اخبار داغ

نگاهی به آداب و رسوم مردم آذربایجان‌غربی در ماه رمضان

نگاهی به آداب و رسوم مردم آذربایجان‌غربی در ماه رمضان
هر منطقه از کشورمان آداب و رسوم خاصی برای ماه مبارک رمضان دارد و در این بین مردم آذربایجان‌غربی نیز آداب و آیین‌های مذهبی خاص خود را دارند نشانگر اهمیت ماه مهمانی خداوند در بین مردمان این دیار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرین خبر، ماه رمضان، ماه میهمانی خدا فرا رسید، ماهی که طبق فرمایش پیغمبر اکرم(ص) در اولین شب آن، درهاى آسمان به‌روی بندگان گشوده مى‏‌شود و تا آخرین شب این ماه بسته نخواهد شد، ماهی که اگر بنده خدا مى‏‌دانست در ماه رمضان چیست، دوست مى‌‏داشت تمام سال، رمضان باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  زرین خبر,

ماه میهمانی خدا در هر کشور مسلمان و منطقه‌ای در جمهوری اسلامی ایران با آداب و رسوم خاصی گرامی داشته می‌شود که ریشه در فرهنگ، اعتقادات و باورهای مردم آن منطقه دارد.

,

در آذربایجان‌غربی نیز مانند همه کشورها و سراسر ایران، ماه میهمانی خدا، آداب و رسوم ویژه‌ای دارد که مردم با آنها ماه رمضان را گرامی می‌دارند و شهرهای این استان همیشه در ماه مبارک رمضان، حال و هوای خاصی به خود می‌گیرند، هر چند که امسال نیز برای دومین سال پیاپی به دلیل شیوع کرونا، از همان بازار داغ شلوغی همیشگی ماه رمضان خبری نیست.

,

“قاباخلاما”  یا به پیشواز رفتن

, “قاباخلاما”  یا به پیشواز رفتن, “قاباخلاما”  یا به پیشواز رفتن,

برخی از مردم آذربایجان‌غربی معمولا چند روز  قبل از آغاز ماه رمضان یعنی روزهای آخر ماه شعبان را به نیت استقبال از ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند که به این کار، “قاباخلاما”  یا به پیشواز رفتن می گویند.

,

غبارروبی از مساجد و خانه‌ها

, غبارروبی از مساجد و خانه‌ها, غبارروبی از مساجد و خانه‌ها,

فعالیت‌های قرآنی در ماه رمضان در مساجد رونق می‌گیرند و همه ساله در آستانه ماه رمضان  جوانان شروع به غبارروبی از مساجد می‌کنند ولی متاسفانه امسال نیز مانند سال گذشته، شیوع کرونا و وضعیت قرمز این بیماری در کشور، سبب شده تا از آن اجتماعات همیشگی در مساجد در ماه مبارک رمضان خبری نباشد.

,

 “اوباش دانلیق” یا سحری 

,  “اوباش دانلیق” یا سحری ,  “اوباش دانلیق” یا سحری ,

یکی از مشخصه‌های ویژه ماه مبارک رمضان، اوباشدانلیق یا سحری خوردن است که حدود یک ساعت قبل از اذان صبح انجام می‌شود.

,

در قدیم الایام رسم بر این بوده که روستائیان با زدن ضربه به دیوار همسایه، آنها را برای سحری خوردن از خواب بیدار می‌کردند و در برخی از روستاهای آذربایجان‌غربی این آئین هنوز هم وجود دارد.

,

در روستاهای این استان در ماه رمضان، وسیله آگاه شدن مردم از اوقات شرعی، بیشتر به وسیله موذن‌های روستایی، حرکت ستارگان و بالاخره بانگ صبحگاهی خروس‌های محلی بوده که امروزه با پیشرفت تکنولوژی این اقدام از طریق تلویزیون و رادیو است.

,

سفره احسان و افطاری

, سفره احسان و افطاری, سفره احسان و افطاری,

یکی از مشخصه‌های ویژه ماه مبارک رمضان، پهن شدن سفره احسان و افطاری است که در این ماه در همه جا مشاهده می‌شود و اکثر خانواده‌ها، سعی می‌کنند حداقل برای یک‌بار در طول این ماه برای افراد فامیل و نزدیکان، افطاری بدهند.

,

افطار دادن به اندازه‌ای در بین مردم آذربایجان‌غربی جایگاه دارد که هر یک سعی می‌کنند در این امر بر دیگری پیشی گیرند و در این بین دادن افطاری‌های جمعی، برای مستمندان، در شب‌های ماه رمضان مرسوم است.

,

اما شیوع ویروس منحوس کرونا در ۲ سال گذشته این رسم را تحت تاثیر قرار داده و مومنان به جای پهن کردن سفره احسان و افطاری، آن را به صورت بسته‌های معیشتی در قالب یسته‌های کمک مومنانه، احسان خود را به دست نیازمندان می‌رسانند.

,

غذای افطار

, غذای افطار, غذای افطار,

آنچه که اغلب بر سر سفره‌های افطاری دیده می‌شود از نان‌های روغنی گرفته تا سوپ و خرماهای تزئین شده با گردو، پودر گردو، پنیر، سبزی، ماست، مربا، شیر برنج و انواع حلیم‌هاست که امروزه برخی از این اقلام جای خود را به خوردنی‌هایی مانند زولبیا و بامیه داده‌اند.

,

در گذشته آبگوشت از غذاهای مرسوم افطاری بوده و اما امروز افطاری‌ها تفاوت چندانی با دیگر نقاط کشور ندارد فقط آش دوغ و آش رشته مرسوم است و بیشتر افطاری‌ها با سوپ و پلو همراه است.

,

این تغییر شیوه هم به نوعی از نیت خیرخواهانه مردم حکایت دارد.

,

شب‌های پرفیض قدر و شب زنده داری

, شب‌های پرفیض قدر و شب زنده داری, شب‌های پرفیض قدر و شب زنده داری,

شب‌های احیا در این دیار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ مساجد و حسینه‌ها همه از خیل مشتاقان وصال دوست و خریداران معرفت و تشنگان محبت و رحمت دوست آکنده و لبریز است.

,

در شرایط عادی، هزاران نفر از مردم در مصلی و خیابان‌های اطراف و مساجد و خانه‌ها به شب زنده داری و مراسم احیا شب قدر مشغول شده و نوای “سبحانک یا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من النار یارب” سر می‌دهند.

,

روز آخر ماه رمضان نیز روز زیارت اهل قبور و تهیه لوازم عید فطر است.

,

کیسه دوزی

, کیسه دوزی, کیسه دوزی,

کیسه دوزی در شب قصاص ابن ملجم از دیگر رسم‌های مردم این خطه می‌باشد که بنابر رسم‌های قدیمی دختران و زنان در شب (۲۷ رمضان) با دوختن کیسه‌ای به نام«لعن ابن ملجم» با هر سوزنی که به کیسه می‌زنند یک بار به ابن ملجم لعنت می‌فرستادند.

,

عید فطر و زکات فطریه

, عید فطر و زکات فطریه, عید فطر و زکات فطریه,

در شب عید فطر سرپرست خانواده با محاسبه میزان فطریه افراد آن را از قوت سالانه یا از پول توی جیب جدا کرده و در محل خاصی قرار می‌دهد و هریک از اعضای خانواده دست خود را بر روی این پول کشیده و می‌گویند “فطریه‌ام را دادم”.

,

در برخی از مناطق روستایی و شهری در روز پایانی ماه رمضان، بعد از ادای فریضه مغرب و عشا، آیین خداحافظی ماه رمضان برگزار می‌شود که این آیین شامل نمازهای مستحبی و دعاهاست.

,

بعد از برگزاری نماز عید در مسجد محل، مردم به دید و بازدید می‌روند و نظیر ایام عید نوروز، در این ایام نیز کوچک‌ترها به دیدار بزرگ‌ترها می‌روند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه