اخبار داغ

یک استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

نکته ای ضروری در پرداخت پول کفاره روزه به فقیر/ کفاره تأخیر چیست؟

نکته ای ضروری در پرداخت پول کفاره روزه به فقیر/ کفاره تأخیر چیست؟
یک استاد حوزه علمیه به ذکر نکته ای جالب توجه و ضروری در باب پرداخت کفاره روزه ماه رمضان پرداخت که اگر حواسمان نباشد و آن را رعایت نکنیم، پول کفاره را پرداخت کرده ایم، اما هنوز هم بر گردن ما باقی خواهد ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  طیبه کاملی، در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز پیرامون کفاره روزه های ماه مبارک رمضان، گفت: کسی که بیمار بوده و در رمضان سال گذشته نتوانسته روزه های خود را بگیرد و تا سال آینده هم بیماری او ادامه دارد، بهتر است قبل از رسیدن ماه رمضان، کفاره روزه های فوت شده را بپردازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کفاره بر گردن فرد است و تا آخر عمرش هم فرصت برای دادن کفاره دارد، افزود: به این دلیل که شاید تا سال آینده بیماری فرد مریض، بهبود یافت و توانایی بر روزه گرفتن پیدا کرد، باید تا آخر ماه شعبان سال بعد صبر کند و اگر توانایی برای قضا کرده روزه ها را نداشت، کفاره را بپردازد و اگر توانایی داشت که می تواند بعد از ماه رمضان، روزه ها را قضا کند و تا رمضان بعدی هم فرصت این کار را دارد.

,

وی در ادامه اظهار کرد: کسی که به هر دلیلی روزه ها را نگرفته و قضا هم به جا نیاورده است و وارد ماه رمضان بعدی می شود، تا آخر عمر خود باید روزه ها را قضا کند، منتها باید کفاره هم بدهد که به این نوع از کفاره، «کفاره تأخیر» می گویند.

,

کاملی با بیان اینکه کفاره برای هر روز روزه ماه رمضان، یک مُد طعام است، ابراز کرد: یک مد به معنای سیر کردن یک نفر گرسنه است، اما اگر این امکان را ندارد، می تواند 750 گرم از گندم، برنج یا جو را به فقیر بپردازد که البته برخی از فقها هم 900 گرم را معادل یک مد می دانند.

,

مبلغ ممتاز حوزه علمیه افزود: سابقاً یک گونی آرد می گرفتند و نان می پختند و کفاره را به صورت نان می دادند، اما امروز کمتر این کار مرسوم است و دقت کنید که اگر پول آن را به کسی می دهید، باید مطمئن باشید که آن پول را حتماً صرف خرید نان می کند و اگر با پول شما به جای نان، برنج بخرد، آن وقت هنوز کفاره بر گردن شما باقی می ماند.

,

وی با ذکر مثالی توضیح داد: شما می توانید برای دادن کفاره، گندم یا برنج بدهید، اما وقتی نیت برای دادن گندم کردید، پول 750 گرم گندم با 750 گرم برنج، تفاوت قابل ملاحظه ای دارد و وقتی شما پول 30 روز روزه قضا را بر اساس گندم به فقیر می دهید، اگر آن فردی که پول را به او می دهید، با آن پول برنج بخرد و استفاده کند، دیگر کفاره 30 روز روزه را پرداخت نکرده اید و بقیه روزه ها بر گردن شما باقی می ماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه