اخبار داغ

امام جمعه سردرود مطرح کرد؛

مشارکت حداکثری در انتخابات، لازمه تشکیل دولت خدمتگزارِ مردمی

مشارکت حداکثری در انتخابات، لازمه تشکیل دولت خدمتگزارِ مردمی
امام جمعه سردرود مردمی بودن را از شاخص‌های مهم دولت خدمتگزار دانسته و افزود: مهم‌ترین شاخصه مردمی بودن یک دولت، در گام اول، به قدرت رسیدن از طریق انتخاباتی با مشارکت حداکثری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، حجت الاسلام جلیل جلیلی با بیان اینکه کارآمدی را می‌توان مهم‌ترین شاخص دولت مطلوب مردم دانست، افزود: در دهه پنجم انقلاب، کارآمدی باید به روح حاکم بر تمامی ساختارها و نهادها مسئولیت‌ها و برنامه‌های نظام بدل گردد، چرا که همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در زمانی معنا می‌یابد که معطوف به عمل بوده و به دست افرادی کاردان و توانا عینیت یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

کارآمدی دولت در نتیجه پرکاریِ انقلابی

, کارآمدی دولت در نتیجه پرکاریِ انقلابی,

وی گفت: رابطه مستقیمی بین کارآمدی و پرکاری وجود دارد. نتیجه پرکاری و تلاش مضاعف دولت و دولتمردان، رفع مشکلات کشور، حرکت در مسیر آبادانی و رضایت حداکثری مردم خواهد بود. اما نکته اساسی در این میان آن است که منشاء پرکاری را باید در وجود روحیه انقلابی و جهادی جستجو کرد. دولتی که در این روحیه ضعف دارد و اعضای آن را افرادی تشکیل می‌دهند که از این روحیه فاصله دارند، نمی‌تواند دولتی پرکار و پرنشاط را رونمایی کند و محافظه‌کاری و کم‌کاری بر آن غلبه خواهد کرد و مسببات نارضایتی مردم را فراهم می کند.

,

مشارکت حداکثری در انتخابات، لازمه تشکیل دولت خدمتگزارِ مردمی

, مشارکت حداکثری در انتخابات، لازمه تشکیل دولت خدمتگزارِ مردمی,

امام جمعه سردرود مردمی بودن را از دیگر شاخص مهم دولت خدمتگزار دانسته و افزود: مردمی‌بودن دولت، از شاخصه‌های مهم مطلوبیت نظام‌های سیاسی است. مهم‌ترین شاخصه مردمی بودن یک دولت، در گام اول، به قدرت رسیدن از طریق انتخاباتی با مشارکت حداکثری است. گام دوم مردمی بودن دولت، نوع و چگونگی تعامل با مردم است. الگوی ارتباط دولت با مردم، اگر صادقانه، صریح، دو سویه و متعالی باشد زمینه مشارکت حداکثری برای رشد و آبادانی جامعه را در پی خواهد داشت.

,

دولت مردم سالار به استعدادهای درونی جهت حل مشکلات محرومین اتکا می‌کند

, دولت مردم سالار به استعدادهای درونی جهت حل مشکلات محرومین اتکا می‌کند,

وی بیان داشت: دولت مردم‌سالار با باور و رویکرد حقیقی به استقلال سیاسی اقتصادی و فرهنگی، برای حل معضلات و مشکلات به استعدادهای درونی مردم سرزمین خود اتکا می‌کند و مردم را در امور، محوریت می‌دهد و رکن جمهوریت نظام را بیش از پیش تقویت می‌نماید. اولویت دادن به مطالبات مردم و تلاش حداکثری برای رفع مشکلات توده‌های جامعه به ویژه طبقات محروم و مستضعف، جلوه مهم دولت مردمی است. دولتی که ارتباط تنگاتنگی با مردم ندارد، از شناخت نیازهای واقعی جامعه ناتوان است و در تشخیص اولویت‌ها دچار اشتباه محاسباتی خواهد شد و حاصل آن افزایش نارضایتی و واگرایی مردم و دولت و فاصله گرفتن از معیار مردمی بودن و در نهایت بحران ناکارآمدی است.

,

جناح بازی و رابطه گرایی، معضل سیاسی کشور

, جناح بازی و رابطه گرایی، معضل سیاسی کشور,

حجت الاسلام جلیلی، جناح بازی و رابطه گرایی بجای شایسته سالاری را از معضلات سیاسی کشور دانسته و گفت: از شاخصه های مهم دولت منتخب شایسته سالار، بهره‌گیری از انرژی خلاق افراد نخبه و برگزیده اجتماع است. دولت شایسته‌سالار، دولتی است که در آن بهترین افراد از لحاظ دانشی و مهارتی، در بهترین جایگاه با بالاترین بازده، خدمت می‌کنند. بدون شک دولتی موفق است که اداره امور خود را در اختیار شایستگانی گذاشته باشد که از تعهد و تخصص لازم برخوردار باشند.

,

شایسته‌سالاری، تخصص‌گرایی را نیز به همراه دارد

, شایسته‌سالاری، تخصص‌گرایی را نیز به همراه دارد,

وی تاکید کرد: بده بستان‌های جناحی و گزینش مدیران و مسئولان دولتی مبتنی بر گرایش‌های حزبی، بزرگ‌ترین آفتی است که دولت را با بحران کارآمدی مواجه خواهد کرد. شایسته‌سالاری، تخصص‌گرایی را نیز به همراه دارد و حاصل آن ارتقای علمی و تضمین تصمیم‌ها و برنامه‌های دولت خواهد بود. 

,

دولت شجاع، در برابر قدرت های زیاده‌خواه، وا نمی دهد

, دولت شجاع، در برابر قدرت های زیاده‌خواه، وا نمی دهد,

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: شرط لازم دیگر دولت مطلوب مردم، دولتی عزتمند و شجاع است که می تواند منافع ملت را در سطح نظام بین الملل حفظ کند و در برابر قدرت‌های زیاده‌خواه جهانی انفعال و وادادگی ندارد. دولت مطلوب مردم، چون مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت تدبیر امور را در دست می‌گیرد، بالاترین سطح تعامل عزت‌مندانه را با کشورهای جهان با هدف استیفاء منافع و مصالح مردم برقرار می‌نماید. دولت مطلوب مردم، دولتی شجاع است که ترسی از تهدیدهای دشمن نداشته و در برابر گزافه‌گویی‌های دشمن منفعل نمی‌شود.

,

بدون فساد ستیزی، سخن از کارآمدی دولت بی‌معناست

, بدون فساد ستیزی، سخن از کارآمدی دولت بی‌معناست,

وی همچنین گفت: در نهایت فساد ستیزی مولفه ضروری دولت آینده است چرا که فساد مهم‌ترین مانع موفقیت یک سیستم است و بدون رفع و مهار آن، سخن گفتن از کارآمدی بی‌معناست. علیرغم آنکه در اذهان اینگونه شکل گرفته که دستگاه قضا در صف اول مبارزه با فساد باید قرار داشته باشد، باید گفت این دولت است که باید پیشگام مبارزه با فساد باشد.

,

بیشترین گردش مالی کشور دست دولت است

, بیشترین گردش مالی کشور دست دولت است,

حجت الاسلام جلیلی اظهار داشت: مهم‌ترین بستر برای ایجاد و رشد فساد محیط‌هایی است که متولی آن دولت است، بیشترین گردش مالی کشور در دستگاه‌های دولتی صورت می‌گیرد و همین امر چشم طمع مفسدین را به خود جلب می‌کند. در کنار فرصت‌های مالی، فرصت‌های موقعیتی و اطلاعاتی هم هست که رانت‌خواران و مفسدان به شدت در فکر به دست آوردن آن هستند. بخش عمده‌ای از فسادهای اقتصادی و اجتماعی حاصل از سوء استفاده از همین فضای رانتی است. دولت مطلوب مردم، دولتی است که بتواند در اولین گام، فساد را از وجود و بدنه خود ریشه‌کن کند. این امر خطیر با تقویت قانون‌گرایی، شایسته‌سالاری و تقویت بازرسی و نظارت بر عملکردها ممکن خواهد شد. در گام بعدی دولت باید تلاش کند تا از رشد فساد در سطح جامعه جلوگیری کند و با غلبه بر فساد، بسترهای سلامت خود را فراهم آورد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه