اخبار داغ

کشت بیولوژیک ایران در گیرودار پذیرفته شدن/ توسعه مراکز بیولوژیک مقدم بر بیمارستان سازی

کشت بیولوژیک ایران در گیرودار پذیرفته شدن/ توسعه مراکز بیولوژیک مقدم بر بیمارستان سازی
مصرف بی رویه ی نهاده های شیمیایی در روند تولید محصولات کشاورزی به دلیل خطرات احتمالی بالفعل و بالقوه آن ها باعث به وجود آمدن نگرانی های شدیدی در جامعه بشری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک، در سالهای اخیر پیشرفت صنایع شیمیایی در سراسر جهان اثری شگرف بر کیفیت زندگی بشر بر جای گذاشته است، اما نگرانی استفاده بی رویه از محصولات شیمیایی به ویژه در بخش کشاورزی با توجه به افزایش سریع جمعیت کشور و نیاز به افزایش تولید بیش از پیش در جامعه احساس می شود، افزایش تولید می تواند از طریق افزایش سطح زیر کشت یا افزایش تولید در واحد سطح باشد، این در حالی است که مصرف بیش از حد نهاده های شیمیایی (سموم و کودهای شیمیایی) در روند تولید زیان های بسیاری به محیط زیست و سلامت عمومی وارد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک, ،,

از سوی دیگر در سالهای اخیر تولید کنندگان محصولات کشاورزی در کشور به جای بهره گیری از روش های پایدار کشاورزی برای تولید، مصرف نهاده های شیمیایی به ویژه کودهای شیمیایی در واحد سطح را افزایش داده اند.

,

با توجه به مصرف بیش از حد کودهای نیتراته و فسفاته در ایران که باعث آلودگی خاک و آب های زیرزمینی و در نتیجه افزایش آمار ابتلا به انواع سرطان ها و بیمار یهای دیگر در انسان می شود، ضرورت توجه به راه کارهای کشاورزی پایدار و گسترش آن در جامعه احساس می شود.

,

 

,

کنترل استفاده از کودهای شیمیایی در اغلب کشورها

, کنترل استفاده از کودهای شیمیایی در اغلب کشورها, کنترل استفاده از کودهای شیمیایی در اغلب کشورها,

در کشورهای دیگر کنترل مصرف کودشیمیایی در دستور کار قرار گرفته است به طوری که درانگلستان تولید گندم در هر هکتار حدود هفت تن تثبیت شده و تولید بیشتر از آن را وزارت کشاورزی صرفاً به خاطر مسائل زیست محیطی ممنوع کرده، همچنین در بلژیک غلظت نیترات در زه ‌آب مزارع اندازه گیری شده و اگر غلظت آن از غلظت نیترات رودخانه بیشتر باشد، با دادن اخطار و جریمه، مقدار کود مصرفی زارع را کاهش می دهند.

,

این موارد نشان دهنده این است که امروزه در دنیا تلاش بر آن است که برای تولید محصولی بهتر، سالم‌تر و همچنین آسیب رساندن کمتر به محیط زیست این نوع کود‌ها را به صورت بهینه مصرف کنند.

,

نکته قابل توجه در کنار پیامدهای زیست محیطی افزایش تولید محصولات غیرارگانیک است که مستقیم با بحث سلامت مردم در ارتباط است، بر فرض در کشاورزی غیرارگانیک بیش از 300 ترکیب شیمیایی خطرناک و مصنوعی نظیر آفت کش ها، علف کش ها و کودهای شیمیایی به منظور کنترل آفات، حشرات و حاصلخیری خاک استفاده می شود که بقایای این مواد پس از ورود به بدن می تواند موجب مشکلات فراوانی برای فرد شود که از مهم ترین این بیماری ها می توان به بروز نقص های مادرزادی، تولد نوزاد با وزن کم، سقط جنین، بلوغ زودرس و یا دیررس، تغییر در رفتار جنسی، کاهش تعداد اسپرم مردان، کاهش باروری، ضعف عضلانی، کاهش حافظه، آسیب به سیستم عصبی و مغز، کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن و سرطان زایی اشاره کرد.

,

 

,

, ,

 

,

90 درصد قارچ کش ها سرطان زا هستند

, 90 درصد قارچ کش ها سرطان زا هستند, 90 درصد قارچ کش ها سرطان زا هستند,

یافته ها حاکی از آن است که 60 درصد سموم دفع آفات، 90 درصد قارچ کش ها و 30 درصد حشره کش ها سرطان زا هستند و استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و آفت کش ها موجب می شود تا آفات نسبت به سموم مقاوم شوند و آفتهای جدیدی ایجاد شوند.

,

در دهه‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف بی‌رویه نهاده‌های بیرونی، افزایش هزینه‌های تولید، تخریب و فرسایش شیمیایی خاک، تخریب بیولوژیکی خاک، کاهش شدید منابع تولید، ضعف برنامه ها و روش‌های اجرایی و ترویجی در توسعه کشاورزی پایدار منجر به بحرانی درامنیت غذا در دنیا شده است.

,

از‌ این رو در دهه‌های اخیر اصلاح و تحول در راهبردهای توسعه کشاورزی به عنوان یک ضرورت و اصل مورد تاکید مجامع بین المللی و بسیاری از دولت ها در سراسر دنیا قرار گرفته است و کشاورزی ارگانیک به عنوان مظهری از کشاورزی پایدار درطول دو دهه اخیر به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرارگرفته است.

,

 

,

غفلت از کشت بیولوژیک در ایران / باز شدن پای دلالان به سلامت مردم

, غفلت از کشت بیولوژیک در ایران / باز شدن پای دلالان به سلامت مردم, غفلت از کشت بیولوژیک در ایران / باز شدن پای دلالان به سلامت مردم,

فوق لیسانس گیاه پزشکی در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: بیست سال از آغاز فعالیتم در حوزه کنترل بیولوژیک جهت حفظ محیط زیست، حذف سموم و مواد شیمیایی از سفره غذایی مردم در راستای دستیابی به نسل سالم و محیط زیست سالم می گذرد.

,

مهدی ابراهیمی با اشاره به اینکه با تدریس در دانشگاه های مختلف سعی داشتم دانشجوهایم را نسبت به این رشته مشتاق تر کنم، اظهارکرد: متاسفانه کشت بیولوژِیک در کشور ایران مورد غفلت مسئولان متولی امر قرار گرفته است و همچنین سودآوری زیاد تولید گیاهان غیرارگانیک باعث شده است که اکثر دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به آن سمت حرکت کنند.

,

 

,

, ,

, ,

 

,

ابراهیمی با بیان اینکه در سال 89 رتبه برتر کنترل بیولوژیک کشور در عرصه باغات انار جنوب خراسان را با تولید بیشترین محصولات سالم و بدون سم کسب کردم، گفت: در همان زمان با دعوت مسئولان خراسان شمالی برای گسترش عرصه بیولوژیک کارم را در استان ادامه دادم، اما بعد از مدت کوتاهی با تغییر مسئول حمایت ها نیز به فراموشی سپرده شد و کار به حاشیه رفت.

,

این کارشناس گیاه پزشکی سیاست دولت را جمع آوری مراکز کشت بیولوژیک در کشور خواند و گفت:  پنج مرکز در استان اصفهان و مراکزی در خراسان شمالی، رضوی تعطیل شده اند و در حال حاضر تنها در شهرستان مانه و سملقان سالانه 200 میلیارد تومان سم برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

,

ابراهیمی اضافه کرد: بعد از سم پاشی ها، خاک منهدم شده، پرنده ها و جانواران زیادی از بین می روند و آسیب هایی که به محیط زیست و سلامتش وارد می شود، جبران نمی شوند.

,

 

,

راه اندازی مراکز بیولوژیک مقدم تر بر ساخت بیمارستان ها

, راه اندازی مراکز بیولوژیک مقدم تر بر ساخت بیمارستان ها, راه اندازی مراکز بیولوژیک مقدم تر بر ساخت بیمارستان ها,

وی راه اندازی مراکز بیولوژیک را بر ساخت بیمارستان ها مقدم خواند و گفت: قطعا با ایجاد و توسعه کشت بیولوژیک سرطان کم خواهد شد و دیگر نیازی به افزایش ساخت بیمارستان ها نخواهیم داشت.

,

ابراهیمی جنگ بیولوژیکی را ساخته کشورهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که دشمنان از طریق جنگ نظامی نتوانستند ایران را شکست دهند، جنگ های دیگری به راه انداختند که یکی از مهم ترین های آنها جنگ بیولوژیک است که کم کم اثراتش را بر سلامی مردم می گذارد.

,

این کارشناس گیاه پزشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ایران کمتر از نیم درصد زمین های کشاورزی تحت کشت بیولوژیک هستند، در حالی که هزینه تولید محصولات ارگانیک نسبت به شیمیایی کمتر است.

,

وی یادآور شد: در سراسر جهان به سمت تولید محصولات غذایی سالم می رود و در حالی که در کشور ایران با سم زدن های بی رویه باعث از بین رفتن محیط زیست و سلامت مردم می شویم.

,

 

,

, ,

 

,

هشدار مقام معظم رهبری در رابطه با جریان نفوذ جنگ بیولوژیک

, هشدار مقام معظم رهبری در رابطه با جریان نفوذ جنگ بیولوژیک, هشدار مقام معظم رهبری در رابطه با جریان نفوذ جنگ بیولوژیک,

ابراهیمی ادامه داد: در این رابطه مقام معظم رهبری نیز باتوجه به اهمیت موضوع هشت سال گذشته جریان نفوذ جنگ بیولوژیک را مطرح کردند اما متاسفانه در راستای اجرایی شدن آن اقدام خاصی در کشور صورت نگرفت.

,

این کارشناس گیاه پزشکی با اشاره به اینکه با از بین رفتن سلامت مردم جامعه، قدرت کشور نیز کمتر خواهد شد، گفت: وزارت بهداشت سه هزار میلیارد داروی ضدسرطان وارد کشور می کند، همچنین جهاد کشاورزی هزینه های بالایی صرف خرید سموم می کند، در حالی اگر بخش کوچکی از این هزینه ها را صرف کشت بیولوژیک کرده بودند، با آمار بالای سرطان روبرو نبودیم.

,

وی افزود: برای اولین بار در کشور گروه جهادی بیولوژیک بسیج شهیدان وحیدی را تشکیل دادیم و 70 نقطه به کمک فرماندهان حوزه ها و پایگاه بسیج  در دستور کار قرار گرفت و با اطلاع رسانی در رابطه با سموم شیمیایی، آموزش ها و تکنیک ها را به کشاورزان آموزش می دهیم.

,

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با تمام بی توجهی ها در قبال کشت ارگانیک و بیولوژیک قدم در میدان کار گذاشته ایم و ناامید نخواهیم شد و از آغاز اجرای این طرح تاکنون به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده ایم.

,

 

,

انتهای پیام/ زهرا صدیقی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه