اخبار داغ

دانا گزارش می ‌دهد؛

تصمیم‌هایی که باعث ورشکستگی کشاورزان و نابودی تولید شد/ پیازهایی که به جای عرضه در بازار، معدوم می‌شود

تصمیم‌هایی که باعث ورشکستگی کشاورزان و نابودی تولید شد/ پیازهایی که به جای عرضه در بازار، معدوم می‌شود
عضو کمیسیون کشاورزی با اعلام اینکه وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی پیاز را بر اساس دستور رئیس جمهور متوقف کرده است، گفت: حق کشاورز نیست که به دست خود محصولش را معدوم کند یا ببیند محصولاتش تبدیل به خوراک دام می‌شود.
[
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، هرسال کام کشاورزان از کاشت محصولات خود تلخ می‌شود و هر از چند گاهی اخباری از زیان کشاورزان در کاشت محصولی که کاشته‌اند، رسانه‌ها را پر می‌کند. گاهی این اخبار از بادمجان است و گاهی گوجه و سیب‌زمینی و گاهی از سایر محصولات و اکنون هم مشکل پیازکاران مطرح شده است؛ ارزانی و نخریدن، نبود انبار و مشکل صادرات، کشت بیش‌ازحد، گرانی بذر، عدم‌حمایت دولت، عدم همکاری کشاورزان در تغییر نوع کشت و دلایل دیگر باعث شده ماجرای تلخ پیاز دوباره تکرار شود.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛,
 
,
امسال پیاز روی دست کشاورزان مانده و وارد بازار نشده، اشک کشاورز را درآورده است. استان‌های مختلف این مشکل دیده شده و مسئولان امر هم راهکاری برای آن ارائه نمی‌کنند.
,
 
,
مسئولانی هم هستند که تلاش می‌کنند تا این مسأله را به‌صورت موقتی همچون موضوع مرغ، روغن، نان و دیگر اقلام فیصله دهند، اما ظاهراً این نوع مدیریت‌های لحظه‌ای جوابگو نبوده و بعد از مدتی مجدداً مشکل از دل بازار سر برمی‌آورد.
,
 
,
 
,
مسئولان کجا هستند؟
, مسئولان کجا هستند؟, مسئولان کجا هستند؟,
 
,
بررسی خبرنگار راه دانا؛ نشان از این دارد که ۴ ماه پیش و بالا رفتن قیمت پیاز و کمبود آن در بازار، مسئولان صادرات را علت گرانی اعلام کردند و کشاورز و یا دلالی که ۴ کیسه پیاز را در انبار داشت، به جرم احتکار جریمه کرده و چوب حراج به پیازش می٬زدند، اما این روزها که بسیاری از انبارها در استان‌های مختلف مثل خراسان، زنجان و...، مملو از پیاز است و مشتری برای آن نیست، هیچ مسئولی سراغی از کشاورز نمی‌گیرد و کسی جریمه نمی‌شود.
, راه دانا؛,
 
,
این زیان‌ها در حالی است که هیچ حمایتی از کشاورز تاکنون نشده و حالا که با هزار مشکل و پرداخت هزینه کارگر و... متأسفانه بسیاری از این کشاورزان هنوز موفق به فروش محصول خود نشده‌اند و پیاز برداشتی به دلیل ممنوعیت صادرات، خریدار ندارد و در حال از بین رفتن است. حال این مشکلات باعث شده در سال حمایت از تولید و رفع موانع، معیشت کشاورزان پیازکار در نقاط مختلف کشور به مخاطره افتد.
,
 
,
 
,
محصولمان را ۸۰۰ تومان هم نمی‌خرند/ قیمت پیاز چند برابر خواهد شد
, محصولمان را ۸۰۰ تومان هم نمی‌خرند/ قیمت پیاز چند برابر خواهد شد, محصولمان را ۸۰۰ تومان هم نمی‌خرند/ قیمت پیاز چند برابر خواهد شد,
 
,
به گزارش خبرنگار راه دانا؛ در حال حاضر قیمت پیاز به کمتر از ۱۵۰۰ تومان در میدان تره‌بار رسیده، در حالی که این محصول توسط دلالان کمتر از ۸۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود ولی در مغازه‌های میوه فروشی با قیمتی بالای ۴ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.
, راه دانا,
 
,
آمار نشان می‌دهد متوسط برداشت پیاز در هر هکتار ۵۰ تن است، اما چند سالی است که برخی از کشاورزان اقدام به کشت نشا از پیش آماده‌شده پیاز در زمین‌های زراعی کرده‌اند، که موجب افزایش تولید و کاهش هزینه، ازجمله کود، سم و صرفه‌جویی در میزان آب و کوتاه کردن زمان آبیاری می‌شود و تناژ محصول تولیدی را نیز از ۵۰ به ۸۰ تن افزایش داده اما چه فایده که جهش تولید بلای جان کشاورز بیچاره شده است.
,
 
,
همه این مشکلات در حالی است که، دولت اوایل پاییز قیمت ۵ هزار و ۶۰۰ تومان را برای پیاز قیمت‌گذاری کرد، اما خودش پایبند این قیمت‌گذاری نیست و حالا یک نفر سؤال نمی‌کند و یا راهکاری نمی‌دهد که با این محصولات که روی دست کشاورزان مانده چه باید کرد.
,
 
,
کارشناسان بر این باورند مشکلات به وجود آمده موجب می‌شود سال آینده بسیاری از کشاورزان از کشت پیاز خودداری کنند و لذا سال آینده همین موقع قیمت پیاز چند برابر خواهد شد.
,
 
,
 
,
نقش وزارت کشاورزی در سیایت‌گذاری تولید چیست؟
, نقش وزارت کشاورزی در سیایت‌گذاری تولید چیست؟, نقش وزارت کشاورزی در سیایت‌گذاری تولید چیست؟,
 
,
وزارت جهاد کشاورزی هم که توپ را در زمین کشاورزان می‌اندازد و می‌گوید: برخی کشاورزان خارج از برنامه اقدام به کشت و تولید کرده و موجب عرضه بیش از برنامه محصول شده‌اند و مدعی هستند وظایف خود را انجام داده‌اند؛ در حالی که مسئولان صنفی و حتی برخی مسئولان کشوری بر این باورند هنوز که هنوز است برنامه الگوی کشت وارد فاز اجرایی نشده و کشت و کار بر اساس برنامه‌ریزی خاصی انجام نمی‌شود.
,
 
,
اگرچه وزارت کشاورزی سعی دارد تا عدم رعایت الگوی کشت را عامل این داستان معرفی کند، اما در این رابطه بسیاری از کارشناسان اذعان می‌کنند که نبود برنامه‌ریزی برای خرید به قیمت مصوب و هم‌چنین صادرات این محصول عامل اصلی این مشکل است.
,
 
,
باید اشاره کرد، نبود یک آمار واقعی از نیاز داخلی کشور به پیاز، عدم برنامه‌ریزی برای فروش این محصول، عدم برنامه صادراتی، نبود هیچ حمایتی از تولیدکننده، لجام گسیختگی در قیمت نهاده‌های مصرفی کشاورزی، نبود کارشناس مجرب در امر بازار رسانی، نبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات همچون پایانه فروش و صادرات محصولات کشاورزی، بی‌تدبیری مسئولان، عدم قیمت‌گذاری مناسب محصول و هزاران مسئله دیگر سبب شده تا مشکل به جای مرتفع شدن بیشتر شود.
,
 
,
 
,
وعده‌های کاغذی به کشاورزان
, وعده‌های کاغذی به کشاورزان, وعده‌های کاغذی به کشاورزان,
 
,
دولت صرفاً برای حمایت از کشاورزان پیازکار، اوایل پاییز و در پی افزایش گرانی آن، قیمت ۵ هزار و ۶۰۰ تومان را برای محصول پیاز اعلام کرد اما این وعده نیز همانند بسیاری از وعده‌های دیگر بر روی کاغذ ماند و هیچ زمان اجرایی نشد؛ چراکه اگر عملیاتی می‌شد در این روزها پیاز به قیمت زیر ۲ هزار تومان از کشاورز خریداری نمی‌شد که حتی نصف هزینه تولید را هم پوشش نمی‌دهد.
,
 
,
وزارت کشاورزی نیز به عنوان بازوی اجرایی دولت در این خصوص به‌جای اینکه بازار را بهبود ببخشد، تلاش خود را در سامان دهی به بازار خیار و موز داده و حالا در بازار تره‌بار قیمت محصولاتی شبیه به این‌ها همانند طلا بالا و پایین می‌رود که تمام این امور بی‌تدبیری در کنترل شرایط را به رخ جامعه خصوصاً کشاورزان می‌کشد. عدم کنترل شرایط سبب شده تا یک روز یک کشاورز خاص را با فروش محصول به اوج می‌رساند و روز دیگر با عدم فروش محصول دیگر کشاورزان زیادی را به فرش رسانده و غرق در مشکلات و نابودی می‌کند.
,
 
,
 
,
کشاورزان ورشکسته/ دستور روحانی: خرید تضمینی پیاز را متوقف کنید
, کشاورزان ورشکسته/ دستور روحانی: خرید تضمینی پیاز را متوقف کنید, کشاورزان ورشکسته/ دستور روحانی: خرید تضمینی پیاز را متوقف کنید,
 
,
ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در همین رابطه به خبرنگار راه دانا؛ گفت: کشاورزانی که این محصول را می‌کارند، در زمستان ۹۹ پس از سرمازدگی دی ماه، متأسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفتند، به دلیل کاهش شدید قیمت محصولاتشان در حال ورشکستگی بودند و اکنون نیز با مشکلات به وجود آمده بر زیان آن‌ها افزوده شده است.
, راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: کشاورزان با تلاش در تولیدات استراتژیک، همیشه کمک حال دولت بوده و در راستای هدف امنیت غذایی برای کشور تلاش کرده‌اند؛ شایسته نیست در این شرایط آنها را به حال خود رها کرد و نتایج بی‌برنامگی در تولید که به عهده وزارت کشاورزی است را به گردن کشاورز انداخت و حالا که تولید بیش از نیاز بوده، دولت هیچ اقدامی برای صادرات انجام ندهد. حق کشاورز نیست که به دست خود محصولش را معدوم کند یا با چشم خود ببیند محصولاتش تبدیل به خوراک دام می‌شود.
,
 
,
این نماینده مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: علاوه بر اقدام به صادرات و یافتن بازارهای جدید، خرید تضمینی پیاز طبق مصوبه مجلس الزامی است، ولی براساس دستور رئیس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی این‌ امر متوقف کرده که نتیجه آن نابودی و ورشکستگی کشاورز و ناامیدی از تولید است.
,
 
,
انتهای پیام/ط
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه