شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 08:58 منتشر شده در مورخ: 1400/01/26 شناسه خبر: 1724773
خط قرمزهای تغذیه ای در وعده افطار؛

باز کردن روزه با آب سرد؛ مضرترین افطاری/چگونه مانع تضعیف سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا شویم؟

باز کردن روزه با آب سرد؛ مضرترین افطاری/چگونه مانع تضعیف سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا شویم؟
طبق گفته کارشناسان تغذیه، در اول افطار، آب سرد مصرف نکنید، زیرا اندکی باعث ضعف می شود و میل به نوشیدن آب را بیشتر می کند و اثرات منفی دیگری را به همراه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ ماه مهمانی خدا فرارسیده، ماهی که روزه داری یکی از اعمال مهم آن است، بنابراین داشتن برنامه غذایی صحیح و اصولی در این ایام از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چراکه هم می تواند به اصلاح عادات غذایی غلط کمک کند و هم از برکات معنوی این ماه بیشتر می توان بهره برد.

 
با توجه به این که در این روزها، حدود 16 ساعت روزه داری می کنیم و از سویی با ویروس منحوسی به نام کرونا مواجه هستیم، عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در سحر و افطار یا حذف یکی از وعده ها، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به این بیماری شود.
 
بنابراین رعایت تعادل و تنوع در برنامه تغذیه روزانه و استفاده از گروه های مختلف غذایی می تواند انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن را برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی تامین کند.
 
از آنجایی که افطاری یکی از وعده های مهم غذایی در ماه مبارک رمضان است و بعد از ساعت ها روزه داری و شنیدن بانگ اذان شروع به خوردن می کنیم، می طلبد که نکاتی را در این رابطه مورد توجه قرار دهیم تا از برخی مشکلات در امان بمانیم و سیستم ایمنی مان تضعیف نشود.
 
بایدها و نبایدهای تغذیه ای در وعده افطار
 
در همین راستا مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به بایدها و نبایدهای تغذیه ای در وعده افطار، در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: شروع افطار باید با مواد غذایی با نمایه قندی بالا باشد، از طرفی معده خالی در هنگام باز کردن روزه تحمل غذای خشن را ندارد، بنابراین خوردن غذاهای سبک و سهل الهضم، کم حجم و پر کالری و تقریبا نرم برای این وعده مناسب تر است.
 
وی ادامه داد: روزه خود را با یک نوشیدنی گرم یا ولرم مانند آب ولرم، نبات داغ یا چای کم رنگ افطار کنید و سفره تان را با خرما ، پنیر کم چرب، نان و سبزی و یک غـذای سبک گرم مانند سوپ، شله زرد، آش، حلیم یا فرنی زینت ببخشید.
 
این کارشناس افزود: سعی داشته باشید از هر یک از مواد غذایی موجود در سفره افطار، مقداری اندک میل کنید، زیرا مصرف آب، چای یا آب ولرم و نبات، دهان و مری را برای عبور غذا آماده می کند و مقداری مواد قندی به بدن می رساند.
 
 
 
کدام مواد قندی مفیدتر است؟
 
وی اضافه کرد: مصرف سوپ یا آش ترکیبی از مواد مختلف شـامل کربوهیدرات، پروتئین و به خصوص املاح و ویتامین را به بدن می رساند، استفاده از خرما، مواد قندی مفید و طبیعی و کمی املاح و ویتامین بدن و مقداری انرژی سریع الجذب را تامین می کند.
 
فیروزکوهی اظهار کرد: زلوبیا و بامیه از جمله مواد غذایی با نمایه قندی بالاست کـه مصرف آن در مـاه مبارک رمضان رواج خاصی پیدا می کند و البته مورد علاقه بسیاری از خانواده هاست، استفاده از زلوبیا بامیه تنها به مقدار کم مفید است، زیرا حاوی روغن، نشاسته و قندهای سـاده مثل شکر اسـت که مصـرف کنتـرل شـده آن در حد یکی دو دانه مقبول بوده ولی مصرف بیشتر آن بی اشکال نیست.
 
به گفته وی، استفاده از خرما و توت خشک از مصرف زلوبیا و بامیه بسیار ارجح تر و مفیدتر است، زیرا چربی نداشته و قند آن طبیعی بوده و علاوه بر آن دارای املاح و ویتامین نیز است.

در اول افطار، آب سرد مصرف نکنید ...
 
این کارشناس تغذیه افزود: در اول افطار، آب سرد مصرف نکنید، زیرا اندکی باعث ضعف می شود و میل به نوشیدن آب را بیشتر می کند که خودش سه اثر منفی دارد، شیره معده را رقیق می کند و باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می شود، حجمی از معده را پر می کند و باعث می شود غذای اصلی کمتر مصرف شود، موجب ورم معده شده، به اندام های مجاور فشار آورده و روزه دار را معذب می کند.
 
وی با بیان این که افطاری را به اندازه مصرف کنید، اذعان کرد: مصرف زیاد مواد غذایی در وعده افطار باعث می شود، معده کمی خودش را جمع کند و کوچـک شده، به یکبـاره حجیم و باعث اذیت و فشار بر روزه دار شود، مصرف زیاد چای نیز همین اثرات مصرف آب سرد را در پی دارد.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: در وعده افطار خوردن غذاهای پرچرب به هیچ وجه مطلوب نیست، توصیه می شود از نان های کامل مانند نان سنگک و نان جو که منابع خوب فیبر هستند، استفاده کنید، خوردن چند دانه انجیر تازه یا خشک را بعد از افطار یا شام توصیه می کنیم.
 
وی تاکید کرد: در کلیه وعده ها، آنقدر از مواد غذایی مصرف کنید که کاملا سیر نشوید و این احساس را داشته باشید که هنوز برای خوردن جا دارید، اما دیگر چیزی نخورید، اگر تخم مرغ میل می کنید، سعی کنید آب پز  باشد، زیرا هضم آن نسبت به نیمرو، راحت تر است.
 
انتهای پیام/
https://www.dana.ir/1724773
ارسال نظر
نظرات