اخبار داغ

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان عنوان کرد؛

توپ سحری بیدارباشِ کرمانی های قدیم در وقت سحر/ دوختن کیسه مراد برای برکت روزی در روز بیست و هفتم ماه رمضان

توپ سحری بیدارباشِ کرمانی های قدیم در وقت سحر/ دوختن کیسه مراد برای برکت روزی در روز بیست و هفتم ماه رمضان
فاطمه رضا پور ضمن اشاره به سنت دوختن کیسه مراد در روز بیست و هفتم ماه رمضان در کرمان گفت: بانوان کرمانی در این روز بین نماز ظهر و عصر، کیسه‌ای از پارچه سفید می‌دوزند و داخل آن پول می‌گذارند و در آن را می‌دوزند و برای برکت روزی و پولشان، آن را داخل خانه نگهداری می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه رضا پور در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در خصوص آداب و رسم مردم کرمان در این ماه در گذشته با بیان اینکه اهالی کرمان با روزه داری و خواندن ادعیه، چاووشی خوانی و مناجات چند روز قبل از ماه رمضان به پیشواز این ماه می روند، گفت: در قدیم که بیدار شدن با ساعت مرسوم نبود در شهرها با توپ سحری و در روستاها فردی با کوبیدن بر طبل و حلبی خبر از آمدن سحر می داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان با اشاره به اینکه همسایگان با کوبیدن به دیوارهای مشترک همدیگر را برای خوردن سحری بیدار می کردند، عنوان کرد: سنت احسان و نیکوکاری از سنت های تاکید شده ماه بندگی خدا است که مردم کرمان با اجرای دو مراسم کلید زنی و الله رمضانی کمک به نیازمندان را یادآوری می کنند.

,

وی با بیان اینکه در سنت کلید زنی، زنی داخل یک الک را آینه، سرمه‌دان و یک جلد قرآن قرار داده به منازل اهل محل می‌رود، تصریح کرد: در حالی که صورت خود را با چادر پوشانده با کلید به الک می‌زند و کلید زن برای اینکه شناخته نشود نباید تا آخر این برنامه حرف بزند.

,

رضا پور افزود: چنانچه از سوی صاحبخانه پاسخ هایی مانند چراغ، قند و شیرینی بیاور داده شود در این صورت زن کلید زن، امیدوار شده و کمک هایی را دریافت می کند و صاحبخانه پس از گشودن در، آینه داخل الک را برمی‌دارد و چهره خود را می‌نگرد، سپس مقداری شیرینی، قند یا پول داخل الک قرار می‌دهد.

,

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان با تأکید بر اینکه کلیدزن این عمل را با نیت از پیش تعیین شده انجام می‌دهد، ابراز کرد: در پایان صاحبخانه که می‌داند کلیدزن برای طلب حاجت آمده، می‌گوید ان‌شاءالله حاجت روا شوید و در پایان خوراکی‌ها یا پول جمع‌آوری شده را به مستمندان می‌دهند؛ در برخی اوقات نیز ممکن بود که کلیدزن مرد باشد؛ چرا که صورت آنها پوشیده بود و حرفی نمی زد و تشخیص داده نمی شد.

,

, ,

وی در خصوص غذاهای سنتی و بومی کرمان در ماه رمضان تصریح کرد: مواد خوراکی مانند حلیم، شله زرد یا در اصطلاح بومی ابراهیم خانی، زولبیا و بامیه و انواع شربت زینت بخش سفره های سحری و افطار روزه داران است.

,

رضاپور بیان کرد: مردم استان کرمان در شب های قدر و شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام برای خواندن دعای جوشن کبیر، اقامه نماز و عزاداری در مساجد و تکایا گرد هم می آیند و تا سحر بیدار هستند، گفت: از غذاهای مرسوم در شب های قدر می توان به قاتق عدس و نان جو اشاره داشت و کسانی که نذر دارند نان جو بین نمازگزاران خیرات می کنند.

,

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان در خصوص مراسم الله رمضونی عنوان کرد: این مراسم از شب سوم تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار می شود و اجرای آن بدین صورت است که عده ای از جوانان هر محله با تشکیل گروه های پنج تا 10 نفره از شب اول ماه رمضان و پس از افطار در این رسم گرد هم می آیند و در هر گروه یک سرگروه و یک انباردار وجود دارد.

,

وی ادامه داد: سرگروه ضمن خواندن اشعاری که بیشتر جنبه عرفانی دارد از صاحبخانه ها کمک طلب می کند و صندوقدار هدایای صاحبخانه را دریافت می کند و در مواردی صاحبخانه برای شیرینی بیشتر رسم روی کودکان آب می ریزد.

,

رضاپور افزود: چنانچه از سوی صاحبخانه به آنها چیزی داده می شد در وصف او اشعار خوب می سرودند" الله الله رمضون، رمضون اومده مهمونش کنید گاو و گوساله به قربونش کنید/ گاو گوساله اگه نیست خروس یک ساله به قربونش کنید/ این در خانه که رو ور روزه صاحب این خانه مخلل دوزه".

,

, ,

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان ضمن اشاره به سنت دوختن کیسه مراد در روز بیست و هفتم ماه رمضان در کرمان اظهار کرد: بانوان کرمانی در این روز بین نماز ظهر و عصر، کیسه‌ای از پارچه سفید می‌دوزند و داخل آن پول می‌گذارند و در آن را می‌دوزند و برای برکت روزی و پولشان، آن را داخل خانه نگهداری می‌کنند.

,

وی خاطر نشان کرد: در این روز اگر کسی قرار است پارچه‌ای برای خیاطی آماده کند، آن را در مسجد برش می‌زند، دختران دم بخت یا کسانی که حاجت دارند چادر برش می زنند و مرسوم است که هفت نفر خانم که نامشان فاطمه باشد، باید این چادر را برای آن دختر کوک بزنند تا بختش گشوده شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه