اخبار داغ

گردشگری سرخس جانی تازه نگرفت؛

چالش تکراری بودجه؛ علت تأخیر در ساخت باغ ایرانی- اسلامی بابا لقمان سرخس

چالش تکراری بودجه؛ علت تأخیر در ساخت باغ ایرانی- اسلامی بابا لقمان سرخس
خرداد سال ۱۳۹۸ بود که موضوع ساخت باغ ایرانی- اسلامی در آرامگاه بابا لقمان شهرستان سرخس مطرح و پیگیری‌ها از سوی مسئولان برای ساخت این باغ آغاز شد، اما ساخت این پروژه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات شروع نشده به حاشیه رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، خرداد سال ۱۳۹۸ بود که موضوع ساخت باغ ایرانی- اسلامی در آرامگاه بابا لقمان شهرستان سرخس مطرح و پیگیری‌ها از سوی مسئولان این شهرستان برای ساخت این باغ آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ساخت باغ ایرانی- اسلامی در این آرامگاه خواسته دیرینه مردم شریف سرخس برای ساماندهی این بنای تاریخی ارزشمند است.

,

در این راستا ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ قراردادی بین آستان قدس رضوی و اداره کل میراث فرهنگی امضا و سه هکتار از اراضی اطراف این آرامگاه برای اجرای طرح باغ ایرانی- اسلامی به میراث فرهنگی واگذار شد؛ اقدامی که حداقل دو سال برای تحقق آن زمان گذاشته شد.

,

اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی برای ساماندهی محوطه اطراف بابا لقمان اقدام به تهیه طرح باغ ایرانی- اسلامی و تصویب آن در شورای فنی استان کرده بود و اجرای این طرح مستلزم واگذاری سه هکتار از اراضی اطراف این بنا به میراث فرهنگی بود.

,

 

,

, ,

با وجود قول مسئولان استانی و شهرستانی برای شروع ساخت این باغ، اما از خردادماه ۱۳۹۸ این موضوع با چالش بودجه مواجه شد و عملاً ساخت آن به حاشیه رفت؛ اکنون که دو سال از قول مسئولان برای شروع ساخت این باغ می‌گذرد و عملاً هیچ اتفاقی درباره ساخت آن نیفتاده علت را از مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرخس جویا شدیم.

,

ساخت باغ ایرانی- اسلامی بابا لقمان نیازمند ردیف اعتبار ملی است

, ساخت باغ ایرانی- اسلامی بابا لقمان نیازمند ردیف اعتبار ملی است, ساخت باغ ایرانی- اسلامی بابا لقمان نیازمند ردیف اعتبار ملی است,

سید مجید حسینی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با عذرخواهی از مردم این شهرستان برای تأخیر در اجرای طرح محوطه‌سازی آرامگاه بابا لقمان موسوم به باغ ایرانی- اسلامی بابا لقمان‌ اظهار کرد: اجرای این طرح با توجه به ابعاد و ویژگی‌های خاص آن با اعتبارات محدود استانی امکان‌پذیر نیست و اجرای این طرح اعتبار ملی نیاز دارد.

,

وی تصریح کرد: آبان سال ۹۹ از طریق نماینده سرخس در مجلس مکاتبه‌ای با وزارت میراث فرهنگی انجام شد و برای اجرای این طرح ردیف اعتبار ملی درخواست شد.

,

حسینی ضمن تشکر و قدردانی از توجه نماینده سرخس در مجلس به این طرح بزرگ گردشگری بیان کرد: موضوع پیگیری شده و مقرر شده در اعتبارات سال ۱۴۰۰ برای بابا لقمان ردیف اعتبار ملی در نظر گرفته شود.

,

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرخس اضافه کرد: با تخصیص اعتبار ردیف ملی اجرای پروژه در کوتاه‌ترین زمان و احتمالاً در مدت ۵ سال که در مصاحبه اخیر معاون میراث فرهنگی استان قول آن داده شده امکان‌پذیر خواهد بود.

,

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح باغ ایرانی بابا لقمان بیان کرد‌: این طرح در عرصه بلافصل و‌ تاریخی بابا لقمان به وسعت حدود ۴ هکتار اجرا می‌شود و قطعاً باید الزاماتی رعایت شود تا علاوه بر اجرای طرح، مرمت‌های بنا به‌خصوص در قسمت ایوان‌ ورودی و کتیبه‌های بنا رعایت شده و در صورت لزوم ایوان بنا حداقل با یک سازه سبک پوشیده شود.

,

حسینی عنوان کرد: همچنین در اجرای این طرح باید تأسیسات مکانیکی و الکتریکی طرح نیز طراحی و اجرا شود؛ این تأسیسات برای آبیاری، زهکش و دفع آب‌های سطحی، تأسیسات جانبی مربوط به نگهداری باغ، روشنایی محوطه و نورپردازی بنا در نظر گرفته می‌شود؛ حصار اطراف باغ نیز با دیوار مشبک آجری مشابه مزار جام در تربت‌جام ساخته می‌شود.

,

 

,

, ,

به گزارش صبح توس، باغ ایرانی بابا لقمان بر پایه معماری ایرانی- اسلامی و عناصر تشکیل‌دهنده آن ازجمله ساختار خاص هندسی، عبور آب و کاشت گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم سرخس و به مرکزیت و با حفظ بنای تاریخی بابا لقمان ساخته می‌شود و متشکل از باغ‌راه‌های متعدد است.

,

 یکی از ویژگی‌های این باغ مناسب‌سازی گذرگاه‌ها برای گذر افراد توان ‌یاب است؛ این باغ با دیوار آجری با المان‌های معماری اسلامی محصور و دارای سر درب ایوانی شکل است؛ لازم به‌ ذکر است که یکی از باغ‌های ایرانی در شهر کلات و در اطراف بنای قصر خورشید اجرا شده است.

,

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد که در حال حاضر اراده‌ای برای تحقق ساخت باغ ایرانی- اسلامی از سوی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی وجود ندارد، مگر اینکه با پیگیری مسئولان مربوطه ردیف اعتبارات ملی برای این بنا دیده شود تا این پروژه بزرگ گردشگری که درآمد پایداری را برای شهرستان سرخس ایجاد می‌کند، محقق شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه