شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سمنان
ساعت: 12:22 منتشر شده در مورخ: 1400/01/26 شناسه خبر: 1724840
استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی:

روزه داری باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود/ بهبود یافتگان کرونا هم می توانند روزه بگیرند

روزه داری باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود/ بهبود یافتگان کرونا هم می توانند روزه بگیرند
خدیجه رحمانی گفت: روزه داری تاثیرات بسیار مناسبی بر سلامت جسم و روح دارد،و به دلیل قرار گرفتن در شرایط معنوی و کاهش استرس سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خدیجه رحمانی استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با مرآت ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، سلامت را مهمترین شرط برای روزه داری در این ماه دانست و گفت: سلامت جسمی و سلامت تغذیه ای مهمترین شرط برای روزه داری دراین شرایط کرونایی است و باید افراد روزه دار مراقب باشند تا سوءتغذیه اتفاق نیافتد و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن دریافت شود.

وی در ادامه اذعان کرد: افرادی که با بیماری‌های زمینه‌ ای حاد یا مزمن مواجه هستند که دارو دریافت می‌کنند نیز نباید روزه بگیرند و افراد بالای ۶۵ سال نیز با مشورت پزشک در خصوص روزه داری باید تصمیم بگیرند.

رحمانی با بیان اینکه روزه داری تاثیرات بسیار مناسبی بر سلامت جسم و روح دارد، اذعان کرد: روزه داری از دو جهت در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است، ازیک طرف با تغذیه مناسب باعث کاهش بیماری های جسمی می شود و از طرف دیگر به دلیل قرار گرفتن در شرایط معنوی وعبادی ویژه این ماه و کاهش استرس سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.

وی گفت: گرسنگی سبب می‌شود تا سیستم دفع مواد زائد در بدن فعال و طی استمرار یک ماهه روزه داری مواد زائد به مقدار زیادی از بدن دفع ‌شود.

این متخصص علوم تغذیه با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹در روزه داران گفت: توصیه ما به همه روزه داران، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۵ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان‌های سبوس دار، انواع جوانه‌ها گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها، گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگهای متفاوت و به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت‌ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب در فاصله افطار تا سحر است.

وی به روزه داران توصیه اکید کرد که مصرف سبزی ها و میوه ها را به عنوان مهمترین منبع تامین آنتی اکسیدان و به دلیل داشتن آب میان بافتی به عنوان مهمترین منبع تامین آب مورد نیاز بدن فراموش نکنند.

این متخصص تغذیه اذعان کرد: روزه داران در وعده  افطار از مواد غذایی زود هضم و سبک استفاده و به جای آن از غذاهای پختنی و سنگین برای وعده سحری استفاده کنند و از چای و شیر آب هم در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به کررات استفاده کنند. 

رحمانی  تصریح کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای افرادی است که تصمیم دارند کاهش وزن داشته باشند چرا که در ایام روزه داری به علت گرسنگی، بدن از ذخایر خود استفاده می‌کند و در نتیجه فرصت خوبی برای کاهش وزن است از سوی دیگر روزه ‌داری سبب کاهش قند، چربی و التهاب بدن نیز می‌شود.

وی همچنین در مورد شرایط روزه گرفتن بهبود یافتگان کرونا گفت: افراد بهبود یافته نیز مانند افراد سالم اگر بیماری زمینه ای خاصی نداشته باشند  می توانند روزه بگیرند و به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن آنها  در برابر بیماری ایمنی یافته است، اتفاقا شرایط بهتری از افراد سالم دارند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1724840
ارسال نظر
نظرات