اخبار داغ

وقتی مسئولان از پیگیری مردم گلایه می‌کنند؛

گلایه اهالی روستای "استانست" از قطعی آب و مدیریت مسئولان/ تابستان شروع‌نشده، بی‌آبی نمایان شد

گلایه اهالی روستای "استانست" از قطعی آب و مدیریت مسئولان/ تابستان شروع‌نشده، بی‌آبی نمایان شد
اهالی روستای استانست بخش مود شهرستان سربیشه از قطعی آب در بیش از نیمی از شبانه‌روز گلایه داشته و خواستار حل مشکل از سوی مسئولان شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، قطعی مکرر آب در مناطق روستایی خراسان‌جنوبی که آبرسانی پایدار شده از جمله مشکلاتی است که مردم در اغلب نقاط استان با آن مواجه‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

فصل تابستان که اوج نیاز مردم به آب است سخت‌ترین فصل برای مردم روستایی است و قطعی مکرر هر روزه آب، گرمای هوای تابستان را برای مردم غیر قابل تحمل می‌کند.

,

طی 23 روزی که از سال 1400 گذشته، بحث قطعی‌های چند روزه آب از نقاط مختلف استان از جمله شهرستان درمیان مطرح و رسانه‌ای شد و در حال حاضر نیز شاهد قطعی آب در روستاهای شهرستان سربیشه هستیم.

,

با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال گذشته که طبق اظهارات مسئولان مربوطه طی 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده و عدم‌بارندگی طی روزهای اول سال جدید، به نظر می‌رسد امسال سال آبی سختی را داشته باشیم و مسئله بحرانی قطعی آب که هر ساله فصل تابستان آغاز می‌شود امسال زودتر از همیشه مردم را در مناطق مختلف روستایی با مشکل قطعی‌های چند ساعته آب در شبانه‌روز مواجه کند.

,

روستای استانست بخش مود شهرستان سربیشه یکی از روستاهایی است که از ابتدای سال جاری با مشکلات فراوانی در بحث قطعی آب مواجه شده و اهالی این روستا خواستار پیگیری این مشکل هستند.

,

وقتی مسئولان از پیگیری مشکلات توسط مردم گلایه‌مندند

, وقتی مسئولان از پیگیری مشکلات توسط مردم گلایه‌مندند, وقتی مسئولان از پیگیری مشکلات توسط مردم گلایه‌مندند,

قاضیانی عضو شورای اسلامی روستای استانست در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: قطعی آب روستای استانست بخش مود شهرستان سربیشه به چند سال قبل برمی‌گردد.

,

وی افزود: طی این دوره که من عضو شورای روستا بودم طی یک بازه زمانی قطعی آب در روستای استانست به شدت زیاد شده بود که شاید در شبانه روز سه ساعت بیشتر آب نداشتیم.

,

عضو شورای اسلامی روستای استانست بیان کرد: برای پیگیری مشکل به بخشداری، فرمانداری، آب و فاضلاب شهرستان و استان مراجعه کردیم و با سامانه سامد برای رفع مشکل تماس گرفتیم اما نه‌تنها مشکل حل نشد بلکه مسئولان پایین دست از مراجعه ما به مسئولان بالاتر گلایه داشته و می‌گفتند چرا مشکلات را به مسئولان شهرستانی و استانی می‌گویید؟

,

قاضیانی عنوان کرد: طی آخرین پیامی که برای رفع مشکل آب روستا با بخشدار بخش مود داشتم به من گفت که من دیگر نمی‌توانم مشکل آب روستای استانست را برطرف کنم.

,

وی اظهار کرد: با توجه به وجود مشکلاتی در خط لوله انتقال آب روستای استانست، مدیر امور آب و فاضلاب روستایی وقت سربیشه را سال 1398 تا پای منبع آب آوردم و مشکلات خط لوله را مطرح کردم و گفتم تا مشکلات را حل نکنید کمبود آب همچنان ادامه خواهد داشت. سمیعی مدیر امور آب و فاضلاب روستایی وقت شهرستان سربیشه همان سال 1398 گفت برای رفع مشکلات 50 میلیون تومان بودجه نیاز است و ما این بودجه را نداریم.

,

عضو شورای اسلامی روستای استانست گفت: به مسئولان مربوطه راهکار دادیم و گفتیم فشار آب مناطق روستاهای دیگر را کمتر کنید تا آب با فشار به منبع آب استانست که انتهای خط است برسد و اهالی این روستا مشکل بی‌آبی نداشته باشند.

,

مشکلات قطعی آب همچنان پابرجاست

, مشکلات قطعی آب همچنان پابرجاست, مشکلات قطعی آب همچنان پابرجاست,

قاضیانی با بیان این‌که علی‌رغم پیگیری‌های مکرر اما مشکلات آب همچنان پابرجاست، عنوان کرد: منبع آب روستای استانست مال همین روستا است اما روستای فریز مرغ که زیر نظر شهرستان بیرجند است نیز از منبع آب روستای استانست تغذیه می‌شود.

,

وی ادامه داد: برای کاهش مشکلات قطعی آب روستای استانست، پیشنهاد دادیم برای روستای فریز مرغ منبع آب مجزایی احداث شود و از همان خط لوله‌ای که از مود به سمت روستاهای منطقه می‌آید روزانه آب هر روستا را حدود دو ساعت قطع کنید و مدت زمان قطعی آب روستای استانست دو برابر سایر روستاها باشد تا منبع آب روستای ما که انتهای مسیر است آبگیری شود؛ اگر ما نسبت به این مسئله اعتراض داشتیم آن وقت هر چه شما مسئولان بگویید را قبول داریم اما مسئولان توجهی نکردند.

,

عضو شورای اسلامی روستای استانست در مورد جمعیت روستا، افزود: جمعیت ساکن در روستا 30 خانوار هستند اما آخر هفته و روزهای تعطیل جمعیت روستا به بیش از 200 نفر می‌رسد.

,

قاضیانی بیان کرد: حتی برای کمتر شدن مشکل قطعی آب روستای استانست پیشنهاد دادیم آبدار منطقه را جابه‌جا کنند شاید وضعیت بهتر شود که این کار انجام شد و طی یکسال که خودم آبدار منطقه بودم هیچ وقت؛ زمستان و تابستان شاهد قطعی آب در روستا نبودیم ضمن این‌که برای روستاهای دیگر نیز مشکلی در بحث کمبود آب به وجود نیامد.

,

وی بیان کرد: یک مشکل دیگری که در مورد قطعی آب روستای استانست وجود دارد و غیرقانونی انجام شده این است که بر سر لوله آبی که از منبع روستای فنود به سمت روستای استانست می‌آید لوله‌ای به طول بیش از 70 سانتی‌متر نصب شده است؛ یعنی ذخیره منبع آب روستای فنود حدودا تا یک‌متر است و بعد از این‌که یک متر آب در منبع روستای فنود اضافه آمد آب به سمت روستای استانست می‌رود که این مسئله از نظر قانونی اشکال دارد.

,

عضو شورای اسلامی روستای استانست عنوان کرد: وقتی این مسئله را از آبدار منطقه پیگیری کردم در پاسخ گفت که مسئولان استانی این دستور را به ما داده‌اند.

,

قاضیانی تصریح کرد: قرار است این مسئله را پیگیری کنم که مسئولان استانی با چه قدرت و مجوزی دستور داده‌اند که آب منبع روستای فنود یک‌متر ذخیره باشد و این یعنی این روستا یک دقیقه قطعی آب پیدا نکند.

,

15 ساعت قطعی آب طی شبانه‌روز/ مدیریت ضعیف در توزیع آب

, 15 ساعت قطعی آب طی شبانه‌روز/ مدیریت ضعیف در توزیع آب, 15 ساعت قطعی آب طی شبانه‌روز/ مدیریت ضعیف در توزیع آب,

وی به ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: از زمان ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی، قفل‌های منبع آب روستای استانست را عوض کرده و ما کلیدی از آن نداریم و در حال حاضر به شدت آب روستای استانست قطع می‌شود و شاید روزانه حدود چهار ساعت و شب از ساعت 12 شب تا 5 صبح آب وصل باشد؛ طی 24 ساعت شبانه‌روز حداقل 9 ساعت اهالی روستای استانست آب دارند.

,

عضو شورای اسلامی روستای استانست از عدم‌پاسخ‌گویی حتی تلفنی مسئولان مربوطه در شهرستان سربیشه گلایه و اظهار کرد: طی روزهای ابتدایی سال جدید مشکلات زیادی در مورد قطعی آب داشتیم که طی پیگیری‌های انجام شده مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه گفت تا پنجم فروردین مشکل قطعی آب برطرف خواهد شد و بعد از آن شاهد قطعی آب در روستای استانست نخواهیم بود اما علی‌رغم صحبت انجام شده همچنان شاهد قطعی آب در این روستا هستیم و شدت قطعی آب بیشتر شده اما کمتر نشده است.

,

قاضیانی خاطرنشان کرد: مشکلات قطعی آب در روستاها به دلیل مدیریت ضعیف در توزیع آب است.

,

وی در مورد جمعیت و منبع آب روستای فنود، اظهار کرد: جمعیت روستای فنود از روستای استانست بیشتر است و منبع آب این روستا نیز از روستای ما خیلی بزرگتر بوده و ذخیره آب بیشتری دارد ضمن این‌که منبع آب روستای استانست به روستای فریزمرغ آبرسانی کرده و جمعیت روستاهای استانست و فریزمرغ با هم به جمعیت روستای فنود می‌رسد اما منبع آب روستای فنود حداقل چهار برابر منبع آب روستای استانست است.

,

افزایش بیش از ظرفیت جمعیت، مشکل اصلی قطعی آب

, افزایش بیش از ظرفیت جمعیت، مشکل اصلی قطعی آب, افزایش بیش از ظرفیت جمعیت، مشکل اصلی قطعی آب,

اسدالله سمیعی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بیشترین مشکل تامین آب روستای استانست مانند سایر روستاها افزایش بیش از ظرفیت جمعیت در روزهای پایانی هفته است که افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب روستاها را با کمبود آب مواجه می‌کند.

,

وی افزود: طی دو روز گذشته یک مورد ترکیدگی در بستر رودخانه داشتیم که این ترکیدگی رفع شده است.

,

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه در مورد ایجاد مانع در منبع آب روستای استانست، بیان کرد: بیرون از مخزن کلکتوری داریم که 4 خروجی برای روستاها دارد و این‌که آب این روستا برای روستای فنود منتقل می‌شود اصلا صحت ندارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه