شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 09:25 منتشر شده در مورخ: 1400/01/30 شناسه خبر: 1725933
در گفت و گو با کارشناس تغذیه مطرح شد؛

رمز تقویت سیستم ایمنی بدن در رمضان کرونایی/ از راهکار جلوگیری عطش در روزه‌داری تا بهترین سحری

رمز تقویت سیستم ایمنی بدن در رمضان کرونایی/ از راهکار جلوگیری عطش در روزه‌داری تا بهترین سحری
کارشناس تغذیه با اشاره به راه های تقویت سیستم ایمنی بدن در رمضان کرونایی گفت: استفاده از اصول تغذیه ای صحیح در وعده سحری باعث جلوگیری از عطش در روزه‌داری می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ ماه رمضان است، ماهی که به واسطه روزه داری اخلاصمان تقویت و شرایط برای آرامش روان و دوری از آشفتگی و اضطراب مهیا می شود.
 
طبق گفته کارشناسان، روزه داری کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد و فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند، در طی روزه داری بیشتر می شود.
 
اما روزه داری باید به صورت صحیح و با رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار همراه باشد تا به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر شود و خطر ابتلا به کرونا کاهش یابد.
 
از جمله وعده های مهم این ایام، سحری است، وعده ای که اهمیت آن به قدری است که در اعمال ماه مبارک رمضان به خوردن در زمان سحر سفارش شده است، هر چند به اندازه یک دانه خرما یا شربت یا آب.

اصول صحیح تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
 
در همین راستا، مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: این روزها که شاهد شیوع کرونا هستیم، استفاده از اصول صحیح تغذیه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به این بیماری می شود، بنابراین می طلبد در وعده سحر، مواد غذایی با نمایه قندی بالا مثل سیب زمینی، قند و شکر، عسل، خرما، نان سفید، نان ساندویچی، انواع شیرینی ها و شربت ها، حلوا، زلوبیا و بامیه به دلیل اینکه سریع جذب شده و حس سیری می دهند، اما موجب گرسنگی زودرس در طی روز می شوند، کمتر باید استفاده کرد.
 
وی ادامه داد: همچنین غذاهای خشک، شور و پرادویه مثل سوسیس، کالباس، شوری ها، کتلت، کوکوها، کنسروها، جوجـه کباب و ماهی می تواند کمی موجب احساس تشنگی و ترش کردن در بین روز شود، لذا برای وعده سحر گزینه های مطلوبی نبوده و بهتر است در وعده افطار مصرف شوند.
 
فیروزکوهی با بیان این که مایعاتی مثل شربت ها، آبمیوه های آماده صنعتی، دوغ شور و گازدار، مایعات گازدار و چای پررنگ نیز برای وعده سحر مطلوب نیستند، گفت: در سحر غذای مختصری میل بفرمایید، زیرا پرخوری نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز نمی کاهد، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش وارد می کند و باعث بروز علائمی مانند سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.

بیدار نشدن برای سحری، اشتباه است
 
به گفته وی، بیدار نشدن برای سحری، کاملا اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه دار خواهد شد، کسانی که سحری نمی خـورند از ساعت 11 روز بعـد، دچار افت بازده کاری می شوند و گاه سردرد، سرگیجه، افت قند خون و افت فشار در آن ها دیده می شود.
 
این کارشناس اظهار کرد: مهمترین منبع سوخت و انرژی برای فعالیت مغز، گلوکز است که از غذاهای دارای کربوهیدرات (مواد قندی) مانند برنج، ماکارونی و نان تامین می شود، گلوکز تنها به مدت هشت ساعـت می تواند در بدن ذخیره شود و اگر روزه دار سحری میل نکند، این ذخیـره در ساعات اولیه صبح تمام شده و مغـز دچـار کمبود سوخت می شود، بنابراین خوردن مواد غذایی در سحر، آن هم از نوع مواد کربوهیدراتی ضروری است.
 
وی افزود: برای سحری خوب است طوری بیدار شوید که تقریبا یک تا یک و نیم ساعت با زمان اذان صبح فرصت داشته باشید تا بتوانید ضمن استفاده از برکات معنوی و مناجات با خدا، به مرور و با فرصت از مواد غذایی و آب استفـاده کنید، در این صورت از ورود مقدار زیاد غذا و مایعات در زمانی کوتاه به معده و تجمع آن جلوگیری می شود و هضم غذا راحت تر خواهد بود.

لزوم مصرف غذاهای پروتئین دار
 
فیروزکوهی اضافه کرد: در سحر از مواد غذایی پروتئین دار مانند تخم مرغ، حبوبات، لبنیات کم چرب و گوشت استفاده و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار میل کنید، رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد غذایی متنوع باشد، این موضوع برای کودکان و نوجوانان و حتی سالمندان اهمیت زیادی دارد و بهتر است که مواد غذایی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده شود.
 
وی اذعان کرد: مصرف غذاهایی مثل برنج و خورش های حاوی گوشت و سبزیجات، ماکارونی دارای گوشت چرخ کرده و نان سبوس دار،  با تامین پروتئین و انرژی کافی باعث  می شود، حس گرسنگی در طول روز کمتر شود، برخی اعتقاد دارند که خوردن سبزی خام موجب تشنگی می شود، بنابراین توصیه می کنند در وعده سحر به جای سبزی خام از میوه یا آب میوه طبیعی استفاده شود.
 
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: در واقع سبزی ها آب را در خود حفظ کرده و در طی روز به آرامی آب را در بدن آزاد می کنند و لذا حس تشنگی دیرتر و با شدت کمتر اتفاق می افتد.
 
وی با بیان این که آب به مقدار کم بنوشید و چای را کمرنگ و حداکثر 2 استکان میل کنید، اظهار کرد: مصرف لیمو ترش تازه در وعده سحر می تواند در کاهش ایجاد حس تشنگی موثر باشد.

عوارض مصرف چای زیاد و غلیظ در وعده سحری
 
فیروزکوهی با اشاره به این که مصرف چای زیاد یا غلیظ در وعده سحری چند مشکل ایجاد می کند، تصریح کرد: این موضوع باعث رقیق شدن شیره معده شده، هضم و جذب غذا را مختل و جذب آهن مواد غذایی را محدود و ممنوع می کند، باعث تکرر ادرار می شود که در این صورت، دفع آب از بدن زیاد شده، سبب ایجاد کم آبی و بروز احساس تشنگی شدید در طـول روز می شود.
 
به گفته وی، استفاده از چای زیاد یا پررنگ باعث دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن به همراه دفع آب شده و باعث می شود معده پر شود و برای غذای اصلی جای کمی بماند. در سحر بهتر است مایعات را به تدریج بیاشامید، یک لیوان آب میوه یا یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت.
 
این کارشناس با بیان این که مصرف نوشابه گازدار، گاهی موجب رفلاکس می گردد که می تواند موجب ابطال روزه شود، گفت: در وعده های شام یا سحری سعی کنید، از غذاهای مانده که احتمالا دچار تغییر بو یا طعم شده اند، خودداری کنید، زیرا مصرف این غذاها می تواند موجب مسمومیت و ابطال روزه شود، غذای مانده از وعده های قبل را هنگام مصرف به طور کامل گرم و سپس مصرف کنید.

مشکلاتی که استفاده از نمک به همراه دارد
 
وی افزود: از افزودن نمک سر سفره به غذا بپرهیزید، زیرا نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن می شود و احساس تشنگی را در بین روز ایجاد می کند، البته مزمزه کردن نمک قبل از غذا برای ضد عفونی و ترشح بزاق مقبول است.
 
فیروزکوهی ادامه داد: پس از صرف سحری و قبل از اذان صبح، در اتاق کمی قدم بزنید تا گاز های احتمالی معده، از طریق تنفس خـارج شود و دیگر پـس از اذان مشکلی بروز نکند، اگر میسر باشد، پس از خوردن سحری نخوابید، زیرا در صورتی که سحری را زیاد میل کرده باشید و بخوابید، وضعیت دراز کش باعث می شود مواد موجود در معده به سمت مری برگشت کند و حس ترش کردن ایجاد و اگر این کار چند روز تکرار شود، باعث سوزش سر دل و آسیب رسیدن به مری می شود.
 
وی با تاکید بر این که مصرف غذای زیاد در سحر موجب فشار به معده و برگشت غذا با خروج گاز از تنفس شده و باستناد فتوای مراجع تقلید، منجر به ابطال روزه می شود، اذعان کرد: مسواک زدن هنگام وضو گرفتن، باعث می شود در طی روز دهانتان کمتر بو بگیرد، زیرا دهان با سخن گفتن انسان گشوده می شود و اگر بوی بد داشته یا دندان های فاسد شده در آن باشد، گذشته از زیانی که متوجه سلامت انسان است، مایه انزجار دیگران نیز خواهد بود، بنابراین در سلامت دندان ها باید دقت زیادی داشته باشیم.
 
این کارشناس بیان کرد: مصرف گیاهان و میوه هایی نظیر هلو، انجیر، به، جویدن نارگیل، هل، برگ درخت انبه، بادیان، جویدن برگ درخت تمشک، برگ ترب، دارچین، گشنیز، گلپر، میخک و اسفناج می تواند در برطرف کردن بوی بد دهان مؤثر باشد.
 
وی افزود: در میان وعده های بین افطاری تا سحر، انار میل کنید، اما اگر دچار زخم و ناراحتی معده هستید، مصرف انار ترش مناسب نیست، استفاده از انبه به عنوان دسر ضد عطش پس از خوردن سحری، مفید است.
 
انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1725933
ارسال نظر
نظرات