اخبار داغ

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه مطرح کرد؛

تشریح جرائم فضای مجازی در استان کرمانشاه/ از کلاهبرداری تا مزاحمت های اینترنتی

تشریح جرائم فضای مجازی در استان کرمانشاه/ از کلاهبرداری تا مزاحمت های اینترنتی
علی عباسی کسانی رییس پلیس فتا استان کرمانشاه طی گفتگویی جرائم فضای مجازی در استان کرمانشاه را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی عباسی کسانی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، درباره تغییرات جرایم سال گذشته نسبت به سال ۹۸ اظهار داشت: به دنبال ایجاد رمز پویا و کاهش محسوس جرائم در حوزه برداشت غیرمجاز و جرم برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی شاهد کاهش این جرائم بودیم، از سوی دیگر با توجه به تغییر رویکرد محسوس مجرمین به‌ سوی جرم سرقت و کلاه‌برداری مرتبط با رایانه وقوع این جرائم۱۳۲ درصد افزایش یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه افزود: همچنین جرائم اجتماعی در خصوص تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه از طریق رایانه و اینترنت و تهدید و اخاذی  نسبت به سال گذشته  ۱۰۳ درصد رشد داشته است.
,
 
,
عباسی گفت: در سال ۹۹ بیش از ۹۵ درصد پرونده‌های تشکیل‌شده توسط پلیس فتا کشف شده که نسبت به سال ۹۸ افزایش چشمگیری داشته است.
,
 
,
وی عنوان کرد: در پرونده‌های اقتصادی ارجاع شده به پلیس فتا استان کرمانشاه با تلاش کارشناسان بیش از ۳۹میلیارد و ۳۴۹میلیون ریال از وجوه سرقت شده ردگیری و با اخذ دستور قضایی به مالباختگان عودت شد.
,
 
,
سرهنگ عباسی در پاسخ به اینکه سال گذشته چند جرم در فضای مجازی گزارش‌شده، تصریح کرد: پرونده‌های جرائم سایبری به دو صورت تشکیل می‌شود، در روش اول خود فرد مورد بزه قرار گرفته و با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی شکایت می‌کند و در روش دوم کارشناسان پلیس فتا با رصد شبانه روزی فضای سایبری، سایت، کانال و صفحاتی که در فضای سایبری اقدام به انجام اعمال مجرمانه می‌کنند را یافته و اقدامات لازم در خصوص شناسایی مجرمین را انجام می‌دهند.
,
 
,
وی درباره بیشترین جرائم فضای مجازی افزود:جرائم اقتصادی با ۶۱ درصد وقوع بیشترین جرم سایبری استان بوده و جرم برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی بیشترین جرم استان بوده است، سرقت و کلاه‌برداری مرتبط با رایانه در رتبه دوم و مزاحمت اینترنتی در رتبه سوم جرائم قرار دارد.
,
 
,
وی در پاسخ به اینکه در استان کرمانشاه چند متقاضی نماد اعتماد وجود دارد و مکلف به رعایت چه قوانینی هستند، افزود: نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، صادر می‌شود و مراحل آن به‌طور خلاصه عبارتند از ثبت‌نام در سایت مربوطه، تکمیل اطلاعات شامل احراز اطلاعات هویتی، افزودن کسب‌وکار، تأییدیه فنی، احراز صحت اطلاعات کسب‌وکار شامل احراز آدرس محل فعالیت، شماره تماس کسب‌وکار اینترنتی و احراز آدرس پست الکترونیکی، تکمیل فرم نظرسنجی، بررسی چک‌لیست الزامات نماد اعتماد الکترونیکی، تعهد الکترونیکی است.
,
 
,
عباسی درباره اینکه چند درصد جرائم در فضای مجازی ازجمله اینستاگرام و تلگرام واقع‌شده و وقوع جرائم در این فضا چه تغییراتی داشته، گفت: جرائمی با موضوعات سرقت و کلاه‌برداری مرتبط با رایانه، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، مزاحمت اینترنتی، انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی، تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه از طریق رایانه و اینترنت، تهدید و اخاذی، انتشار اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی بیشترین جرائمی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.
,
 
,
وی در پاسخ به اینکه به چه تعداد دانش‌آموز آموزش‌هایی در حوزه فضای مجازی ارائه‌شده عنوان کرد: با توجه به بیماری کرونا و کاهش کلاس‌های حضوری، آموزش از طریق فضای مجازی در دستور کار این پلیس قرار گرفت و در این راستا از طریق برگزاری وبینار برای سازمان‌ها و برنامه شاد برای دانش آموزان کلاس آموزشی برگزار شد همچنین با انتشار مصاحبه، اطلاع‌رسانی آگاه‌سازی و درج هشدار و پیام‌های آموزشی توسط مطبوعات، جراید، سایت‌ها، ارسال پیامک، زیرنویس تلویزیون و تهیه و توزیع بروشور، سی دی، اسلاید و مطالب آموزشی و انیمیشن، نصب بنر، بیلبورد و ... با موضوع هشدارهای آموزشی اقدامات لازم در خصوص آموزش به اقشار جامعه ازجمله نوجوانان و جوانان انجام‌گرفته است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه