اخبار داغ

یادداشت/ مصطفی نادری

اهمیت محیط زیست در شعار سال 1400

اهمیت محیط زیست در شعار سال 1400
"سیاست برای چیست؟ اقتصاد برای چیست؟ خدمات گوناگون شهری و کشوری برای چیست؟ اصلاً پیشرفت کشور برای چیست؟ پیشرفت برای این است که انسانها زندگی سالم و مطلوبی داشته باشند. اگر محیط¬زیست تخریب شد، همه‌ی اینها باطل خواهد شد. اهمیت محیط¬زیست اینجاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر مصطفی نادری پژوهشگر و فعال حوزه محیط زیست در یادداشتی نوشت: از همین روزهای ابتدایی سال 1400 که رهبر معظم انقلاب شعار "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" را برای این سال بیان فرمودند، متاسفانه از مسئولین دولتی تا برخی کارشناسان اقتصادی در کشور از این شعار برداشت­های ناصحیحی داشته و تصورشان بر این است که تولید به هر قیمتی حتی با نابودی منابع طبیعی و محیط­زیست کشور بایستی صورت پذیرد. در صورتی که رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی محیط­زیست نظام که همچون دایره­المعارفی جامع و کامل می­باشد، در سخنرانی معظم له در ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ در دیدار با مسئولین منابع طبیعی و محیط­زیست کشور، در سخنرانی­های هر ساله خود در روز درختکاری و مناسبت­های گوناگون دیگر همواره بر اهمیت مساله محیط­زیست به عنوان محور تمامی فعالیت­های دیگرتاکید داشته­اند که فرازی از سخنان گهربار ایشان را از باب نمونه در پاراگراف زیر بیان می­کنم:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

"سیاست برای چیست؟ اقتصاد برای چیست؟ خدمات گوناگون شهری و کشوری برای چیست؟ اصلاً پیشرفت کشور برای چیست؟ پیشرفت برای این است که انسانها زندگی سالم و مطلوبی داشته باشند. اگر محیط­زیست تخریب شد، همه‌ی اینها باطل خواهد شد. اهمیت محیط­زیست اینجاست. واقعاً اگر ما به مسئله‌ی آب، خاک، هوا و آن چیزهایی که منتهی می­شود به این چیزها - مثل مراتع، مثل منابع طبیعی، مثل جنگل­ها، مثل وضع شهرسازی - نپردازیم، زندگی مردم شیرین نخواهد شد. صنعت و پیشرفت صنعتی و درآمدهای فزاینده‌ی کشور و افتخارات گوناگون علمی، متن زندگی و واقعیت زندگی را شیرین نمی­کند؛ همه‌ی اینها باید مقدمه باشد برای اینکه مردم زندگی سالم و شیرین و مطلوب داشته باشند. از جمله‌ی چیزهایی که مساس مستقیم دارد، مسئله‌ی محیط­زیست است، محیط زندگی انسانهاست، مسئله‌ی آب و هواست. آن وقت ریشه‌های آن، بنیان­های آن، که خاک است و جنگل است و درخت است و بقیه‌ی چیزها، اهمیت درجه‌ی یک پیدا می­کند."   

, .,

 حال با توجه به نگاه عمیق و راهبردی رهبر انقلاب به موضوع حیاتی محیط­زیست، جفایی نابخشودنی است که مسئول یا کارشناس دولتی، محیط­زیست و منابع طبیعی را مانع به حساب آورد و بدتر از آنکه به ناحق از شعار سال رهبری برای توجیه کار خطای خود استفاده کند و رهبری را هزینه کنند و در مواجهه بگویند که خود رهبری اگر لازم باشد، این مسئله را تبیین خواهند کرد. پیشنهاد موکد بنده به هر مسئولی در حوزه محیط­زیست کشور _ از ریئس، معاونین و کارشناسان سازمان حفاظت محیط­زیست، ریئس فراکسیون محیط­زیست و سایر نمایندگان آگاه مجلس شورای اسلامی، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، ریئس کمیته محیط­زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و ... _ انجمن­های مردم نهاد و هر کارشناس و فعال محیط­زیستی این است که در این زمینه در همین روزهای ابتدایی سال با روشنگری و تبیین صحیح فرمایشات رهبری، راه را بر هر نهاد و مسئولی که می­خواهد از روی ناآگاهی، اهمال یا بعضا خیانت، مسیر خلافی را با عنوان برداشتن مانعی به نام محیط­زیست طی کند، بسته تا نسل­های آینده کشور، میراث­داران امروز خود را با بدنامی یاد نکنند.

,

برای تاکید بیشتر بر اهمیت محیط­زیست در کلام رهبری مجدد به سخنان ایشان اشاره می­کنم که بستر هر فعالیتی اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... را محیط­زیست سالم می­دانند و هرگونه پیشرفتی با تخریب محیط­زیست را پایدار ندانسته و عدالت اجتماعی را نیز مخدوش می­سازد.

,

پس لطفا از شعار و سخنان رهبری سوء استفاده نکنید و مسئولین محیط­زیستی کشور نیز به وظایف خود در تبیین و روشنگری و نظارت بر اجرای صحیح سخنان معظم له اهتمام جدی داشته باشند. چراکه دیگر محیط­زیست کشور دیگر تاب و توان تصمیمات و اقدامات غلط ما را ندارد و اشتباهات فراوان زیست­محیطی در سال­های گذشته درس­های آموزنده­ای به همه ما داده است. راه­حل اجتناب از مسائل زیست­محیطی، نفی صنعتی شدن و توسعه اقتصادی نیست اگرچه امروزه مفهوم توسعه با تخریب منابع طبیعی و محیط­زیست به شدت همراه شده است. واقعیت آن است که سلامت محیط­زیست می­تواند از طریق توسعه برنامه‌ریزی شده و پایدار تضمین شود اما به این شرط که همه مسئولین و در درجه بعدی همه مردم در این امر سهیم باشند.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه