از شبکه های سراسری از جمله شبکه 3 و همچنین شبکه های بین المللی نیز پخش می شود.

ماه رمضان که شروع می شد حال و هوای شهر قم زیباتر می شد برنامه ها روی ساعت 14:45 دقیقه تنظیم می شد از جای جای شهر و بلکه از برخی نقاط کشور که به قم نزدیک بودند روانه بارگاه کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیه می شدیم تا با نوای قاریان خوش صدا یک جزء از قرآن را کنار یکدیگر بخوانیم حال هوای ترتیل خوانی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیه قابل توصیف نیست فقط باید از نزدیک دید و از نزدیک حس کرد حال و هوای بهشتی و زمزمه روزه‌دارانی که با عشق قرآن نازل شده بر قلب محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را  تلاوت می کنند.

ترتیل خوانی قم الگویی برای کشور و جهان اسلام

تلاوت دسته جمعی قرآن کریم در روزهای ماه مبارک رمضان سنت حسنه‌ای است که سابقه 27 ساله در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دارد و از آن به عنوان اولین محفل جمع خوانی قرآن کریم در جهان اسلام یاد می‌شود و در این سال‌ها نیز الگویی برای سایر اماکن مقدس هم ایران و هم کشورهای دیگر شده است.



 چندین ماه قبل از ماه رمضان جلسات کارشناسی مختلف برگزار می‌شود و قاریان ارزیابی شده و در نهایت با تصویب و تأیید شورای عالی قرآن و تلاوت برای حضور در مراسم ماه رمضان منتخب می‌شوند هر روز ۵ قاری منتخب مراسم ترتیل یک جزء را حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌کنند و می توان گفت هر سال  حدود ۱۰۰ قاری در طول ماه مبارک رمضان در محافل قرآنی حرم حضرت معصومه(س) حضور دارند، همچنین در آغاز این مراسم نکات تفسیری برای مخاطبین ارائه می‌شود.

از قم شروع شد و دیگران یاد گرفتند

رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن که پیش از ماه مبارک رمضان سال 98 برگزار شد در جمع قاریان، مناجات‌خوانان و مدیحه‌سرایان قرآنی نیز به این مسئله اشاره کرده و  فرمودند: من وقتی می‌بینم در تلویزیون این کاری که در ماه رمضان‌ها در مشهد و قم و در خیلی از شهرهای دیگر راه افتاده است که جمع می‌شوند داخل صحن و یک جزء از قرآن را می‌خوانند، همه گوش می‌کنند، واقعاً لذّت می‌برم -که از قم هم این کار شروع شد، دیگران هم یاد گرفتند- خیلی کار خوبی است.

اما با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و از جمله  ایران امسال دومین سال است که مردم قم نمی‌توانند در این محفل باشکوه قرآنی حضور فیزیکی پیدا کنند و با حسرت فقط  می توانند پای گیرنده های تلویزیون رأس ساعت 14:45 دل های خود را روانه حرم بانوی آب و آینه کنند و با نوای قاریان قرآن را در منزل تلاوت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, ،,
,
,
,
, ترتیل خوانی قم الگویی برای کشور و جهان اسلام,
,
,
,
, ,
,
,
,
, از قم شروع شد و دیگران یاد گرفتند,
,
,
,
,




ثواب قرائت جمعی قرآن

مسلم در صحیح خود و ابو داوود از ابوهریره روایت کرده‌اند که پیامبر ( صلی‌الله علیه وسلم) فرمودند: گروهی در خانه‌ای از خانه‌های خداوند جمع نمی‌شوند که کتاب الله را بخوانند و آن را میان خود مدارسه نمایند مگر آنکه آرامش بر آنان نازل می‌شود و رحمت آنان را در بر می‌گیرد و ملائکه آن‌ها را فرو می‌پوشانند و الله آنان را نزد کسانی که پیش اویند یاد می‌کند.

دعای دسته جمعی

از جمله سفارشات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در خصوص نحوه‌ی دعا کردن، دعای دسته‌جمعی است. در دیگر روایات که تعداد آن کم نیست سفارش به جمع شدن مؤمنین در دعا نیز شده است و به این گونه که امام صادق(ع) می فرماید: اگر چهل نفر جمع نمی شوند و خداوند را نمی خوانند در مسأله ای مگر این که خداوند دعای آنان را مستجاب می کند و اگر چهل نفر نباشند و چهار نفر ده مرتبه خداوند را بخوانند دعای آنان مستجاب خواهد شد و گرنه یک نفر چهل مرتبه خداوند را بخواند خداوند دعای او را مستجاب می کند. و در روایتی آمده است که خداوند به حضرت عیسی وحی کرد و فرمود: ای عیسی(ع) به مؤمنان نزدیک شو و به آنان بگو همراه تو مرا بخوانند.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: ما اجتمع اربعة رهط قط علی امر واحد فدعوا (الله) الا تفرقوا عن اجابة؛ هیچ‌گاه چهار نفر فراهم نیامدند و برای مطلبی به درگاه خدا دعا نکردند، مگر اینکه با اجابت آن دعا از هم پراکنده شدند»

و در حدیثی دیگر می‌فرمایند: «کان ابی اذا حزبه امر جمع النساء و الصبیان ثم دعا و امنوا؛ هرگاه امر دشوار و ناگواری برای پدرم پیش می‌آمد زنان و کودکان را گرد می‌آورد و سپس دعا می‌کرد و آن‌ها آمین می‌گفتند»

,
, ,
,
, ثواب قرائت جمعی قرآن,
,
,
,
, دعای دسته جمعی,
,
,
,
,
,
,


,
, ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه