اخبار داغ

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تشریح کرد؛

آخرین وضعیت واکسن‌سازی کرونا در ایران/ ۳ پرونده جدید در انتظار دریافت مجوز

آخرین وضعیت واکسن‌سازی کرونا در ایران/ ۳ پرونده جدید در انتظار دریافت مجوز
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا آخرین اقدامات و دستاوردهای دسترسی به واکسن کرونا تولید داخلی را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر مصطفی قانعی، درباره آخرین اخبار پیرامون واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: واکسن‌های تولید داخل دو دسته هستند. دسته اول واکسن‌هایی که تمام اقدامات آن در داخل کشور انجام می‌شود و دسته دوم واکسن‌هایی که مشترکا با خارج از کشور کارش پیش می‌رود؛ در این گروه فناوری تولید در خارج از ایران شکل گرفته و قرار است در داخل ایران تولید شوند. در مورد واکسن‌های تولید مشترک ۳ واکسن داریم که فناوری آن در خارج از کشور توسعه یافته و فاز سوم آن در ایران انجام خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی افزود: در مورد واکسن‌های ایرانی که از ابتدا و فاز یک در کشور کارشان آغاز شد، واکسن‌های کووایران برکت، کووپارس و فخرا را داریم که مجوز کار آزمایی بالینی اخذ کردند و مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کنند. از این تعداد دو واکسن با شیوه ویروس غیر فعال و یکی با شیوه پروتئین نو ترکیب تهیه شده است.
,
 
,
۱۶ پرونده تولید واکسن کرونا در سازمان غذا و دارو
, ۱۶ پرونده تولید واکسن کرونا در سازمان غذا و دارو,
 
,
برنامه ایران برای تولید مشترک با ۳ کشور
, برنامه ایران برای تولید مشترک با ۳ کشور,
 
,
قانعی ادامه داد: از ۱۶ پرونده موجود در سازمان غذا و دارو، ۳ پرونده در جریان مطالعات بالینی قرار دارد. از طرفی واکسن‌های تولید مشترک با ایران شامل واکسن انستیتو پاستور، واکسن گامالیا ( اسپوتنیک‌وی روسی) و واکسن مشترک ایران و ژاپن هم احتمالا تا دو ماه آینده طرفیت ورود به بازار را داشته باشند چون در فاز سوم کارآزمایی بالینی هستند.
,
 
,
۳واکسن ایرانی دیگر در آستانه دریافت مجوز تست انسانی
, ۳واکسن ایرانی دیگر در آستانه دریافت مجوز تست انسانی,
 
,
وی افزود: امید می‌رود که ۲ یا ۳ واکسن دیگر هم که کاملا تولید داخل هستند به تدریج مجوز کمیته اخلاق را برای آغاز کارآزمایی بالینی کسب کنند که یکی از آنها به شیوه ویروس غیر فعال است و کار مشترک توسعه شتابدهنده پایا فن یاخته و بانک ملی است، دیگری مربوط به دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله است که به شیوه پروتئین نوترکیب است و آخری هم مربوط به شرکت رناپ است که آنهم با شیوه MRNA تهیه می‌شود.
,
 
,
قانعی درباره مباحثی مبنی بر کمبود مواد اولیه تولید واکسن کرونا، با بیان اینکه مشکل کمبود مواد اولیه تولید واکسن تنها مربوط به ایران نیست و در مورد کل دنیا صدق می‌کند، اظهار کرد: این یعنی ماده اولیه‌ها توسط کشورهایی جمع‌آوری و خریداری شده است. در هر صورت فکر می‌کنم تا مهرماه بخش عمده مواد اولیه واکسن‌ها از تولیدات داخل باشد.
,
 
,
مانع‌تراشی تحریم‌ها در مسیر واکسن‌سازی ایران
, مانع‌تراشی تحریم‌ها در مسیر واکسن‌سازی ایران,
 
,
وی در خصوص مانع‌تراشی‌ تحریم‌ها برای تولید واکسن کرونا در کشور، تصریح کرد: هر چه که می‌خواهیم خریداری کنیم با مشکل همراه است. اگر تولید کننده داخل بخواهد پول به حساب شرکتی منتقل کند، بانک مرکزی تحریم است و انتقال پول دچار مشکل می‌شود با این حساب همان کاری که در خارج از کشور انجام می‌شود اگر قرار باشد در داخل انجام شود به علت تحریم‌ها حداقل با ۳ ماه تاخیر صورت می‌گیرد ولی علی‌رغم این مشکلات ما در غرب آسیا تنها کشوری هستیم که این میزان تولید واکسن در داخل کشور را آغاز کردیم.
,
 
,
وی در مورد راه‌ اندازی خط تولید واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران نیز، گفت: هیچ تاخیری صورت نگرفته است و قراردادها تازه صورت گرفته و ظرف دو ماه آینده خط تولید راه‌اندازی می‌شود.
,
 
,
چشم‌انداز روشنی مقابل‌مان است 
, چشم‌انداز روشنی مقابل‌مان است ,
 
,
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خاتمه، گفت: نکته‌ مهم این است که در دنیا تنها چند کشور هستند که توانستند واکسن را تامین کنند و در این میان کدام کشور بیش از ما در معرض تحریم بوده است؟ علی رغم این تحریم‌ها و اینکه ۷ یا ۸ کشور عمده واکسن را به سمت خود کشیدند، ایران توانسته است از پس این مشکل برآید و چشم‌انداز روشنی مقابل ما است.
,
 
,
انتهای پیام/
 منبع: ایسنا
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه