اخبار داغ

قابلیتی که کلید اشتغال در جنوب شرق کشور است؛

گردشگری مذهبی؛ ظرفیتی بکر برای معرفی آیین های دینی/ وقتی میراث معنوی راهگشای توسعه سیستان و بلوچستان می شود

گردشگری مذهبی؛ ظرفیتی بکر برای معرفی آیین های دینی/ وقتی میراث معنوی راهگشای توسعه سیستان و بلوچستان می شود
سیستان و بلوچستان نیز دارای مذاهب شیعه و سنی است که هر کدام آداب و رسوم ویژه ای برای برگزاری مراسم مذهبی خود دارند، فرهنگ ها و آیین های ویژه ماه مبارک رمضان، محرم و صفر، عزاداری ها و جشن های مذهبی، مساجد و معماری آن ها نمونه هایی از آیین های ویژه برای توسعه گردشگری مذهبی استان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، صنعت بزرگ گردشگری بخش‌های مختلفی را در بر می گیرد، شاخه هایی که هر کدام می تواند سبب توسعه این صنعت شود و ارزآوری داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
در سال های اخیر گردشگری مذهبی به عنوان یکی از شاخه های این صنعت توسعه زیادی داشته و توانسته است گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

گردشگری مذهبی مکان ها، آثار، سنت‌ها و مراسم‌های مذهبی مختلف مربوط به ادیان و مذاهب مختلف را در سراسر دنیا تشکیل می دهد و به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری تبدیل شده است.

گردشگری مذهبی را نمی‌توان با کلمه‌زیارت جایگزین کرد، زیرا در زیارت شما به قصد زیارت به مکان مقدس مذهبی دین خود می‌روید، اما در گردشگری مذهبی ممکن است یک مسلمان برای بازدید از کلیسای تاریخی به شهر دیگری سفر کند.

در گردشگری مذهبی هدف از سفر صرفا زیارت و انجام اعمال مذهبی نیست و طیف گسترده‌تری از سفرهای مذهبی را شامل می‌شود، حضور در کنفرانس مذهبی، رویدادهای فرهنگی مذهبی و اجرای کنسرت موسیقی مذهبی نیز جزو گردشگری مذهبی محسوب می‌شود.

این شاخه ار گردشگری به دلیل جذابیت و معرفی ناشناخته ها در ادیان و مذاهب دارای طرفداران زیادی است و می تواند فواید زیادی هم داشته باشد، افزایش درآمد مردم محلی و ورود ارز به کشور، ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه برای افراد بومی، رونق صنایع دستی از مهم ترین فواید توسعه این شاخه از گردشگری است.

علاوه بر آن جذب سرمایه‌‌‌گذاران داخلی و خارجی، بهسازی و توسعه تاسیسات زیربنایی، توسعه‌ منطقه ‌ای و توسعه‌ فعالیت ‌هایی مرتبط با گردشگری نیز از دیگر فواید این شاخه است.

سیستان و بلوچستان نیز دارای مذاهب شیعه و سنی است که هر کدام آداب و رسوم ویژه ای برای برگزاری مراسم مذهبی خود دارند، فرهنگ ها و آیین های ویژه ماه مبارک رمضان، محرم و صفر، عزاداری ها و جشن های مذهبی، مساجد و معماری آن ها نمونه هایی از آیین های ویژه برای توسعه گردشگری مذهبی استان است.

از دیگر سو، مردم این استان از گذشته های دور یکتا پرست بودند و اعتقاد به زرتشت تنها پیامبر ایرانی داشتند که در اسناد و مدارک باستانی بارها و بارها بر این موضوع تاکید شده است و همین امر هم می تواند در توسعه این شاخه از گردشگری در استان نقش داشته باشد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 

 
,
, ,
,
یکتاپرستی باستانی مردم سیستان و بلوچستان

محمدعلی ابراهیمی، پژوهشگر میراث فرهنگی و کارشناس مردم شناسی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: سیستان و بلوچستان در زمینه دین ومذهب جایگاه ویژه ای دارد، بررسی باستان شناساسان در شهر سوخته سیستان و اسپیدژ بلوچستان نشان می دهد ساکنان این دیار یکتا پرست بوده واعتقاد به زندگی پس از مرگ داشته اند.

وی ادامه داد: در گورستان پیش از تاریخ سایت جهانی شهر سوخته و گورستان سایت باستانی بمپور و گورستان های دیگر پیش از تاریخ استان قبور وانواع شیوه های تدفین واشیا دفن شده با اجساد گویای این مطلب است.

پژوهشگر میراث فرهنگی اظهار کرد: در دوره های بعدی نیز مصادیق مذهبی را می توان دید، به طوریکه در جای جای استان گورهای دخمه ای و آتشکده هایی از دوره زرتشت یگانه پیامبر ایرانی دیده می شود که ادامه زندگی و ترویج دین خود را در سیستان و برفراز کوه خواجه اوشیدا انجام می داد.

ابراهیمی گفت: کوه رستم یا خواجه از ظرفیت های شاخص دینی منطقه به شمار می رود که یکی از آنها گردشگری مذهبی است تقدس این کوه در ادیان مسیحیت، زرتشت، اسلام و یادمان هایی از زرتشت در بلوچستان می تواند عاملی برای جذب گردشگران زرتشتی و مسیحی باشد و رونقی به منطقه بدهد.

وی تصریح کرد: دریاچه هامون نیز برای زرتشتیان و مسلمانان از جایگاه مقدسی برخوردار است، آتشکده کرکویه، آتشکده کله کنگ، مقابر جالق مساجد اهل سنت و شیعه، بقعه ها نیز ازجمله جاذبه های مذهبی استان است.
, یکتاپرستی باستانی مردم سیستان و بلوچستان, یکتاپرستی باستانی مردم سیستان و بلوچستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

دارالولایه و محبت عمیق به اهل بیت پیامبر (ص)

کارشناس مردم شناسی عنوان کرد: از مباحث مرتبط با موضوع، دارالولایه بودن سیستان است در متون تاریخی آمده است مردمان این دیار همواره به همان آیین بودند که حضرت ابراهیم وآدم (ع) بودند و برای شکر خدا نماز می خواندند.

ابراهیمی اظهار کرد: آن ها با ورود لشکر اسلام وقتی حقانیت دین مبین اسلام را دریافتند آن را پذیرفتند و پس از آن نیز پیرو راستین ائمه بودند، هیچگاه سب مولا علی (ع) را نگفتند و به خونخواهی امام حسین (ع) نیز علیه حکومت ظلم شورش کردند.

وی تصریح کرد: مدت ها بعد نیز یعقوب لیث صفاری اولین حکومت رسمی علیه خلفای جور را تشکیل داد و مساجد و حوزه های علمیه را در منطقه دایر کرد که بقایای آن در شهر زرنج و زاهدان کهنه خود می تواند جاذبه گردشگری مذهبی باشد.

پژوهشگر میراث فرهنگی ادامه داد: یکی از اولین مکاتب درس حوزوی در منطقه شیب آب زابل روستای ده آخوند توسط علمای بزرگ سیستانی در کنار مکتب خانه های متعدد در بلوچستان دایر شد که در طول تاریخ نیز مفاخر دینی زیادی از این منطقه رشد پیدا کردند.

ابراهیمی گفت: آیت الله شهید مطهری، شهید طباطبایی، آیت الله سیستانی، آیت الله بختیاری، آخوند ملاعلی، مولوی عبدالعزیز و شهدا گرانقدری همچون سرداران شهید میرحسینی، خدری، عالی، حسین بر، اسماعیل زهی و شهدای معاصر که با خون خود درس وفاداری دادند.
,
, دارالولایه و محبت عمیق به اهل بیت پیامبر (ص), دارالولایه و محبت عمیق به اهل بیت پیامبر (ص),
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

,
, ,

میراث معنوی، مکان ها و مشاهیر مذهبی در سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: همچنین مواریث معنوی مکتوب از جمله ترجمه اولین قرآن به گویش محلی که قرآن قدس نام دارد، برگزاری مراسم مذهبی، عزاداری محرم، تعزیه، رمضان خوانی و مراسم مذهبی بلوچستان نشانه ای از اهمیت مذهب و اعتقاد به ائمه اطهار دراستان است.

کارشناس مردم شناسی گفت: از همین روی در این خطه مکان های مقدسی تحت عنوان زیارتگاه، بقعه و آرامگاه ایجاد شده است که مورد زیارت مشتاقان وعلاقه مندان استان به ائمه مطهر است.

ابراهیمی بیان کرد: اماکن مذهبی تاریخی استان مانند مساجد روستاهای زابل در افغانستان و ایران، مسجد روستای دولت آباد، حسینیه چلنگ، مسجد و حسینیه ارگ کیخا  و مسجد دزک، مسجد فیض رحمان، و حسینیه آل رسول نمونه ای از مکان های مذهبی سیستان و بلوچستان است.

وی اظهار کرد: مساجد شهری مانند مسجد حکیم، مسجد شریفی، مسجد جامع خاش و قدمگاه ها و بقعه ها مانند بی بی دوست، خواجه مهدی، آسیابان، پیر سوز، شاهزاده اسماعیل، حضرت عباس (ع)، بی بی حور، بقعه شیخ حسن در خاش، زیارتگاه سید مهدی کنارک و آرامگاه غلامرسول چابهار و... اماکن مذهبی استان هستند.

پژوهشگر میراث فرهنگی ادامه داد: مکتب خانه ها و حوزه های علمیه قدیمی، مقبره ها، گورستان های قدیمی و گوردخمه های زرتشتی، آثار تاریخی واسطوره ای مانند کوه خواجه یا اوشیدا محل زندگی زرتشت، گور زرتشت در دهانه غلامان، دریاچه هامون مقدس، آتشکده های اوشیدم، کرکویه، کله کنگ و مقابر جالق هم از آثار باستانی و تاریخی مذهبی و دینی سیستان و بلوچستان است.

ابراهیمی گفت: میراث معنوی و مشاهیر مذهبی استان از جمله حریز ابن عبدالله اولین فقیه شیعه، زرتشت، شهید مطهری، شهید طباطبایی، شهدای شاخص جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی، بزرگان دین نظیر آیت الله سیستانی، یادمان شهدای گرانقدر میرحسینی، خدری، عالی، مولوی اسماعیل زهی، یادمان شهدای تاسوکی و ... نمونه ای از میراث معنوی این استان است.

انتهای پیام/
,
, میراث معنوی، مکان ها و مشاهیر مذهبی در سیستان و بلوچستان , میراث معنوی، مکان ها و مشاهیر مذهبی در سیستان و بلوچستان ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه