اخبار داغ

وزیر بهداشت:

واکسن داخلی در درخشان‌ترین شرایط قرار دارد/ برخی تصور می‌کنند واکسن در دنیا سرریز شده است

واکسن داخلی در درخشان‌ترین شرایط قرار دارد/ برخی تصور می‌کنند واکسن در دنیا سرریز شده است
وزیر بهداشت گفت: برای ساخت واکسن چراغ خاموش حرکت می‌کنیم تا آمریکا کارشکنی نکند اما اکنون در بهترین شرایط قرارداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید نمکی ظهر امروز در نشست ستاد کرونا که در استانداری کرمانشاه برگزار شد با اشاره به وضعیت واکسن در کشور اظهار داشت: برخی در این روزها در مورد واکسن بسیار صحبت می‌کنند و من به عنوان کسی که متخصص هستم و ساختار دارویی کشور را اداره کرده‌ام و این گفتمان را بلدم باید چند مورد درباره واکسن اعلام کنم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی عنوان کرد: ما می‌دانستیم که موضوع واکسن کووید۱۹ بسیار جدی خواهد بود و می‌دانستیم که واکسن یک کالای بهداشتی و تجاری تلقی نخواهد شد و در رابطه با کرونا یک ابزار سیاسی در اختیار دولت‌ها خواهد بود به همین دلیل خیلی زود برای این موضوع اقدام کردیم.
,
 
,
نمکی گفت: از فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ مذاکرات و مکاتبات برای واکسن را آغاز کردیم و نخستین تماس من با وزیر بهداشت روسیه در دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ بود که چون دیدم روس‌ها روی واکسن کار می‌کنند و چون از تکنولوژی مورد استفاده اطمینان داشتم مذاکره را آغاز کردم.
,
 
,
وی افزود: مذاکره ۹ ماه طول کشید و سفیر ما در روسیه بسیار تلاش کرد که مذاکرات تبدیل به قرارداد شد و مقرر شد حداقل دو میلیون دز تا پایان اسفند از روس‌ها دریافت کنیم که حالا بگذریم عده‌ای برای واکسن روسی آشوب به پا کردند و می‌گفتند باید فایزر وارد کنید و افاضه فرمودند و فکر نکردند وزیر خود متخصص است و فردی که تخصص ندارد نباید خود را صاحب فتوا بداند.
,
 
,
نمکی گفت: من می‌دانستم چه چیزی را برای ملت وارد می‌کنیم و برای اینکه این جو را بشکنم و به مردم اعلام کنم که ما چیزی را نمی‌آوریم که بدانیم برای ملت ایران ضرر دارد و اگر بدانیم ضرر دارد در ابتدا آن ضرر را خود تحمل می‌کنیم به طوری که من جگر گوشه خود را روی صندلی نشاندم و به مردم اعلام کردم که خون ما و خانواده‌های ما سرخ‌تر از خون یک روستایی دورافتاده نیست؛ ما خاک پاک همه ملت ایران هستیم و برای فدا کردن خود آمده‌ایم.
,
 
,
وی افزود: روس‌ها از دو میلیون دزی که قول داده بودند ۴۲۰ هزار دز را با هزار کش و قوس خاص به ما دادند و من می‌دانم ظرفیت تولید روسیه محدود است و آنها با کشورهای مختلف از جمله ایران قرارداد منعقد می‌کنند و دو کمپانی ایرانی نیز قرارداد بسته که برای آن‌ها تولید کنند اما مشکلاتی وجود دارد.
,
 
,
وزیر بهداشت با بیان اینکه همزمان ماه‌ها پیش با چینی‌ها مذاکره کردیم عنوان کرد: چینی‌ها اوایل می‌خواستند فاز سه آزمایش بالینی را همانطور که در ترکیه و امارات انجام دادند در کشور ما نیز انجام دهند اما ما زیر بار نرفتیم و گفتیم تنها راهی که کشوری بخواهد واکسن خود را روی مردم ما آزمایش کند این است که در داخل به صورت مشترک ساخته شود وگرنه مردم ما ابزار آزمایش هیچ کشوری نخواهند شد و البته از کشورهای دیگر نیز پیشنهاد داشتیم.
,
 
,
نمکی گفت: چنانچه واکسن داخلی فاز دو بالینی را بگذراند و برای فاز سه بالینی به صورت انبوه تزریق شود توجیه دارد اما ترکیه و امارات فاز سه بالینی چین را به اسم واکسیناسیون برای بالا بردن آمار انجام داده‌اند اما ما وارد این بازی نشده‌ایم و اگر قرار باشد فاز سه بالینی واکسن داخلی را انجام دهیم با رضایت مردم مشکلی وجود ندارد و اکنون بسیاری از مردم به شدت مشتاق این کار هستند.
,
 
,
وی عنوان کرد: روس‌ها تا قبل از عید ۴۲۰ هزار دز و چینی‌ها ۲۰۰ هزار دز واکسن به ما دادند و هندی‌ها با وجود اینکه دو میلیون دز خریداری کرده بودیم و هزینه ۵۰۰ هزار دز را داده بودیم حدود ۱۲۵ هزار دز را دادند و ۳۷۵ هزار دز که در حال صادرات به ایران بود که دادستان هند دستور داد هیچ واکسنی از هند خارج نشود و ۳۷۵ هزار دز در سردخانه فرودگاه باقی مانده است.
,
 
,
نمکی گفت: از طریق کوواکس نیز برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن قرارداد منعقد شده و هزینه آن نیز با کش و قوس‌های فراوان پرداخت شده بود و قرار بود سه میلیون و ۸۰۰ هزار دز قبل از پایان سال به ما بدهند که در نهایت به دلیل کمبود تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دز رسید.
,
 
,
 
,
برخی تصور می‌کنند واکسن در دنیا سرریز شده
, برخی تصور می‌کنند واکسن در دنیا سرریز شده,
 
,
وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند واکسن در دنیا سرریز شده و به آن چوب حراج زده‌اند اما این خبرها نیست.
,
 
,
وی افزود: در نهایت ۹۰۰ هزار دز واکسن از کوواکس با تأخیر سه هفته‌ای از هفته دوم فروردین به بعد به ما رسید و بیش از ۴۰۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند و بیش از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز در حال واکسینه هستیم که با کمک بسیج انجام خواهد شد. 
,
 
,
وزیر بهداشت با بیان اینکه ۳۰ سال قبل واکسیناسیون فلج‌اطفال را با بسیج آغاز کردیم گفت: یکشنبه یا دوشنبه اعلام خواهیم کرد که جزء لاینفک طرح شهید سلیمانی بسیج ملی واکسیناسیون کووید۱۹ خواهد بود که از بسیج جامعه پزشکی کمک گرفته خواهد شد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل کادر بهداشت درمان، بیماران خاص و صعب العلاج و سرطانی و افراد پرخطر تا پایان هفته آینده به اتمام خواهد رسید و فاز دوم آن که قرار بود از اردیبهشت به بعد آغاز شود بر اساس برنامه زمانبندی اجرا خواهد شد.
,
 
,
وی با اشاره به تأکیدات رئیس جمهور بر تزریق واکسن و دستور به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای تهیه امکانات لازم در این زمینه عنوان کرد: براساس مصوبه پنجاه و دوم ستاد ملی کرونا در دی ماه گذشته مسئولیت تولید واکسن داخلی با قرارگاه بود و از رئیس‌جمهور تقاضا شده بود که کار تزریق واکسن ساماندهی شود ضمن اینکه تولید واکسن داخلی به شدت دنبال می‌شود، اما در جمهوری اسلامی مرزبندی نداریم و تا هرجا که بتوانیم باری را بلند کنیم کوتاهی نخواهیم کرد اما اکنون در یک شرایطی قرار داریم که امیدواریم در روزهای آینده وضعیت بسیار مطلوب‌تری را در این زمینه داشته باشیم.
,
 
,
نمکی با بیان اینکه واکسن داخلی ما به سرعت و به خوبی پیش می‌رود افزود: روزهای نخست کسی باور نمی‌کرد و تک‌تک افراد از جمله شهید فخری‌زاده را صدا زدم و همه را بسیج کردیم اما اکنون اگر بنده هم نباشم پروژه واکسن ایرانی روی غلتک افتاده و هیچکدام از این صحبت‌ها بدون پشتوانه علمی نیست و واکسن داخلی ما در درخشان‌ترین شرایط قرار دارد و خواهید دید که در آینده نزدیک کشورهایی واکسن خواهند زد که خودشان زیرساخت دارند.
,
 
,
وزیر بهداشت با بیان اینکه این ویروس گریبان ما را رها نمی‌کند و باید هر ۶ ماه یکبار واکسن تزریق شود گفت: اکنون هم از خارج واکسن خریداری می‌شود و هم در داخل امید داریم تا واکسن تولید کنیم؛ تایوان تا روز گذشته ۲۷ هزار و ۱۱۳ دز، ویتنام ۵۸ هزار دز، کره جنوبی ۶۱ هزار دز، ژاپن ۶۴۲ هزار دز، عمان ۱۹۳ هزار دز و جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۵۰۰ هزار دز را تزریق کرده و تا هفته آینده به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دز می‌رسد.
,
 
,
 
,
۲ گرم ماده می‌خواهیم آمریکا ممنوعیت ایجاد می‌کند
, ۲ گرم ماده می‌خواهیم آمریکا ممنوعیت ایجاد می‌کند,
 
,
وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند ما عقب هستیم باید بگویند از چه چیزی عقب هستیم افزود: جاستین ترودو در کانادا اعلام کرده بود که تا پایان ماه ژوئن واکسن‌ها را تزریق می‌کند اما اکنون به دو تا سه درصد جمعیت این کشور واکنس تزریق شده است؛ در حالی که کانادا پنج برابر نیاز خود پیش خرید کرده است.
,
 
,
وزیر بهداشت با بیان اینکه آمریکایی‌ها به همسایه متعهد خود واکسن نداده‌اند گفت: ۸۵ درصد از واکسن دنیا را هفت کشور زده‌اند و واکسن نیست اما ما قراردادهایی بسته‌ایم که ۶۰ میلیون دز واکسن ماهانه بدهند و در کنار آن از کشورهای دیگر نیز وارد می‌شود و اما تمام امید ما بعد از خدا به واکسن داخلی است و در نشست‌های بعدی خواهیم گفت که این کار مهم را چگونه مدیریت می‌کنیم.
,
 
,
وی افزود: ما بسیار آرام کار می‌کنیم که خاک در بازی ما نپاشند زیرا اگر دو گرم چیزی را نیاز داشته باشیم آمریکایی‌ها راه آن را قفل می‌کنند و به خاطر همین بسیار تلاش کرده‌یم که این جریانات را بسیار چراغ خاموش پیش ببریم و بوق نکنیم و به بقیه توصیه کرده‌ایم که انقدر حرف نزنید و برای حرف زدن له‌له نزنید.
,
 
,
نکی گفت: من از ۱۴ ماه گذشته در هیچ برنامه تلویزیونی شرکت نکرده‌ام اما عده‌ای عطش این را دارند که پشت میکروفن حرف بزن و مطرح شوند و نمی‌دانم این چه مرضی است که ان‌شاءالله خدا همه امراض را از ما دور کند که یکی از آن مرض خودنمایی است که بسیار بد است؛ به آن‌ها توصیه کردیم که بیخودی و زیادی حرف نزنید که مبنای علمی ندارد و اجازه دهید درباره واکسن تنها وزیر صحبت کند.
,
 
,
وی با اشاره به موضوع ورود بخش خصوصی به واکسن گفت: بخش خصوصی داروهای ما را وارد می‌کند و دولت وارد نمی‌کند و همچنین داروهای وارداتی برای بیماران خاص و صعب العلاج را دولت وارد نمی‌کند اما واکسن به مراتب پیچیده‌تر از دارو است زیرا واکسن یک فرآورده فوق‌العاده حساس و بیولوژیک است و افراد متخصص باید آن را وارد کنند.
,
 
,
 
,
سیمان‌فروش و ماست فروش به دنبال واردات واکسن رفته‌اند
, سیمان‌فروش و ماست فروش به دنبال واردات واکسن رفته‌اند,
 
,
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اکنون ماست فروش و سیمان فروش و پلاسکو فروش به دنبال واردات واکسن است بیان کرد: بازار ما را در چین خراب کرده‌اند، دلال‌ها را از سازمان غذا و دارو جمع‌ کرده‌ام، خودم در بخش خصوصی دخالت ندارم و رئیس سازمان غذا و دارو نیز یکی از پاکیزه‌ترین انسان‌ها است و باند آنجا را از هم متلاشی کردم و به کسی هم باج نمی‌دهیم و به آن‌ها گفته‌ام که چنانچه واکسنی را که به خانواده خود جرات تزریق آن را دارید وارد کنید.
,
 
,
وی با بیان اینکه اکنون تقلب در زمینه واکسن در دنیا بیداد می‌کند گفت: چنانچه کسی واکسن تقلبی وارد کند وزیر بهداشت زیر سوال می‌رود و از مدتی قبل تمام بخش خصوصی لایق را دعوت کردیم و سفرا را مسئول هماهنگی در کشورها کرده‌ایم.
,
 
,
نمکی با بیان اینکه قراردادهای واکسن در دنیا ترکمنچایی و یک طرفه است افزود: به وزیر می‌گویند ضمانت بدهید اگر اتفاقی برای بیمار افتاد به ما ارتباطی ندارد یا ضمانت بدهید که حق فسخ یک طرفه قرارداد را داشته باشیم و زور دارند و ریش و قیچی دست آن‌ها است.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه