اخبار داغ

در هر هکتار شالیزار چه میزان کود باید استفاده شود؟

بهار؛ فصل کار و تلاش کشاورزان گیلانی/ نکات لازم خزانه گیری و بهترین زمان نشاء برنج طبق تقویم زراعی سال ۱۴۰۰

بهار؛ فصل کار و تلاش کشاورزان گیلانی/ نکات لازم خزانه گیری و بهترین زمان نشاء برنج طبق تقویم زراعی سال ۱۴۰۰
ابتدای کار زراعی در شالیزارهای گیلان با شخم اولیه زمین آغاز می شود. به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان، تاکنون شخم اولیه در ۷۵ درصد از ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان انجام شده است این در حالی است که طبق تقویم زراعی که سازمان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است، امسال بهترین زمان برای نشا‌ء‌کاری از ۵ تا ۲۷ اردیبهشت می‌باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.
,
 
,
ابتدای کار زراعی در شالیزارهای گیلان با شخم اولیه زمین آغاز می شود. به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان، تاکنون شخم اولیه در ۷۵ درصد از ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان انجام شده است. افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌ جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌ های برنج و غنی سازی خاک از جمله فواید شخم اولیه است.
,
 
,
شخم اولیه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ ها به‌ ویژه کرم ساقه خوار برنج، ذخیره رطوبت خاک، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول می شود، اضافه کرد: شخم اولیه شرایط مطلوب برای رشد و نمو گیاه در طول فصل زراعی را فراهم می کند و امکان به کارگیری به موقع کودهای پایه شامل کودهای فسفاته در زراعت برنج را امکان پذیر می کند.
,
 
,
نکات لازم جهت خزانه‌گیری
, نکات لازم جهت خزانه‌گیری, نکات لازم جهت خزانه‌گیری,
 
,
کارشناس حوزه کشاورزی و رئیس مرکز جهاد کشاورزی جیرده در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه کشاورزان باید نکاتی را جهت نشاء و خزانه‌گیری رعایت کنند، گفت: کشاورزان قبل از احداث خزانه می‌بایست بذرها را به جهت پیشگیری از بیماری‌های رایج ضدعفونی کنند.
,
 
,
وی در ادامه افزود: کشاورزان برای داشتن بذر یک‌دست وسالم باید به روش «سبک و سنگین کردن» بذر برنج را در محلول آب و نمک قرار دهند تا دانه‌های پوک روی سطح آب قرار بگیرند و بدین ترتیب دانه‌های پوک را دورریز کرده و بذر سالمی که در زیر آب‌ونمک مانده را با آب بشویند و برای خزانه استفاده کنند.
,
 
,
, ,
 
,
خزانه‌گیری در فضای باز مناسب است یا گلخانه‌ای؟
, خزانه‌گیری در فضای باز مناسب است یا گلخانه‌ای؟, خزانه‌گیری در فضای باز مناسب است یا گلخانه‌ای؟,
 
,
"عمار مومن‌زاده" با تاکید بر اینکه مکان خزانه‌گیری باید از جهت نور، آب، رطوبت مناسب باشد و کشاورزان برای خزانه‌گیری باید زمین حاصلخیز و نزدیک به منزل مسکونی خود را انتخاب کنند تا بتوانند مدیریت خزانه را به خوبی انجام دهند، بیان کرد: احداث خزانه به ۲ روش سنتی و ایستگاهی(گلخانه‌ای) انجام می‌شود که کارشناسان توصیه می‌کنند کشاورزان به جهت مدیریت بهتر، استفاده از بازه زمانی مشخص، در امان ماندن از آسیب‌هایی همچون سرمازدگی، آبگرفتگی و... روش گلخانه‌ای را برای احداث خزانه انتخاب کنند.
,
 
,
 در هر هکتار شالیزار چه میزان کود باید استفاده شود؟
,  در هر هکتار شالیزار چه میزان کود باید استفاده شود؟,  در هر هکتار شالیزار چه میزان کود باید استفاده شود؟,
 
,
وی یادآوری کرد: توصیه عمومی در رابطه با مصرف کود در زمین شالیزاری این است که کشاورزان معمولا 120 کیلوگرم کود اوره، 100 کیلوگرم کود پتاس را در دو الی سه مرحله(زمان نشاء، پنجه‌زنی و قبل از خوشه‌دهی) و 50 کیلوگرم کود فسفات را قبل از نشاء استفاده کنند.
,
 
,
, ,
 
,
بهترین زمان جهت نشاء‌کاری در سال ۱۴۰۰
, بهترین زمان جهت نشاء‌کاری در سال ۱۴۰۰, بهترین زمان جهت نشاء‌کاری در سال ۱۴۰۰,
 
,
رئیس مرکز جهادکشاورزی جیرده گفت: طبق تقویم زراعی که سازمان وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اقلیم و شرایط آب اعلام می کند، امسال بهترین زمان برای نشا‌ء‌کاری از ۵ تا ۲۷ اردیبهشت می‌باشد.
,
 
,
"مومن‌زاده" در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان برخی از ارقام زودرس برنج را می‌توانند زودتر از این موعد کشت کنند اما از لحاظ آبیاری باید آن را مدیریت کنند.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه